/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
SCSI-problemer
Fra : VMEK
Vist : 457 gange
300 point
Dato : 30-08-03 21:35

Jeg har problemer med min SCSI-controller.

Under enhedshåndtering står den 2 gange. Henholdvis:
- Adaptec AHA-2940U2W - Ultra2 SCSI og
- SCSI/RAID-værtscontroller (markeret med gult udråbstegn)

Under egenskaber for sidstnævnte står:
Windows kan ikke indlæse enhedsdriveren til hardwaren,
da der er en kopi af enheden, der allerede kører på systemet. (Kode 42)

Klik på Fejlfinding for at begynde fejlfindingen af denne enhed.

Når jeg klikker på fejlfinding får jeg ingen hjælp - ikke engang forslag til
løsninger !

Har søgt på google efter bl.a. "kode 42", "SCSI", "enhedsdriver" og meget
andet, men uden resultat.
Har også prøvet at fjerne først den ene, så den anden, så begge på samme
tid - og geninstallere, men igen uden held.

Jeg kører Windows XP Pro SP1, DK

Hvad gør jeg ?

/VMEK

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 30-08-03 22:20

Er det en raid-controler du har, og skal den bruges som raid.
Under indstallation af win2000/Xp bliver du bedt om evt. raid eller scsi drivere og du har ikke lang tid til at bestemme dig.
Emesen.

Kommentar
Fra : VMEK

Dato : 31-08-03 00:02

Nej, det er ikke en RAID-controller.
Det er en Adaptec AHA-2940U2W - Ultra2 SCSI-controller.

Controlleren har tidligere virket som den skal.
Problemet er så at sige opstået ud af den blå luft.

/VMEK

Kommentar
Fra : lengberg

Dato : 31-08-03 06:53
Kommentar
Fra : VMEK

Dato : 31-08-03 11:29

Nyeste driver er installeret - og der har ikke tidligere været problemer med controlleren.

/VMEK

Kommentar
Fra : dk

Dato : 31-08-03 12:18

Hejsa

SCSI/RAID-værtscontrolleren er sansynligvis dit bundkorts..
driveren ligger på din cd til bunkortet.

Kommentar
Fra : VMEK

Dato : 31-08-03 12:29

Nej, der er ikke SCSI- eller RAID-controller på bundkortet
Bundkortet er et Soltek SL85-DRV2

/VMEK

Kommentar
Fra : dk

Dato : 01-09-03 12:00

prøv at tage adaptec kortet ud af computeren og
tjek så i enhedshåntering om der er en SCSI/RAID-værtscontroller.
(selvom der ikke fysisk er en ud/indgang sidder der en scsi chip på bundkortet)
såfremt den ikke melder fejl (markeret med gult udråbstegn ell. lign)
så er det din adaptec kontroller du har sat til forkert interrupt, og derved laver konflikt

Kommentar
Fra : VMEK

Dato : 01-09-03 16:34

Jeg har ikke lavet nogle ændringer...det er det er undre mig
Controlleren har tidligere virket som den skal.
Problemet er så at sige opstået ud af den blå luft.

/VMEK

Kommentar
Fra : dk

Dato : 01-09-03 20:19
Kommentar
Fra : VMEK

Dato : 01-09-03 23:56

Det var forsøget værd, men desværre...

/VMEK

Kommentar
Fra : G.L.Jensen

Dato : 03-09-03 17:32

Det er måske et lidt dumt spørgsmål... Men sidder dit SCSI-kort ORDENTLIGT i dit PCI-slot... Har du prøvet at sætte SCSI-kortet i en anden PCI-slot ??

Kommentar
Fra : VMEK

Dato : 03-09-03 18:30

Ja, det sidder som det skal - og ja, jeg har kontrolleret det

/VMEK

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 05-09-03 15:07

kode 42 betyder en udefineret fejl, altså at de ingen forklaring har Dit problem kan jo skyldes et defekt scsi kort, siden du siger det opstod ud af den blå luft

Kommentar
Fra : VMEK

Dato : 05-09-03 15:29

Hmmm. Kortet og dermed CD-ROM og brænder virker fint. Ingen problemer der.
Først nu forstår jeg ingenting !!!

/VMEK

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 05-09-03 15:39

Hvad er så problemet?

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 05-09-03 15:48

Hvis du vil fjerne dine drivere til CD-rommen, bliver de først rigtig fjernet efter genstart uden kortet i. Det har jeg oplevet.
Emesen.

Kommentar
Fra : VMEK

Dato : 05-09-03 16:01

> Emesen

Det vil jeg lige prøve....

/VMEK

Kommentar
Fra : petermeter

Dato : 06-09-03 23:15

Har du tjekket følgende?

1) Din SCSI værtsadapter (kort/slot)har ID = 7
2) INGEN enheder har samme ID
3) FØRSTE enhed før dit kort (internt) skal være "termineret" og sidste enhed (efter dit kort) skal være termineret, og at INGEN enhed imellem (på bussen / kabelrækkefølgen) må være indstillet som termineret!
4) Sæt hardisk 1 til ID = 0, Evt. harddisk 2 til ID = 1 osv.

Kommentar
Fra : VMEK

Dato : 06-09-03 23:20

> Petermeter !

Alt det er i orden.
Som tidligere nævnt er problemet pludselig opstået - så at sige ud af den blå luft.
Jeg har haft kort i 2 år, og har ikke tidligere oplevet problemet.

/VMEK

Kommentar
Fra : Per.Frederiksen

Dato : 07-09-03 07:00

og'ø..... hvordan gik det med at fjerne kortet for derefter at fjerne drivere.

Du siger ganske vidst, at det pludseligt er opstået, men har du ikke kørt en eller ande opdatering, eller haft aftestet et eller andet program eller lignende?

For nogen år siden, da havde vi af og til problemer med Word. Pludseligt gik der et eller andet galt, og den eneste vej frem på de pågældende maskiner var, slet Word, KØR REGCLEANER, og re-installere Word.
Hvis vi IKKE fik kørt RegCleaner, så blev der ikke ryddet ordentligt op i registereingsdatabasen, og fejlen genopstod i det udendelige, også efter at vi havde fjernet og geninstalleret Word.

Hmmm.... jeg husker et eller andet vedr. drivere. Der gik engang ged i to INF filer, og først da jeg fik fjernet dem, og også fik slettet selve driver filen, blev tingene re-installeret ordentligt.
Okay, her kommer historien (som skærmbillederne er på en Win2K installation, men mon ikke driver dialog bokse stadig er meget de samme på WinXP)
I properties for scsi kortet, vælges faneblad: Driver, og knap "Driver Details", her kan man se hvilken fil(er) der rent faktisk bliver benyttet til kortet.
I forbindelse med at du tager kortet ud, så slet de(n) fil(er).
Kør til sidst RegCleaner
Genstart UDEN kortet i.
Genstart MED kortet i

Hvis det ikke hjælper, så har jeg en række forslag til søgning i INF mappen og søgning og sletning i registreringsdatabasen.

Da jeg lige selv ville gennemgå de forventede resultater, så var det tydeligt, at det ikke var det hele, som bare skulle slettes, så den historie blev lidt lang, hvorfor du ikke får den nu.

mvh. Per

Kommentar
Fra : VMEK

Dato : 07-09-03 10:58

OK. Det prøver jeg.
Er væk hele ugen, men prøver i næste weekend.

/VMEK