/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
rpc-serveren er ikke til rådighed
Fra : tagetrut
Vist : 3347 gange
100 point
Dato : 06-09-03 13:57

Når jeg prøver på at indstallere min printer, får jeg denne meddelese "rpc-serveren er ikke til rådighed" til sidst, når det iøvrigt har set ud til at tingene sker, som de skal. Det er en deskjet 850c og xp plejer at indstallere den uden videre. Når jeg trykker på "indstaller en ny printer" sker der ikke en disse!! Nogen der har et bud på det?

Kommentar
Fra : Per.Frederiksen

Dato : 06-09-03 14:13

Hvis du har installeret et eller andet for at blokere for BlasterOrmen, så kan det være at det også blokerer for denne operation.
BlasterOrmen udnyttede en fejl i netop rpc-servicen. Kontroller evt. din firewall. Jeg husker imidlertid ikke lige hvilken port rpc kører på, blot at jeg på anbefaling har lukket for portene TCP incomming:135,137,445,593,4444.

Dog så installerede jeg en netværks printer i går, og det gav ikke andledning til problemer. Med netværskprinter så mener jeg i denne forbindelse en printer som er tilsluttet min anden pc (denne pc er iøvrigt også lukket på disse portnumre).

mvh. Per

Accepteret svar
Fra : Per.Frederiksen

Modtaget 110 point
Dato : 06-09-03 14:30

Jeg har også fundet disse kommentarer forskellige steder:

===============
This problem occurs because a disk failure, power failure, or other computer difficulty causes interference with the COM servers.
===============

Did you by chance have the MSBlast virus, and apply a patch recently?

A resolution to the MSBlast virus may have involved shutting down RPC temporarily to apply patches. The RPC service may just need to be re-started and set to automatically run.

click 'start' 'run' type 'services.msc' and locate 'Remote Procedure Call(RPC) {not locator} and make sure that Startup type is automatic and the service is started. You should also make sure that on the 'Recovery' tab that each failure response is set to 'Restart the computer'
===============

Jeg har også set reference til prøv at genstarte PrintSpooler.

Når jeg oplever problemer som er COM/COM+/ActiveX relaterede, så viser der sig altid fejl som kan findes med fx. RegCleaner, og som oftest så forsvinder de igen når der er blevet ryddet op.

Har du de nyeste opdateringer på din pc? især opdatering 823980? Se mare her: http://www.microsoft.com/danmark/security/blaster.asp

mvh. Per

Kommentar
Fra : tagetrut

Dato : 06-09-03 14:41

Tusind tak, den er hjemme!!

Godkendelse af svar
Fra : tagetrut

Dato : 06-09-03 14:43

Tak for svaret Per.Frederiksen. Den er bare hjemme. Havde prøvet det med rpc tjenesterne, men det med printerspooleren var afgørende, den var ganske enkelt deaktiveret!!

Kommentar
Fra : Per.Frederiksen

Dato : 06-09-03 15:38

Jamen, det er jo herligt - at det kom til at virke.