/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Børn / Spørgsmål
10  jeb3 1067
Nu kan det f... være nok
Fra : F.Kyllesbech
Vist : 569 gange
50 point
Dato : 05-08-03 02:55

Alle i jer..derude.. jeg gider ikke mere og bliver snart børnemorder.. jo.. nej..JO...nej ..
men hvornår skal en 11 årig dreng i seng om aftenen... er det kl. 08.00 (som jeg gerne vil have i øjeblikket) eller er det ham der skal styre hele familien fordi han mener han er 17 og gerne efter eget ønsket vil i seng kl. 23.00... NEJ...01.30...
forbandet møgunge... nej... JO..nej...
Ps.. han er meget sød når han sover...
Nej...svar mig hurtigt så jeg ikke skal i fængsel og sidde sammen med Kurt Thorsen.................
Hurtigt...

Stedfar..

Kommentar
Fra : Mone

Dato : 05-08-03 03:36

Jeg ved ikke hvornår en dreng på 11 år skal i seng. Men jeg ved, at mine børnebørn, et par tvillingedrenge på 18 1/2 md. kommer i seng kl.8.00 "om aftenen", og deres storebror på 4 år om nogle dage, kommer i seng ca. kl.8.30, eller deromkring, når de små sover.
Såååååååååå, jeg ved ikke rigtig, om ikke godt du kunne trække den bare lidt i ørerne.

Selvfølgelig, skal han ikke styre hele familien, men hvis nu du var lidt fleksibel, og I kunne tale om tingene, så kunne det jo godt være, at I kunne finde sådan en gylden middelvej. For jeg syntes, at den måde du skriver på, den lyder ikke som om du er heeeeelt glad for børn.!!!!!!!!

Ses, men ikke høres. (hPs.. han er meget sød når han sover)

Med mindre han skal op kl.04.00 eller 05.00 "om morgenen", så syntes jeg altså også
at kl.08.00 "om aftenen" er liiiidt tidligt for en dreng på 11 år.

Det var så bare min mening, men jeg kan jo kun tale for mig selv.

Mvh
Mone

Kommentar
Fra : F.Kyllesbech

Dato : 05-08-03 03:57

Hej Mone

Jeg er meget glad for at få et svar, for vi diskuterer fatkisk ret meget hver dag her i familien - også nogle gange lidt for meget. Problemet er at drengen mener at han skal styre hele familien - også selvom vi er to voksne og to andre søskende til daglig. Sengetiderne skrider efterhånden som man bliver ældre og børnene ændrer karakter med alderen. Kan jeg ikke få lidt mere at vide om hvornår I har sat en rimelig grænse for "voksentid" til os, som ikke mener at vi er blevet for gamle til at hygge os selv ?

PS: Selvfølgelig skal grænserne være rimelige for hele familien - vi prøver bare på at få en rar dag ud af hverdagen for alle i voers lille familie.

PSS: Denne besvarelse er skrevet af konen, for vi er dybt enige

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 05-08-03 06:47

Nu er det jo ikke drengen, der er noget i vejen med, men jer selv,
eftersom i åbenbart har ladet ham dominere familien i lang tid.

Jo længere, det har stået på, jo sværere er det at ændre.

Men jeg vil da foreslå, at I hurtigst muligt indfører nogle faste rammer.

Børn tager ikke skade af at lære at tage hensyn til andre mennesker.
TVærtimod er en sådan lærdom kun til gavn - både for børnene selv
og for deres omgivelser.

Kommentar
Fra : invisible

Dato : 05-08-03 07:53

Hej F.Kyllesbech

Hvis du sender mig en E-mail (heltudenfarver@yahoo.com) så har jeg med garanti noget du kan bruge.

Kommentar
Fra : ockendon

Dato : 05-08-03 07:55

Jeg er enig med rellom. Vi hadde samme problem med min "pap-søn", på 11 år, at aftenen før han skal i skole er sengetiden kl 20.30, men når han har fri, må han gerne væer oppe til ca kl. 22.00 - måske lidt længre en gang i blandt. Lykke til.

