/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Gammel harddisk som second..??
Fra : trine_p
Vist : 316 gange
100 point
Dato : 18-08-03 20:31

Er der mon en der kan hjælpe??
Jeg har en harddisk, der desværre er fejl på -dvs. comp. kan ikke boote op fra den. Nu vil jeg så forsøge at sætte den i en anden comp. (som slave vil jeg tro?), for at se om jeg på den måde kan få adgang til det indtil videre tabte data. Men hvordan gør jeg nu det uden at være nødt til at formattere den? Der er i forvejen cd-rom drev (E), cd-brænder(F) og floppy drev(A) installeret på comp.en, og den kører med WIN 98.

Trine

Kommentar
Fra : hjp1974

Dato : 18-08-03 20:37

Du sætter den blot i som slave og hvis BIOS'en ellers detekterer den, så dukker der bare en ekstra disk op i Windows.

mvh/HJP

Kommentar
Fra : mrhan

Dato : 18-08-03 20:37

Hej Trine

Hvis du ikke kan boote fra harddisken bliver du nødt til at formatere den.
Med hensyn til Master/slave spørgsmålet:
Som regel sætter man harddiske som master og et eventuelt cd-rom eller cd-brænderdrev til slave på det samme IDE kabel.
Hilsen
mrhan

Kommentar
Fra : mrhan

Dato : 18-08-03 20:40

Hej Trine

Jeg havde misforstået dit spørgsmål lidt.
Du har en Harddisk der virker i forvejen.
Du sætter bare nr. 2 på IDE kabel som enten slave eller som master afhængig af hvad den anden enhed på samme IDE kabel står til. Så burde windows selv finde harddisken hvis den virker.

Hilsen
mrhan

Kommentar
Fra : trine_p

Dato : 18-08-03 21:14

Hej HJP og mrhan.

Jeg har nu prøvet at sætte hd'en i som slave med det resultat at comp. pludselig ikke kan finde masteren?? Jeg prøvede at skifte jumperposition (der er afbilledet 3 muligheder) uden resultat. I masterpos. kan comp. slet ikke boote fra hd (win 98 ligger også på den), men det vidste jeg jo allerede fra den anden comp.
Det skal lige siges at jeg har fået hd startet op én gang tidligere i dag, men det er ikke lykkedes siden..
Er hd mon helt i udu nu eller er der andre muligheder?

:) Trine

Kommentar
Fra : mrhan

Dato : 18-08-03 21:20

Hej Trine

Ja det lyder jo ikke rigtig godt.......... Du kan prøve at sætte den på det andet IDE kabel, det er dog ikke sikkert det giver nogen forskel, men er et forsøg værd. Det skal helæst være sådan at din Cmos selv finder de tilsluttede dele.
Ellers er jeg bange for at du nok kommer til at formatere og dermed har du jo mistet dine data ... sorry

Hilsen
mrhan

Kommentar
Fra : mrhan

Dato : 18-08-03 21:22

Hej Trine

Nu ved jeg jo ikke hvor gammel dine maskiner er..... MEN... jeg har selv rodet med lidt ældre maskiner, og man kan stadig støde på IDE kabler der kan vendes forkert....Dobbelt tjek lige at det ikke er dette der er årsagen til at skidtet ikke vil boote nu.:!!!!

Hilsen
mrhan

Kommentar
Fra : trine_p

Dato : 18-08-03 21:32

Nej nej..kablerne sidder vist som de skal..:) Hd kommer fra en AMD og sættes i en Pentium II, men det betyder vel ikke noget -Så det er ikke fordi det er en total oldsag -kun næsten..
Hmm..jeg er 100 % amatør, så enhver idé er kærkommen -jeg prøver lige at tjekke en ekstra gang, både IDE og om den nye/gamle hd nu vitterlig VAR sat som slave, og så lader jeg det ligge for i dag

:) Trine

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 18-08-03 22:09

Hvis de to diske; din boot og din 'gamle', sidder på samme kabel skal jumperene sættes som master på din boot og som slave på den 'gamle'. Sidder de på hvert sit kabel skal jumperne sættes til master på begge. (forudsat du ikke har andre enheder på kablet som f.eks CD-ROM, i det tilfælde skal CD-ROM og harddisk jumpere igen sættes som master/slave)
Du skal i begge tilfælde huske at din boot skal vises som drev 1 i BIOS og den 'gamle' som drev 2.

Efter REBOOT og en tur rundt om BIOS skulle du nu kunne komme ind på dit 'gamle' drev.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 18-08-03 22:37

Suplement til Molokyle.
Du kan få det problem at HD-ny og HD-gl begge er aktive og derfor vil comp. ikke starte op. Et forslag er: tag CD-rom/brænder/DVD fra (begge kabler)
HD-ny som master på IDE 0 (1) primary >start comp.>kan den det>sluk igen.
Sæt så også gammel HD til:
HD-gl som master på IDE 1 (2) secondary >start comp. kan den det>kan du læse gl HD>sæt din CD-rom/brænder/DVD til som slave på et af IDE Kablerne
Kan du ikke læse gammel HD så lad høre.
Emesen.

Kommentar
Fra : egoland

Dato : 05-10-03 20:36

Øh - nu spør' jeg lige: Har du prøvet fdisk/mbr? Nogen gange går det nemlig lidt i kludder i begyndelsen af drevet, og jeg har redet et par HD på den måde. Hvordan? sæt en startdiskette i maskinen, start den op, lad den inlæse disketten, og skriv når den står på a: fdisk/mbr. Måske et forsøg værd

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 05-10-03 20:42

egoland -> Hvis trine_p FDISK'er vil der med garanti ikke være nogle 'gamle' data at redde !!! Pas på med det

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : egoland

Dato : 06-10-03 16:57

Jeg må lige korigere: a: fdisk/mbr - komandoen sletter ikke HD, men genopretter Master Boot Record, bemærk forbogstaverne, og kan evt genoprette evnen til at boote, hvis HD altså ikke er gået helt ned. Det er altså ikke noget med at partitioner HD, og dermed også slette data ved at bruge fdisk, men om at genoprette evnen til at boote ved at bruge komandoen fdisk/mbr, som i øvrigt kun tager et øjeblik! - og ikke sletter noget som helst!
Det er i øvrigt en ikke særlig kendt komando - - - -;)

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 06-10-03 19:26

fdisk /mbr ..........husk lige afstand mellem k og /
Ja hvis man er heldig kan denne kommando rette en "skæv" boot sektor.
trine_p - hvordan går det.
Du skal ikke være bange for at spørge løs - vi skal nok prøve at hlælpe dig.
Emesen.

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 100 point
Dato : 04-07-04 10:26

Anybody home ? I'm gone ...forever </MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : trine_p

Dato : 22-10-05 20:59

Tak for svarene til alle. Jeg kan ikke finde ud af at lukke spørgsmålet -derfor er det stadig åbent efter års forløb tsk tsk *gg*