/ Forside/ Interesser / Fritid / Computerspil / Spørgsmål
10  Tri 2316
Gamle spil til nye computere
Fra : DakMet
Vist : 359 gange
10 point
Dato : 20-08-03 18:52

Jeg har for nylig købt en Hp Pavilion m703 - den er helt ny.

Her kommer så problemet: Da jeg godt kunne tænke mig at spille nogle gamle spil, som Aladdin, Lion Ding, Crystal Caves og Earthworm Jim, - dem downloadede jeg så, men jeg kunne ikke spille nogle af spillene?
- Hvorfor? Fordi min nye computer åbenbart er for ny til at kunne spille gamle spil. Lort!!

(Og så tænkte jeg, at jeg ville prøve at spørge herinde, da jeg næsten altid får svar på mine spørgsmål.)

- Er der et sted på nettet, hvor grafikken og lyden er god i spillene OG at spillene kan spilles på nye computere; Aladdin, Crystal Caves og Lion King??

ER DET OVERHOVEDET MULIGT??

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 20-08-03 19:10

de gamle spil kører i en mindre opløsning. prøv en mindere opløsning freks. 800*600 eller mindere

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 20-08-03 19:11

256 farver

Kommentar
Fra : benjabenja

Dato : 20-08-03 19:12

jeg synes du skulle tage ind på et loppemarked og købe en gammel computer til omkring en 50 kr med skærm og så kan du overføre spillene på disketter der til så har du jo en gammel spille computer. eller du kan finde en på en losseplads hvis du er heldig.

Kommentar
Fra : DakMet

Dato : 20-08-03 19:18

Tak for svarene.

Jeg har en gammel computer fra... ja jeg ved ikke... 1990 måske, der er ikke så god grafik på den som den nye, men jeg tror godt det kan gå!

- DakMet

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 20-08-03 19:40

Er det DOS spil? Hvilket operativsystem bruger du?

Mange gamle spil som f.eks. Scorched Earth skal køres i DOS mode, andre som f.eks. Chuck Yeager's combat flight simulator kan slet ikke køre, da filsystemet ikke er kompatibelt.
I tilfælde som 'Chuck Yeager' er det fordi, diskaccess foregår uden om BIOS kald til operativsystemet (DOS i dette tilfælde). Det er skrevet i maskinkode til et 16 Bit system og de fleste moderne operativsystemer er 32 eller 64 Bit.
Benytter spillene sig af BIOS kald til f.eks skærm og harddisk, burde du sagtens kunne køre dem på en ny maskine.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 20-08-03 19:44

Ps. Det er selvfølgelig op til dig at vælge filsystem, når du installere de fleste nye operativsystemer. Oftest vælger de automastiske installationsprogrammer dog 32 bit, hvilket også er det sikreste og hurtigste i de fleste tilfælde. Samtidig udnytter de fleste nye spil også 32 Bit diskaccess enten via.. eller udenom BIOS kald.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : DakMet

Dato : 20-08-03 19:53

molokyle:

Det er et platforms spil - og jeg, det er et DOS spil... jeg ved ikke lige hvad et operativsystem er....?

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 20-08-03 20:08

Et operativsytem er f.eks. DOS (16 bit) Windows (16/32 bit) OS2 (16/32 bit) XP (32 bit) unix/linux (1632/64 bit).

Derfor hvad bruger du? Hvis du fortæller, kan det være jeg bedre kan hjælpe

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 20-08-03 20:11

Ps. Commodore 64 +16 +128 (8 bit) Amiga (8/16 bit)

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : rippersxp

Dato : 20-08-03 21:36

der findes en emulater til alle gamle spil både amiga commodore som du kan hende. Der bliver også gjordt at du kan hende gamle spil som er blivet fornyet til at de kan køre på de hurtige maskiner.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 20-08-03 22:13

rippersxp -> Hvor henter du f.eks. Chuck Yeager (DOS) til nye 32 bit filsystemer? Problemet er ikke hurtigere maskiner, men nye filsystemer på harddisken med et andet memory layout. Kender du en god adresse/site så : HIT MED DET

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 04-07-04 10:31

Anybody home ? I'm gone ...forever </MOLOKYLE>