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 05-08-03 08:04

Jeg er nok mest enig med ockendon (hvor har den det fra ) hvis det var mig som skulle medbestemme ville sengetiden være senest kl 21.00 og 22.00 når man havde fri dagen efter.
God fornøjelse
ole

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 05-08-03 09:21

Hej F.Kyllesbech
Uha! Glem de morderiske tanker... i sidste ende er det dig selv, det kommer til at gå ud over.
Rellom har så evigt ret... og det har han tit (positivt ment - ingen ironi i teksten). Samtidigt vil jeg give Mone ret i at kl. 20:00 nok er lidt tidligt, men igen... hvis drengen skal op kl. 05:00 såååehh, hvad er hans søvnbehov - eller dit for den sags skyld?
Nå, vores unger er nu 20 og 22 så det er da et par dage siden, vi blandede os i, hvornår de skulle i seng... men jeg kan da huske tilbage (endnu)
Tit og ofte går vi "forældre" som jo kun har børnene til låns galt i byen. Hvis jeg skal beskrive det kort, vil jeg fremhæve følgende:
- Frihed med ansvar.
- Konsekvens af sine handlinger (beslutninger).
Husk på at din søn (ikke pap-søn... grimt ord) er på vej til at blive voksen og et selvtænkende individ. Lad ham dog for pokker blive oppe til klokken sent, og væk ham så, når I andre står op (ud af posen med ham). Om ikke så mange år, vil der komme nye og andre problemer end sengetid... jeg kan huske min egen far da jeg stod i lære og selv mente at gå i byen (hele ugen) lige var sagen. Her havde jeg selv en tendens til at "pjække" fordi nattelivet var sjovere. Det gik hurtigt over for når vækkeuret ringede og jeg selv mente at jeg var for "syg" til at passe mit arbejde (uddannelse), ja så forsvandt dynen og en stor mand brummede meget kraftigt "er du stor nok til at drikke min søn, så er du også stor nok til at stå op og passe dit arbejde". Min iver efter nattelivet blev efterhånden selvregulerende + jeg lærte at passe mine ting - det tog godt nok et par gange, samt kors hvor var jeg dog træt af "den gamle", men i dag er jeg glad for "lektien".
Nå det her skulle ha' været kort... håber du fanger min pointe med:
- Frihed med ansvar.
- Konsekvens af sine handlinger (beslutninger).
Lykke til...
Søren

Kommentar
Fra : notatoy

Dato : 05-08-03 09:22

Hej.
Jeg vil også lige blande mig. Jeg har en søn på 12, og en på 9. De kommer begge i seng mellem 20.30 og 21.00, ham på 12 må så ligge og læse i en halv time. Her om sommeren er den som regel 21.00 når de kommer i seng, og når det igen blive tidligt mørkt er den oftere 20.30.
Det fungerer udmærker.
Synes også kl. 20.00 er lidt tidligt for en dreng på 11.
Synes til gengæld også at 22.00 er lidt tidligt hvis det er hver gang de har fri. For at få lidt tid selv sammen som voksen kunne i evt. leje en videofilm til børnene som de sammen kan se oppe på deres værelse, lav "lidt hygge slik" til dem, så er der vel ro et par timer. Ellers må man forklare at de gerne må være lidt længere oppe, men at de også indimellem selv må kunne beskæftige sig selv, og lade jer få lidt ro.
Mine drenge har tit kammerater på besøg, er meget ude og lege og sidder ikke på nakken af os hele tiden.
God fornøjelse med at gøre jer alle tilfredse.

Kommentar
Fra : notatoy

Dato : 05-08-03 09:22

Hej.
Jeg vil også lige blande mig. Jeg har en søn på 12, og en på 9. De kommer begge i seng mellem 20.30 og 21.00, ham på 12 må så ligge og læse i en halv time. Her om sommeren er den som regel 21.00 når de kommer i seng, og når det igen blive tidligt mørkt er den oftere 20.30.
Det fungerer udmærker.
Synes også kl. 20.00 er lidt tidligt for en dreng på 11.
Synes til gengæld også at 22.00 er lidt tidligt hvis det er hver gang de har fri. For at få lidt tid selv sammen som voksen kunne i evt. leje en videofilm til børnene som de sammen kan se oppe på deres værelse, lav "lidt hygge slik" til dem, så er der vel ro et par timer. Ellers må man forklare at de gerne må være lidt længere oppe, men at de også indimellem selv må kunne beskæftige sig selv, og lade jer få lidt ro.
Mine drenge har tit kammerater på besøg, er meget ude og lege og sidder ikke på nakken af os hele tiden.
God fornøjelse med at gøre jer alle tilfredse.

