/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
XP-beskadiget/manglende system fil???
Fra : airbus330
Vist : 1102 gange
170 point
Dato : 13-08-03 09:58

Hejsa til alle XP unikummer.

Mit store problem er at Win XP pludselig igår ikke kunne starte mere, jeg får denne besked kort efter start af computeren:
-----------------------------------------------------------------------------------

"windows kunne ikke starte, fordi denne fil er beskadiget eller mangler:

\windows\system32\config\system

du kan forsøge at reparere denne fil ved at starte windows installationen ved hjælp af cd-rom
vælg "R" i det første skærmbillede for at reparere."
-----------------------------------------------------------------------------------

Og ja ja, jeg kunne selvfølgelig lave en geninstallering og "slam" kører den igen, men jeg har en masse programmer og indstillinger som jeg helst ikke vil til at installere igen.

Har prøvet at vælge "R" for at reparere, men der får man en dos prompt c:\windows_
og jeg ved ikke hvordan jeg skal komme videre.

Måske der er et lyst hoved med en idé om hvordan jeg får XP + alle programmer til at spille igen.

Problemet opstod et par dage efter en BIOS update af mit EPOX 8RGA+ motherboard, mon der er en sammenhæng ??

På forhånd tak

Mvh
Airbuzzer

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 13-08-03 10:09

Du kan også prøve at lave en systemgendannelse fra et tidspunkt hvor din computer virkede.
* Programmer
* Tilbehør
* Systemværktøjer
* Systemgendannelse
Hygge...
Søren

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 13-08-03 10:11

NB: Tror ikke at det har med din BIOS up-date at gøre, ikke med den meddelelse du får, det er jo en config fil som mangler

Kommentar
Fra : airbus330

Dato : 13-08-03 10:12

Hej CLAN

ØHHH, Win XP kan jo ikke starte !!!

Mvh
Airbuzzer

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 13-08-03 10:14

NNBB: Prøv også at gennemse din compuer for Spyware og andet skrammel. Dette kan du gøre via http://spywarefri.dk/

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 13-08-03 10:16

Æv! Ja så er du jo på den, altså hvis du slet ikke kan komme i kontakt med din PC. Prøv at reparere XP via din CD, kan du ikke det, ja så er der ingen vej tilbage, så må du geninstallere XP. Ved at gøre det ødelægger du ikke dine installerede programmer da XP selv "kigger" på hvad du har liggende på din computer.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 13-08-03 10:20

For kommandoer tilgængelig i DOS skriv "help" og tryk Enter

Kommentar
Fra : airbus330

Dato : 13-08-03 10:26

Til CLAN
>så må du geninstallere XP. Ved at gøre det ødelægger du ikke dine installerede programmer da XP selv "kigger" på hvad du har liggende på din computer.

Ja det er rigtig nok, men programmerne kan jo typisk ikke køre mere efter en geninstallering af Win oven i den gamle, men alle programfilerne er der stadig, og man er derfor nød til at installere alle programmer igen. Det er dette jeg gerne vil undgå.

Mvh
Airbuzzer

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 13-08-03 10:35

Suk! Jeg kan godt følge dit problem, men hvis de programmer du har installeret bærer Windows certifikat, så "skulle" XP selv "opdage" programmerne og sørge for at de fungere - også efter en geninstallering.
Nu var dette jo også den absolut sidste redningsplanke
Prøv boote (starte) fra din CD og vælge reperation via denne rute, det skulle virke.
For at boote fra CD skal du ind i BIOS og opsætte boot følgen til at være:
1. CD
2. A: eller C:
3. C: eller A:

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 13-08-03 10:50

Prøv også at kigge lidt på http://www.kandu.dk/dk/tip/3575

Kommentar
Fra : bobbels

Dato : 13-08-03 11:15

Hoppa ikke på att trycka ja på förste spörgen om du vill reparera ,vänta og forsät installationen,så kommer der op en spörgen senare om du vill reparera og der siger du ja. Vi hade samma problem men når man pröver mange gange nok så finder man ud av det til sidst.

