/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
sata harddisk på msi bundkort
Fra : asbjoren
Vist : 594 gange
47 point
Dato : 23-08-03 15:56

jeg kan ikke finde udad at instalere min nye maxtor sata harddisk på mit pc, som har msi bund kort, i plejer at værer gode til at hjælpe ??

kim

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 23-08-03 16:24

Skal den være master eller slave.
Hvilket styresystem bruger - vil bruge.
Hvad skal ellers køre på dine IDE kabler.
Emesen.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 23-08-03 16:42

Normalt hvis man installerer en ny harddisk i sin PC sætter man den som slave. Der plejer at være et udmærket diagram på harddisken hvordan du skal sætte jumperen! Man skal naturligvis osse tilslutte den til idekablet og strømstikket. Så skal du ind i din bios og sætte den til at detectere dine harddisks AUTO, Det burde normalt være nok, men specifer lige lidt mere udførligt hvad du ikke kan finde ud af!

Kommentar
Fra : dk

Dato : 23-08-03 16:43

hejsa

her har du en komplet vejledning i hvordan den monteres

http://www.prc-data.dk/helpdesk/prc_support_goerdetselv_harddisk.html

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 23-08-03 16:49

God vejledning fra dk Desværre mangler bios delen så vidt jeg kunne nå at skimme. Det er vigtigt at second harddisk ikke er sat til NONE

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 23-08-03 16:53

Vis du har Hdd nummer og navn,så vælg oppe i højere jørne når du så har fundet
din HDD så kan du finde en manual nede i bunden af siden med billeder>

http://www.maxtor.com/en/support/products/ata/desktop/diamondmax_60_ata_100/index.htm

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 23-08-03 16:55

under insttalation

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 23-08-03 16:58

installation

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 23-08-03 16:59

Harddisken kan bl.a. have disse tilstande:
Hide = typisk et styresytsem som ikke ses af andet styresystem
Aktiv = styresystem C: drev
none = typisk lager hvor flere styresystemer kan dele data.
Almindelivis er den aktive partition (c:) på første IDE kabel i HD som master
Emesen.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 23-08-03 17:17

forresten manualerne er i pdf format>

http://www.adobe.dk/products/acrobat/readstep2.html

Kommentar
Fra : asbjoren

Dato : 23-08-03 19:35

jeg kører windows xp og har en alm IDE harddisk som master og min nye sata maxtor (HD 120 GB MAXTOR 7200 RPM SATA/150 8MB CACHE DIAMONDMAX PLUS 9 ) til at kører sammen med min gamle (HD 200 GB WESTERN DIGITAL ATA/100 8MB CACHE 7200 RPM ). på for hånd tak

Kommentar
Fra : asbjoren

Dato : 23-08-03 19:36

kan man det ??

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 23-08-03 19:42

Ja men på samme IDE kabel bliver det laveste fællesnævner - ata 100
samme IDE kabel den nye = slave
maxtor på IDE 2 = master
Emesen.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 23-08-03 20:32

Ja nu kommer vi til det spændende Understøtter dit MSI motherboard seriel ATA? Så ville jeg køre den som hoveddrevet (C: drevet). Men det kræver stadigvæk at du overfører dit styresystem til den nye disk og derfor er det bedst at du i første omgang installerer den som slave og så vil jeg tro der følger et diskbehandlings program med der kan overføre styresystemet. Du kan så sætte den oprindelige hardisk som master på ide 2 og sætte den nye som master på ide1 porten. Det kræver lidt omlægning af kabler dog. Og emesen det der med hide, aktiv og none det lyder lidt som partion magic, det er vel ikke det du mener når man installerer en harddisk fysisk første gang for så skal den vel formatteres alt efter hvilken styresystem man har?

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 23-08-03 21:25

Jo Partition Magic og ja det er en god ide at formatere den efter formålet.
Jeg bruger PM meget og til flere ting, sammen med Drive Image.
Emesen.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 24-08-03 05:41

6Y120M0 din HDD's produckt nr.

Indstallations manual>
http://www.maxtor.com/en/documentation/installation_guides/sata_installation_guide.pdf

http://www.maxtor.com/en/support/products/ata/desktop/diamondmax_plus_9/index.htm

DiamondMax Plus 9

DiamondMax® Plus 9 offers performance leadership design with a 2MB or 8MB buffer, ATA/133 or SATA interface. DiamondMax Plus 9 is equipped with fluid dynamic bearing motors for acoustic sensitive applications. With Maxtor Shock Protection and Data Protection Systems on every drive, your drives and data are protected against operating and non-operating shock.

