/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
armering/stabilisering af gml,delvist lø~
Fra : damskov
Vist : 1616 gange
100 point
Dato : 22-08-03 09:53

Hej alle,

Jeg er startet på renovering af min lejlighed og er stødt på et par strå-pudsede vægge, hvor pudset flere steder (logisk nok mest ved gulvet) sidder løst.

Er det muligt at armere/stabilisere løse steder (evt hele væggen) for derefter at pudse dem i plan med resten af væggen og hvilke materialer egner sig bedst?

Desuden er der en del glasvævsklæber på væggene, som hænger _meget_ godt fast.

Er der nogen, som har en god ide til at fjerne gammel klæber uden at slibe hele væggen?

- Jeg overvejer at smøre alle vægge ind i fortyndet klæber og sætte plastik op for at forhindre udtørring. Det burde vel opløse/opbløde gammel klæber eller er jeg helt forkert på den?

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 100 point
Dato : 22-08-03 13:59

Mht. puds er der ikke andet at gøre end at fjerne det og pudse op igen. Er det kun mindre flader bruger du sandspartel. Armering duer ikke !!
Der findes flere typer klæber. Din idé er god nok, men prøv med et lille stykke først. Smør fortyndet klæber på. Dæk med plastik et par timer og vask ned med med svamp og vand. Er det en type klæber, hvor dette ikke virker, kommer du ikke uden om at skulle skrabe/slibe det væk.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : rosekamp

Dato : 22-08-03 15:06

Det løstsiddende rør-puds fjernes forsigtigt. Hønse-net (kyllinge-tråd) sømmes fast med papsøm hvor rørpudsen er fjernet, og man kan nu pudse op igen uden at noget falder af. Husk altid at fugte reparationsstedet med lidt vand (pensles på) inden du begynder at pudse op igen, for ellers vil det tørre for hurtigt op og løsne sig ved underlaget. Brug Cement+ Mørtel i forholdet 1:10, og lad konsistensen være lidt ligesom tykt "havregrød", så kan det ikke gå helt galt.

Godkendelse af svar
Fra : damskov

Dato : 25-08-03 09:14

Tak for svaret molokyle.

rosekamp: sorry, molokyle kom først, men tak for tippet!

tre af væggene var af mursten og den løse puds bankede jeg helt ned og pudsede op igen.
den stråpudsede væg reparerede jeg med hønsenet de kriminelle steder og smækkede gipsplader på og beklædte det hele med glasfilt....