/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
BOOT.INI WIN XP
Fra : ole_thorsen
Vist : 353 gange
100 point
Dato : 21-08-03 19:59

Hej !

Er der nogen, der kan oplyse mig om, hvorvidt filen BOOT.INI er det sted, WIN XP
gemmer sine oplysninger om, hvor der skal boot'es fra, og hvad ?
Min egen BOTT.INI ser således ud:
[boot loader]
timeout=0
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Home Edition" /fastdetect

Hos en kammerat, der har "fusket" med både WIN '98 og WIN XP ser den helt anderledes ud.
Jeg tænkte, at man så kunne editere hans BOOT.INI, således at den ligner ovenstående, selvfølgelig under hensyntagen til disk, partition o. s. v..
På den måde kunne han så slippe for at vælge OS ved hver opstart.
Er det en brugbar fremgangsmåde ?

M. v. h.

ole_thorsen

Kommentar
Fra : lengberg

Dato : 21-08-03 20:22

Det burde du ku´hvis du vælger - normal start under generelt

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 21-08-03 20:52

Det er muligt at det hedder det samme i XP.
Windows 2000:
kontrolpanel>system>hardware>start og ....>vis en liste over
standardoperationssystem>vælg med pil
operationssystemer i 30 sekunder
Du kan jo se i din egen om det ser sådan ud.
Emesen.

Kommentar
Fra : Per.Frederiksen

Dato : 21-08-03 21:44

Det er korrekt at Win2000/XP læser filen boot.ini for at vælge hvilken partition/OS der skal startes op i.

Hvis du sætter timeout=0 i BOOT.INI, så vil der umiddelbart blive bootet til default operativ systemet.

Min boot.ini ser for tiden således ud, fordi jeg af og til stadig starter i DOS
===============================================================
[boot loader]
timeout=5
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINNT
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINNT="Microsoft Windows 2000" /fastdetect
C:\="DOS7"
===============================================================

Her er et eksempel på en af de tidligere Boot.ini som jeg har haft
===============================================================
[boot loader]
timeout=5
default=multi(0)disk(0)rdisk(1)partition(1)\WINNT
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(1)partition(1)\WINNT="New MS Win 2000 Pro" /fastdetect
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINNT="Old - Microsoft Windows 2000 Professional" /fastdetect
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(3)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect
signature(14d86cd1)disk(1)rdisk(0)partition(1)\WINNT="MS Windows 2000 Pro - 2nd" /fastdetect
C:\="DOS7"
===============================================================

Det er muligt at skrive en del andre parametre end /fastdetect, men jeg husker ikke lige hvilke de er og hvor listen findes.
men jeg har fundet /maxmem og /noguiboot i resource kittet.
Der er vist også en der hedder /vga.
Men de fleste parametre styres vist af hvad man vælger under F8 option når Win2000/XP loades

mvh. Per

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 21-08-03 22:51

Ja microsoft må jo vide det så prøv det her http://support.microsoft.com/?kbid=289022