Her må du kunne finde dit bundkort(der er også manualer)så du kan se om din opsætning
er understøttet>
http://www.msi.com.tw/program/products/mainboard/mbd/pro_mbd_list.php

Manse9933

Kommentar
Fra : asbjoren

Dato : 25-08-03 20:17

jeg kan nu se men hardisk i opstart billede, men windows siger er ikke er nogen når jeg prøver at installer windows xp ???, jeg troede at det var næsten det sammen med en sata hard og ide, at de var lige nemme og sætte i

kim

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 25-08-03 20:28

HD maxtor er den alene i comp.
HD maxtor er den sammen med en anden HD
Du kan ikke umiddelbart indstallere xp på HD nr.2
Vil du køre XP på maxtor, eller skal den være lager.
Du har to HD i din comp. ikke??
Emesen.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 25-08-03 20:28

har du sat dit cd drev til 1'st Boot device?i bios

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 25-08-03 20:33

Det var lidt vrøvlet.
Hvad vil du bruge Maxtor til, XP eller lager.
Emesen.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 25-08-03 20:42

Du kan lige så godt få hele smøren

(1) Det første du skal gøre er at boote op på din Windows XP cd husk
at din bios skal stå til at være first bootdevice cdrom kan du ikke
boot på din cdrom eller vil du ikke pille inde i bios kan du hente
bootdisketter til xp.
(2) Og nu skal du trykke på I Agree/Godkende Licens' (F8)
(3) Spring det første tilbud om repair i Consolemode over og fortsæt
din installation (nyinstallation)
(4) Nu kan du så vælge hvilket drev din nye installation skal ligge
på og her er det gerne dit C drev med mindre du kører dualboot.
(5) Og nu fortæller den dig der er et styresystem på dette drev og
om du vil slette det (L = formatering) eller du vil lave en repair
(R) og nu skal du trykke på L.
(6) Og du vil nu se at den går igang med at formater dit drev og
bagefter starter den op med at lave en helt ny installation.

Hvordan kommer jeg ind i BIOS,hold en af disse taster nede under
opstart.

ESC, DELETE, F1, F2,F10, CTRL-ESC, eller CTRL-ALT-ESC.
Inde i Bios går du til>Advanced Setup Page
Der sætter du(1'st Boot Device ......til.........CDROM) med Tasterne
page up og page down.
Du navigerer som reglen med Pil op,pil ned,pil højre,pil venstre,ESC
tibage til hoved side.
Tryk F10 for at gemme indstillinger, Y/N ( tryk Y tasten for ja) (N
tasten for nej)
Når det hele er overstået,sættes (1'st Boot Device) tilbage til (IDE-
0)Det er nr.1
MASTER.

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;da;315341
Hvis du ikke kan Boote fra Cdrom>
http://www.bootdisk.com/bootdisk.htm
http://www.bootdisk.com
Manse9933
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;da;313348#4

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 25-08-03 20:47

Manse9933 - jeg tror den skal køre som lager, for han har jo western Digital med XP
Men jeg er lidt i tvivl.
Emesen.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 25-08-03 20:52

jeg kan nu se men hardisk i opstart billede, men windows siger er ikke er nogen når jeg prøver at installer windows xp ???, jeg troede at det var næsten det sammen med en sata hard og ide, at de var lige nemme og sætte i.
ja.hvem ved,men ud fra det skrevne så forstår jeg det sådan at det er den nye han vil indstallere xp på .

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 25-08-03 21:14

Da jeg satte en ny harddisk i min pc,så satte jeg min nye som master 1 (C:) og så lavede jeg en helt ny indstalation på denne og da jeg havde gjort dette så satte jeg min gammle HDD i som nr2 og brugte så et par dage til at hente mine dokumenter/data over på den nye,og så højreklikkede jeg på den gammle(D:) og formaterede den til lager.

Manse9933 Bare en ide

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 25-08-03 21:16

jeg tog altså den gammle helt ud,mens jeg indstallerede den nye HDD med xp.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 25-08-03 21:22

også DiamondMax Plus 9 og en ældre Maxtor,den nye ata/133 og den gammle ata/100,2MB buffer,ikke med sata interface.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 25-08-03 21:23

Manse9933!
Det ville også være et af mine forslag.
Emesen.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 25-08-03 21:26

det gik som en leg,ingen problemer ovrehovedet.

Manse9933

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 25-08-03 21:29

overhovedet,ups

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 25-08-03 21:31

asbjoren!
Hvor bliver du af, det er svært at hjælpe når du ikke er der.
Emesen.

Kommentar
Fra : asbjoren

Dato : 26-08-03 18:20

maxtor skal køre windows xp, og wb som lager

Kommentar
Fra : asbjoren

Dato : 26-08-03 18:24

ja jeg har to harddisk en gammel wb med windows xp på, men jeg vil gerne have windows xp på min nye maxtor sata, jeg er nået et stykke videre ind i går kan nu se maxtor(ny) i windows xp, under denne computer

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 26-08-03 18:31

Så vil jeg foreslå at du bruger "Manse9933 25-08-03 21:14" lidt oppe i tråden.
Emesen.