Kommentar
Fra : Medo

Dato : 05-08-03 09:45

Hej Stederfar!

Jeg har selv 1 barn jeg ved ikke rigtig hvornår den bedste tid for min søn er. Jeg vil gerne have at han kommer lidt tidligere i seng ind han selv vil, ganske vist er han kun lige 2 år, men hvis jeg putter ham inden uret har tikket 20:00 så ved jeg at han vågner ved 6:30-7:00 næste morgen, og her i sommertiden synes jeg det er ok at vi sover til 9-10 stykker næste morgen. Det kan være meget svært at svare på , men din søn er 11 år , jeg har set mange børn på 11-12 osv. fare rundt på gaden til senere ind 22 tiden om aften, man tænker at disse forældre ikke kan holde styre på deres børn så det er bare om at lægge mit barn i seng før 21:00. Hvis dit barn selv bestemmer kan man jo lade ham gøre dette et stykke tid og se om han ikke automatisk falder i søvn foran Tv3 eller noget andet godt.
Jeg har haft en veninde som "lokkede" sit barn til at sove kl. 20:00 hver aften med betaling for en tivoli tur eller andre gode sage, jeg ved ikke hvad jeg skal mene om denne ide, men jeg kan sige så meget at han nu har fast sove rhytme uden der bliver lokket mere.

Jeg ved ikke om mit indslag har hjulpt eller om du I selv har fundet en rhytme

Med Venlig Hilsen
M :)

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 05-08-03 09:50

Ja, jeg vil også gerne blande mig lidt! Er det kun sovetiden, der er problemet? For hvis der er mange restriktioner for drengen i løbet af dagen, kunne det være at sengetiden var hans eneste "pressionsmiddel" for at føle han har lidt at skulle have sagt. (Klokken 21 lyder mere rimeligt i mine ører når vi taler hverdag) Hvorfor vil han ikke i seng? Føler han at han ikke har været nok sammen med jer i løbet af dagen eller er det et pressionsmiddel fra hans side? Tænk grundigt! Børn ved ikke altid hvad de føler og kan ikke sætte ord på det, derfor reagerer de af og til på en måde så vi bliver bange for at ende i spjældet! (Kurt er sgu da ellers meget sød!!!)

Når du siger at han vil styre hele familien, hvad mener du så helt præcist? Har han nogle opgaver, han skal løse i løbet af dagen? Alle i en familie har brug for at vide, at de har en funktion.

Det er ikke altid nemt at være pap, men det er godt at høre, at du og konen er enige. Børn må aldirg være i tvivl om, at deres forældre står sammen - hvis de er det, er de også snedige nok til at spille dem ud mod hinanden. Uenigheder om opdragelsen må KUN diskuteres når ungerne er 100 kilometer væk! (du er ikke min far og min søde mor siger jeg godt må!)

Laver du noget sammen med ham ind i mellem, så det ikke kun bliver til skæld ud og magtkampe? Har han nogle bare lidt fornuftige interesser (ud over computere!) så han får brændt lidt energi af? Hvordan fungerer familien ellers med "dine børn og mine børn?"

Han er ved at frigøre sig og det er altid et helvede! Og det er selvfølgelig vigtigt at han ikke er død som en sild om morgenen og når han er i skole.

Mvh Christina, lærerstud.

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 05-08-03 09:54

Mit indlæg gælder i øvrigt ikke for ferier!!! Der synes jeg sengetiden må være mere fleksibel... det er lyst og jeg ser i ånden drengen lege ude sammen med alle de andre søde børn, til senest klokken 22!!!!!

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 05-08-03 09:58

Hej Chris
Kloge ord... kloge ord
Søren

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 05-08-03 10:02

Søren...opretter liiige en smalltalk!

Kommentar
Fra : Tulletine

Dato : 05-08-03 10:37

Brug udtrykket BONUS-SØN istedet for stedsøn så kan det være at du en dag bliver BONUS-FAR istedet for stedfar.
Hmmmmmmm Måske den skulle være lagt ud under TIPS ? Nå nu ligger den her
Jeg håber i finder en god løsning - Chris har fat i noget meget vigtigt.

