/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Spørgsmål omk. landsarkivet Lak
Fra : suhmo
Vist : 542 gange
40 point
Dato : 09-08-03 12:03

Hej

Jeg har forsket på landsarkivet lak et par gange, men kan ikke finde ud af hvordan jeg finder et sogn på mikrokort fra sønderjylland.
De sjællandske står under numre og de fynske står i alfabetisk rækkefølge, men hvad med de sønderjydske?

Hilsen Peter

Kommentar
Fra : wildau

Dato : 09-08-03 12:38

Jeg tror at du skal til landsarkivet for Sønderjylland. Adressen er Haderslevvej 45 6200 Åbenrå. eller www.sa.dk/laa

Kommentar
Fra : senta

Dato : 09-08-03 13:44

På de her adresser til Landsarkivet kan du se hvor du skal søge og hvor du kan finde de oplysninger om Sønderjylland du søger.
http://www.sa.dk/laa/default.htm

http://www.sa.dk/lav/default.htm

http://www.sa.dk/lav/omarkiverne/default.htm
Senta

Kommentar
Fra : jkrjk2

Dato : 09-08-03 14:15

Måske er der hjælp at hente på Rigsarkivet:
"Kirkebøger på Rigsarkivet
De originale kirkebøger opbevares på landsarkiverne, men findes i kopi på Rigsarkivet. På filmlæsesalen er der opstillet mikrofiche af kirkebøgerne frem til ca. 1891. I perioden 1891-1914 findes kirkebøgerne på rullefilm, dog undtaget kirkebøgerne for Sjælland som Rigsarkivet ikke har nogen kopier af."

Spørgsmålet er så hvad der var gældende for 1864-1920.

Prøv at ringe til LAA, de kan sikkert fortælle dig, hvor der også findes kopie af KB´er fra det sønderjyske.

Hilsen Jeannie

Kommentar
Fra : suhmo

Dato : 09-08-03 15:33

Hej allesammen.

Jeg har vist udtrykt mig forkert, jeg ved godt hvor kortene står, de står i de grå mapper på landsarkivet lak, men jeg ved ikke hvordan jeg finder den mappe jeg skal bruge.

Hilsen Peter

Kommentar
Fra : agerlund

Dato : 09-08-03 15:45

på landsarkivet er der et kort med alle sognene på. ud for det sogn du skal bruge er der et nummer, det henviser til hvilken mappe du skal have fat i
Med venlig hilsen Grete Skatka

Kommentar
Fra : senta

Dato : 09-08-03 18:32

Spørg på arkivet, de er flinke til at hjælpe med de forskellige nummer på de mapper du skal bruge.
Senta

Accepteret svar
Fra : KaNi

Modtaget 40 point
Dato : 09-08-03 22:14

Hej Peter

Af heftet: "Sogn, Herred - Kirkebøgerne på Statens Arkiver" fremgår det at,
de sjællandske sogne har numre
de fynske har ingen numre (det er derfor de står i alfabetisk orden)
de sønderjyske har numre og
de nørrejyske har numre med et "C" foran

På LAK ligger der på filmlæsesalen (på bordene ud for hylderne med FT) nogle hæfter "Nøgler" til at finde det sogn, man skal bruge - for hver af de 4 landsarkivers
områder.

Med venli hilsen

KaNi

Godkendelse af svar
Fra : suhmo

Dato : 10-08-03 09:55

Tak for svaret KaNi.