Kommentar
Fra : asbjoren

Dato : 26-08-03 18:51

det er jeg også ved at prøve ved at formater nye harddisk

Kommentar
Fra : asbjoren

Dato : 26-08-03 19:58

jeg har sku opgivet lidt, jeg kan se ny harddisk i windows xp og i opstart text, men når jeg prøver at tage den gammle harddisk ud og install, på den nye harddisk maxtor sata, siger windows install. at der ingen hardisk er, jeg har pørvet at ligge ting ind på den nye harddisk, det kan jeg gører hvis jeg sætter den gamle i, og starter windows op på den

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 26-08-03 20:46

Tag din gammle helt ud,sæt den nye i og>Dato : 25-08-03 20:42 og når den er
indstalleret så sætter du den gammle i igen som nr 2 og>Dato : 25-08-03 21:14
Husk at jumper settings.

Manse9933

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 26-08-03 21:04

lad være med at tænke på den gammle, få den nye indstalleret med xp,så kan du overføre data fra den gammle bagefter,tag både data kabel og strøm kabel ud
af den gammle og vent med at tilslutte den til din nye XP HDD køre som den
skal,så er du sikker på at der ikke er konflikter mellem de to,og at de får de rigtige drev bogstaver,så sæt den gammle til igen,overfør den data du skal have over på den nye når du har gjort det så højre klikker du på den gammle
og formatere den til lager, du skal ikke prøve at lægge data på en uformatteret HDD.

Manse9933

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 26-08-03 23:25

Før du overhoved installerer harddisken, skal du installere en SATA driver. Den følger enten med motherboard CD'en eller eller Maxtor cd'en . Du skal boote ind i winxp installere SATA driveren og derefter slukke og installere harddisken. Start XP og isæt Maxtor Cd'en så får du nogle valgmuligheder med formattering: Maxtor har en udmærket support her http://www.maxtor.com/en/documentation/installation_guides/sata_installation_guide.pdf eller her http://www.maxtor.com/en/support/products/ata/desktop/diamondmax_plus_9/index.htm

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 27-08-03 08:39

nåee dem Dato : 24-08-03 05:41

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 27-08-03 16:44

Du har ret i at du har kommet med linkene først Manse, men det desværre sådan at du nogen gange drukner i dine mange egne indlæg. Men nu skulle asbjørnen være i stand til at installere sin harddisk. Problemet ligger måske mere i om han MSI motherboard understøtter SATA diske, så hermed en opfordring til asbjørnen om at oplyse hvilket MSI motherboard han har? så kan du jo bruge Mannes link fra 24-08-03 05:41 til at undersøge om det understøtter SATA? Mange spørgsmål herinde kunne løses meget hurtigere, hvis folk bare ville opgive en detaljeret hardware konfigeration når spørgsmålet bliver stillet

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 27-08-03 18:33

der et link til hans motherboards producent længre oppe.
drukner i dine mange egne indlæg:det ser ud som om det er dit problem.
Løsning:lær at svømme.
Brainstorm er mange gange løsningen på et problem.
Lad endlig være med at kommentere alle andres indlæg.

Mere har jeg ikke at sige om den sag.

Manse9933

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 27-08-03 20:09

Ja jeg henviste osse til dit link, hvis du har læst mit svar. Med hensyn til dit nyeste indlæg, så synes jeg du sætter et ret lavt niveau! Jeg er ikke ude på at flame dig! Men det er sgu let at overse en af dine indlæg, når man skal scrolle mange gange selv på en 19" skærm. Med hensyn til indlæg så har jeg 6, mens du har 16 ud af 41!!! og brainstorm!! Det er et verbalt begreb, og ikke særligt velegnet til skrift.
Mere har jeg ikke at sige om den sag.

Tedd

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 27-08-03 22:10

dygtigt,tælle kan du,at du gidder.
brainstorm!! Det er et verbalt begreb,sludder og vrøvl.
synes jeg du sætter et ret lavt niveau(Du har ret i at du har kommet med linkene først Manse, men det desværre sådan at du nogen gange drukner i dine mange egne indlæg)man kunne selvfølig misforstå det.

Manse9933

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 27-08-03 22:12

brainstorm!! Det er et verbalt begreb:det går bare lidt langsommere på skrift.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 27-08-03 22:42

Nå asbjoren (jeg kom vist til at kalde dig asbjørnsen i et tidligere indlæg, sorry for that) er du kommet videre?

Kommentar
Fra : manas

Dato : 06-09-03 16:54

Har haft problemet på et Asus-kort, ved start af xp-installationen skal du trykke F6 og sørge for at have en diskette med dine satadriverer, og så installerer dem der lige som et scsi-drev, håber det kan hjælpe

Kommentar
Fra : dk

Dato : 19-10-05 19:57

Hejsa
har du fået løst dit problem ? vil du så være venlig og lukke denne tråd ved at acceptere een af Kommentarene ?