/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
"Bule", fedtknude på kranium, biopsi?
Fra : Rupta
Vist : 5552 gange
200 point
Dato : 15-08-03 13:22

For ca.1,5 år siden konstaterede jeg en begyndende hævelse over venstre øje, på panden lige under hårgrænsen.
På intet tidspunkt nogen smerte eller føleevne i hævelsen.
Hævelsen lader sig forskubbe ca.10mm. og er tilsyneladende ikke fastgjort til kraniet og ej heller til huden.
Konsistensen er fast, men ikke egentlig hård.
Faconen er sfærisk (halvkugleformet) og har nu nået en diameter på ca.30mm.Højden er ca.15mm.
Ingen misfarvning i forhold til det omgivende væv-hud.

Konsulterede privatpraktiserende læge første gang des.ang. for ca.1år siden. Han foreslog ambulant at fjerne knuden, idet han diagnosticerede den til at være en fedtknude.
Spurgte lægen om ikke væv fra knuden skulle undersøges for evt. celleforandringer.
Det afviste han pure, hvorfor jeg refuserede at lade ham fjerne den.
Fik en henvisnig til røntgenundersøgelse, der efterfølgende ikke viste tegn på noget unormalt.

Mine spørgsmål her i gruppen er derfor:

1) Har man som patient ret til at få foretaget en vævsundersøgelse (biopsi)?

2) Tages der ikke hensyn til de kosmetiske følger af et kirurgisk indgreb (ortopædkirurg = mindst muligt synlige ar!)?

3)Kan man som patient frit vælge at lade en fjernelse ske på hospital og i bekræftende fald selv vælge hvilket?

4)Findes der diskussionsfora eller andre steder, f.eks. url´ere, links, hvor jeg kan få råd og søge oplysning om ovennævnte?

Med venlig hilsen Rupta.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 15-08-03 13:54

ad 1) Hvis du insistere længe nok får du sikkert din biopsi. Ret? Krav på? Nej !

ad 2) Ja, hvis du føler et operations ar er skæmmende, en psykisk belastning for dig, kan du blive gratis henvist til plastkirurgi af din læge.

ad 3) Ja, der er frit sygehusvalg.

ad 4) Ja, http://netdoktor.dk/

</MOLOKYLE>

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 210 point
Dato : 15-08-03 14:01

Ps. Jeg ved ikke om det fremgik klart af min kommentar til ad 2). :

I første omgang behandler kirurgen din operation som et medicinsk problem der skal løses. Dernæst tages der hensyn til at føre dig tilbage til før det medicinske problem opstod. Lykkes det ikke til din tilfredshed (inden for rimelighedens grænser forstås) har du den mulighed jeg anføre ovenfor.

Jeg er selv blevet 'repareret' efter grim trafikulykke og fik efterfølgende (ca. 1 års ventetid) henvisning til plastkirurg.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 15-08-03 16:56

Det er ikke sikkert dette beroliger dig, men fra jeg var lille havde jeg altid en lille "ært" omme i nakken som kunne rykkes lidt. Den blev lidt større med tiden 30-40 år. Her for nogle år siden fik jeg den fjernet af min læge, og da den havde siddet så længe, blev der ikke sendt nogen prøve til undersøgelse. Det var også en fedtknude, og har ikke generet mig siden.
Emesen.

Kommentar
Fra : Rupta

Dato : 15-08-03 17:08

Tak til molokyle og til emesen!

Jeg accepterer molokyles kommentar som svar og takker Jer begge to.

Fortsat god sommer til alle.

Med venlig hilsen Rupta.

Godkendelse af svar
Fra : Rupta

Dato : 15-08-03 17:11

Tak for svaret molokyle.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 15-08-03 17:11

Takker selv, du accepterer min kommentar (eller emesens, en af os..) ved at klikke her :-----------------------------^

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 15-08-03 17:13

UPS... der var jeg hurtig. Undskyld. Hav selv en rigtig god og fortsat sommer

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Rupta

Dato : 16-08-03 14:31

Til molokyle:
Helt i orden. Jeg kan selv til tider være vel hurtig)

Til emesen:
Tak for bidraget i denne tråd!
Jeg tager dine oplysninger til efterretning og takker
derfor.

Molekyle svarede først og med den mest uddybende kommentar. Derfor accepterer jeg hans svar og pointene tilfalder derfor ham.

TAK og fortsat god sommer!

Mvh. Rupta.