Kommentar
Fra : catbody

Dato : 13-08-03 12:11

du kunne prøve en scanning, der scanner og reparerer ødelagte filer: Kør -> sfc /scannow (husk mellemrum efter efc)
eller en Repair. Vejledning her: http://www.hcma.dk/formattering.htm (læs den igennem før du gør noget)

Kommentar
Fra : wal

Dato : 13-08-03 12:41

prøv at installerer windows ME. Uden at fjerne windows XP. SCANDISK/all-Sluk din pc, start pc`en op, fjern ME igen Genstart din pc. NU skulle det virke. Hel og lykke.

Kommentar
Fra : airbus330

Dato : 13-08-03 14:06

Til Catbody

Er jeg ikke nød til at have Windows startet for at lave denne her: Kør -> sfc /scannow ???

Mvh
Airbuzzer

Kommentar
Fra : catbody

Dato : 13-08-03 14:13

airbus330>>> ja - sorry, tænkte mig ikke om, så der er nok kun Repair tilbage, men husk at vælge den rigtige metode, så du ikke mister data.

Kommentar
Fra : airbus330

Dato : 14-08-03 09:55

Hejsa

Ville prøve at lave en XP installation oven i den gamle, altså en repair - men stopper ved et skærmbillede som jeg ikke tør køre videre ved, er bange for at slette hele skidtet.

1: booter på cd
2: trykker enter for install ved det første skærmbillede
3: F8 for accepter
4: trykker enter for at installere på den markerede enhed, i dette tilfælde "C:\Windows"
5: Så kommer den............. "ADVARSEL"
Vælg "E" for at slette den nuværende Windows installation + alle filer, brugerkonti, programmer.....osv
Vælg "ESC" for at installere til en anden mappe
Vælg "F3" for at afslutte

Ikke nogen valgmuligheder med "reparer", eller skal jeg bare fortsætte ???

Mvh
Airbuzzer

Kommentar
Fra : cad

Dato : 14-08-03 15:04

Ikke nogen valgmuligheder med "reparer", eller skal jeg bare fortsætte ???..............NEJ !!!!!......

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;Q307654&sd=tech

Accepteret svar
Fra : catbody

Modtaget 170 point
Dato : 14-08-03 15:41

vejledning her til rep. uden at miste data: http://www.hcma.dk/formattering.htm

læs det hele igennem før du gør noget.

Kommentar
Fra : bobbels

Dato : 14-08-03 15:54

Precis vad jag vlle skriva till dig har lige gjort det og du ska ikke forlore noget.
Kommentaren fra catbody

Kommentar
Fra : airbus330

Dato : 14-08-03 18:04

Jubiii

Fandt ud af en måde at gøre det på som virker................

Filen "SYSTEM" som ligger i mappen "CONFIG" ligger også i mappen "REPAIR"

Det man så kan gøre er:

1: Boot op på XP CD'en
2: Vælg "R" Repair på det første billede
3: Log in på den defekte XP partion, i dette tilfælde "C:\Windows"
4: Skriv nu kommandoen: COPY C:\WINDOWS\REPAIR\SYSTEM C:\WINDOWS\SYSTEM32\CONFIG
5: Genstart
6: Vuptiii, DET HELE SPILLER IGEN
7: Dans rundt i rummet af glæde !!

Tak for de mange forslag, vi bliver jo alle klogere af dette her ! Men hvad gør vi med pointene ??

Mvh
Airbuzzer

Tak

Kommentar
Fra : airbus330

Dato : 20-08-03 11:09

Pointene går til Catbody, da dette jo skal afsluttes og man ikke kan give sig selv points !!

Godkendelse af svar
Fra : airbus330

Dato : 20-08-03 11:15

Har selv fundet løsningen, men en skal jo have pointene !!