Kh.
TulleTine

Kommentar
Fra : brinkloev

Dato : 05-08-03 10:38

Personligt syntes jeg, at din første linie i dit indlæg, er højst upassende! Set i lyset af de sidste 2 ugers dobbelt børnemord!
Ja, du må have mig meget undskyldt...

Mvh.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 05-08-03 11:16

Nu har jeg ikke børn, men har selv været et sådant barn engang, så vidt jeg husker. Dette er ikke ment som et eksempel til efterfølgelse, men fra jeg var 10 til 12 hed det hjemme senest kl 9 i seng senest kl 10. Fra jeg var 12 til 15; hjemme kl. 10 i seng før 12. Dette galdt på hverdage. Fredag og lørdag blev der lagt en time til ovenstående tider. Jeg syntes selvfølgelig det var for tidligt, men mine forældre holdt på deres og sådan blev det!
Da jeg fyldte 15 og blev gammel nok til at føre knallert, havde arbejde og fået kærester måtte jeg selv styre min sengetid. den dag i dag synes jeg det er fornuftige tider.
Måske skulle jeg lige tilføje at på hverdage stod hele famillien op kl. 6.45.

Mvh. </MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Piddi

Dato : 05-08-03 14:50

Jeg syns det er lidt sygt, at du nærmest har morderiske tanker...!!

Kommentar
Fra : Gazi

Dato : 05-08-03 15:36

Jeg har tre børn, den ene nogle år ældre end de andre. Den ældste skulle som mindre, altid i seng på et bestemt tidspunkt. Men faktisk syntes jeg, at man går alt for meget op i bestemte tider og hvor meget børne skal spise o.s.v. Vi voksne går jo ikke i seng præcis på samme klokkeslet hver dag og spiser heller ikke samme kvantum.
Der skal helt sikkert være nogle gode faste regler for børnene, men det er sundt engang imellem, at tænke på hvorfor man nu siger nej eller kommer med forbud.
Livet behøver ikke at være så stift.
Min søn som har meget søvnbehov, kommer ofte og siger "mor jeg er træt,så jeg smutter i seng nu. "

Hilsen Gazi

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 05-08-03 19:46

KOPI fra Gazis indlæg

"Der skal helt sikkert være nogle gode faste regler for børnene, men det er sundt engang imellem, at tænke på hvorfor man nu siger nej eller kommer med forbud.
Livet behøver ikke at være så stift."

(Det var bare så godt sagt at det godt kunne siges igen!)

Kommentar
Fra : F.Kyllesbech

Dato : 05-08-03 20:59

Hej..igen alle og tak for alle jeres besvarelser som varmer..
Nej,,,, Jeg bliver ikke morder ...De enkelte der har trukket dette frem misforstår ..prøv at læse mellem linierne...
Men forstå ret ... Børneopdragelse (er det det rigitige ord) har jeg ikke problemer med før NU.. Jeg har i min førtid (et nyt ord) "opdraget" 5 børn til "fremtiden" og fået meget ros for min måde at behandle og accepterer børn på.....
Men for fanden... Vi skriger mod himlen begge (konen) at den Mu (Møgunge) ikke kan finde ud af at vi er en familie og der faste rammer for alle ... (også forældrene)....
Men alle besvarelser rammer jo et eller andet der er rigtigt eller kald det forkert i "familien". Men kort fortalt har drengen valgt at melde sig ud af samfundet. Dermed skrevet som det står...Skole, kammerater, familie. DRENGEN er en nummer 1 i alt.. men alene i verdenen... Vi kan ikke rykke ham en tomme og hans opfattelse er at alle skal komme til ham, altså helt op

Kommentar
Fra : F.Kyllesbech

Dato : 05-08-03 21:08

Igen... blev ikke færdig da en af børnene gerne vil kikke over skræmen midt i det hele.. Altså alt... skal komme til drengen og helst på sengen. både kammerater, "mad" "far" jeg er ikke papfar og bliver det aldrig (går ind for sagen) og har et udmærket forhold till faderen der bor 3000 km væk.. (så er det sat på plads) *S*
Men til alle tak for besvarelsene... Vi skal nok få det til at funke...
Ps..masser af stavefejl...(der er unger der gerne vil kikke.)

Manden.................... og konen der vasker op...

