/ Forside/ Interesser / Fritid / Lystfiskeri / Spørgsmål
10  arne.jako.. 660
Kunstige orm
Fra : jjn31
Vist : 1854 gange
100 point
Dato : 07-08-03 17:19

Hej

Er der nogen der har erfaring med Kunstige sandorm/børsteorm( en slags bløde orm, der kan bruges igen og igen)
Er det noget der du'er. Vi skal nemlig ud og fange flade i weekenden, så det var jo meget rart hvis man kunne slippe for alt det jams der er inde i sådan en fætter.

MVH Jesper

Accepteret svar
Fra : nulrik

Modtaget 110 point
Dato : 07-08-03 17:28

Tja - de røde kunstige orm som vist nok er lavet af 90% skaldyr har en nærmest gummiagtig
konsistens, men de kan ikke bruges i det uendelige. De er meget nemme at arbejde med og jeg har
på forfang prøvet at have både kunstig orm og snadorm/børsteorm, og de kunstige virkede lige så
godt som de "rigtige" orm. De kunstige har nærmest ubegrænset holdbarhed i fryseren så du har altid
madding på lager - knæk og bræk
hilsen Niels

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 08-08-03 10:29

Berkeley har lavet både kunstige sand- og børsteorm. Power Worms ! Dem bør du holde dig fra : De er urimlig dyre og de fanger som en tørret chilli. De røde orme-ting som nulrik skriver om i sin kommentar er faktisk ret gode. De findes i to varianter 'hvid' til ferskvand og 'rød' til saltvand. De hedder BIOWORM's og ganske rigtigt kun til engangs brug. De sidder dog rigtigt godt på krogen og kan bruges i ca. 2 timer før de bør skiftes. En 'tube' BIOWORM giver til ca. seks kroge. En pakke indeholder 4 stk. 'tuber'. Det man ikke bruger kan holde sig ved alm. køleskabstemperatur i ca. 1 år, på frys meget længerer. De røde er som sagt ret effektive til fladfisk. De hvide har jeg aldrig taget noget på.

Jeg skal også ud i week-enden: Christiania's "Storfanger Træf 2003", natfiskeri ved Smidstrup strand. Jeg vandt sidste år, så nu skal æren forsvares. Glæder mig som en lille dreng

Knæk og Bræk.

Med storfanger hilsen </MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : reco

Dato : 23-09-03 21:24

Jeg har været ude på test ture med bioworms og det fangede noglelunde men det er ikke godt når vand temperaturen er lav ca 10grader eller under ,da det ikke afgiver så meget lugt(formodentligt).Men problemet er ikke så stort længere da børsteorm kan holde sig levende i 4-5 dage i køle skabet( de går sjældent i leverpostegen).Knæk og bræk

Kommentar
Fra : tjele88

Dato : 30-09-03 12:47

de dur ikke jeg har prøvet!!! nummer 1 er altså st få fat i nogle rigtige sandorm!!! det ved man hvad er Knak og bræk

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 30-09-03 18:49

tjele88 -> Ja ja, men har du prøvet de 'rigtige' vande, på de 'rigtige' tidspunkter?

BioWorms er OK. !!! Fanger STADIG (..i visse situationer; når der er fisk i farvandet ) lige så godt som sandorm eller børsteorm. Især i den kolde tid vi går imøde.

Jo... ; Gu' fanden du'r de ! Nr. 1, Næhhh.... , men Nr. 2 !! >}}}(*>

</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : jjn31

Dato : 01-12-03 22:08

Tak for svaret nulrik.