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 05-08-03 21:17

F. Kyllesbech.. Go' og rolig aften til hele famillien. Husk du også skal tørre af

Møgunger og helt normale

Nat...

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : tutfis

Dato : 07-08-03 19:53

hej...

hej har selv været stedmor i 4 år til en dreng som nu flyder 8 og har været hele den mølle igennem. klokken 20 er måske fortideligt men klokken 22 er måske forsent. vi lavede en ordning med at på hverdage så skulle man ikke være sent oppe og når man så skule i seng blev der læst historie, nu er en på 11 ikke så glad for at få læst historie men så kunne han jo få lov til at læse i en halv time også var det tid til at sove og slukke lyset. på hverdagen kunne tidspunket være klokken 21. i vores ordning har vi så indført at 1 dag weekenden må man gerne være sent oppe og det er typisk om lørdagen, da vi kan sove længe om søndagen.
der er en masse gode indlæg som er værd at læse igennem!
desuden har børn godt af at der sættes grænser, da grænser skaber tryghed og også kan give den følelse at wow mine forældre er der virkelig, og mange børn er alligevel glade for grænserne selv om vi er dumme når vi sætter dem-grænser kan jo rykkes gradvis!

mvh tutfis

Kommentar
Fra : Crejette

Dato : 10-08-03 13:28

Hej i stuen.

Jeg har desværre ingen børn selv...endnu, men har haft den ære at øve mig på mange andre forældres børn, fordi jeg synes de er at hyggeligt selskab, men det kan jeg jo sagtens sige, jeg har dem jo ikke 24 timer i døgnet. Men da jeg var barn sagde mine forældre altid, at hvis jeg ville have godnat historie måtte jeg være i seng til kl. 21, ellers var der ingen historie. Nu er han måske for gammel til at blive læst for, men ddet kunne jo være noget andet, noget som betød noget stort for ham. Ellers synes jeg det som CLAN skrev, lød meget fornuftigt, den vil jeg selv tænke over når jeg engang selv får børn. Omkring kl. 22 er ikke en dum tid.

Held og lykke

Kommentar
Fra : brinkloev

Dato : 10-08-03 20:46

Hej
Så er det da vist tid, til at lukke det her spørgsmål!
Mvh.

Kommentar
Fra : mariecaroline

Dato : 08-09-03 20:16

Hej der!

Jeg har selv en knægt på 10 år, som i dag kommer i seng kl. 21.00. Han må så ligge og læse til kl. 21.30, hvor der bliver sagt godnat. Sengetiden har han selv diskuteret sig frem til med de sjove argumenter, der nu kan komme for dagen. Og så har vi sammen vejet for og imod! Resultatet er, at når klokken nærmer sig sengetid, gør han sig automatisk sengeklar uden vrøvl - han har selv indgået en aftale. Det skal siges, at weekenderne er uden faste sengetider.

Med venlig hilsen

Mariecaroline

Kommentar
Fra : Kitten

Dato : 19-10-03 13:49

Hej jeg vil bare anbefale en bog, hvis du altså er typen der gider at læse.
Den er ikke så lang og man kan slå op i den alt efter emne.
Bogen hedder: Børn vil have klare grænser, sådan kommunikerer du klart og tydeligt med dit barn. Bogen er skrevet af Hans Janssen.

Det gode ved bogen er, at den er nem at gå til og har nogle fantasktisk gode syn på hvordan man løser konflikter mellem børn og voksne.

Jeg kan klart anbefale den.

Kitten

Kommentar
Fra : ockendon

Dato : 19-10-03 17:08

enig med kitten

Kommentar
Fra : tempraslamse

Dato : 11-03-04 11:23

Hejsa...

Jeg vil bare sige, at børn kan sove for meget, så de har hovedpine konstant...det havde vores søn på 12 .... det er om at finde en linie... så man kan være aktiv og glad en hel dag.

Vil også sige... hvis han ik kan komme op om morgnen, så er det jo ligsom tegn på at han sover for lidt....

HUSK... der er stadig de voksne der bestemmer.... men børnene skal tages med til " forhandlingen"

mvh Lamse

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 04-07-04 10:17

Anybody home ? I'm gone ...forever </MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : ockendon

Dato : 05-07-04 07:45

and so am I - Ockendon