/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
XP pro - repair - hvordan..??
Fra : solgaard
Vist : 507 gange
114 point
Dato : 04-08-03 15:53

Hej alle

Hvordan laver jeg en repair i Win XP pro..?? og hvad sker der når jeg gør det..??

Mvh

Solgaard

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 04-08-03 16:05

Kan du ikke bare bruge gendan funktionen.
Emesen.

Kommentar
Fra : solgaard

Dato : 04-08-03 16:06

systemgendannelse mener du..?? nej desværre har prøvet 2 gange nu og det hjælper ikke..

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 04-08-03 16:12

Jeg kan ikke huske repair i XP, jeg kører 2000. Men jeg mener du kan fra din cd-rom når du booter fra den. Du har kun et øjeblik når den starter>beder om tryk på en tast og så kommer du ind til flere mulighedder.
Emesen.

Kommentar
Fra : solgaard

Dato : 04-08-03 16:28

ja ok men så skriver den: vælg den installation du vil et eller andet..

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 04-08-03 16:36

Ja og går du til ny installation, ryger alt hvad du havde. Men det er her et sted du kan vælge repair.
Emesen.

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 04-08-03 16:42

Hej Solgaard

Selv bruger jeg WinME og Win98, så jeg kender ikke så meget
til XP Pro, men her er et link, som måske kan hjælpe dig:
http://www.kandu.dk/dk/news/228001/groupid/30701

De bedste hilsner
Rellom

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 04-08-03 16:43

jeg må lige vide om du kan komme ind i XP overhovedet, eller stopper den.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 04-08-03 16:51

Jeg er hoppet over på XPpro og fandt dette i hjælp:
Sådan repareres en pakke via kommandolinjen
Åbn Kommandoprompt.
Skriv msiexec /f[p][o][e][d][c][a][u][m][s][v] {pakke|ProduktKode} i kommandovinduet, og tryk derefter på ENTER.
Hvor:

/f aktiverer en eller flere af nedenstående kommandolinjeparametre:

p - Kun geninstallere, hvis filen mangler.

o - Geninstallere, hvis filen mangler, eller hvis der er installeret en ældre version.

e - Geninstallere, hvis filen mangler, eller hvis der er installeret en identisk eller ældre version.

d - Geninstallere, hvis filen mangler, eller hvis der er installeret en anden version.

c - Geninstallere, hvis filen mangler, eller hvis den gemte kontrolsum ikke svarer til den beregnede værdi.

a - Gennemtvinge geninstallation af alle filer.

u - Opdatere alle nødvendige brugerspecifikke poster i registreringsdatabasen.

m - Opdatere alle nødvendige computerspecifikke poster i registreringsdatabasen.

s - Overskrive alle eksisterende genveje.

v - Køre fra kilden og cachelagre den lokale pakke igen.

pakke er navnet på Windows Installer-pakkefilen.

ProduktKode er det globalt entydige id (GUID) for Windows Installer-pakken.

Bemærkninger

Hvis du vil åbne en kommandolinje, skal du klikke på Start, pege på Programmer, pege på Tilbehør og derefter klikke på Kommandoprompt..
Der skelnes ikke mellem små og store bogstaver i kommandolinjeparametrene for Windows Installer.
Standarden for denne kommandolinjeparameter er /fpecms

Kommentar
Fra : catbody

Dato : 04-08-03 20:17

her er en vejledning http://www.hcma.dk/formattering.htm Er godt nok møntet på Home Edition, men kan også bruges til Pro, dog passer linkhenvisningen til bootdisketter ikke.
m v h
HC

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 04-08-03 20:20
Accepteret svar
Fra : Manse9933

Modtaget 114 point
Dato : 04-08-03 20:26

Vis du skulle få brug for det>

(1) Det første du skal gøre er at boote op på din Windows XP cd husk at din bios skal stå til at være first bootdevice cdrom kan du ikke boot på din cdrom eller vil du ikke pille inde i bios kan du hente bootdisketter til xp.
(2) Og nu skal du trykke på I Agree/Godkende Licens' (F8)
(3) Spring det første tilbud om repair i Consolemode over og fortsæt din installation (nyinstallation)
(4) Nu kan du så vælge hvilket drev din nye installation skal ligge på og her er det gerne dit C drev med mindre du kører dualboot.
(5) Og nu fortæller den dig der er et styresystem på dette drev og om du vil slette det (L = formatering) eller du vil lave en repair (R) og nu skal du trykke på L.
(6) Og du vil nu se at den går igang med at formater dit drev og bagefter starter den op med at lave en helt ny installation.

Hvordan kommer jeg ind i BIOS,hold en af disse taster nede under opstart.

ESC, DELETE, F1, F2, CTRL-ESC, eller CTRL-ALT-ESC.
Inde i Bios går du til>Advanced Setup Page
Der sætter du(1'st Boot Device ......til.........CDROM) med Tasterne page up og page down.
Du navigerer som reglen med Pil op,pil ned,pil højre,pil venstre,ESC tibage til hoved side.
Tryk F10 for at gemme indstillinger, Y/N ( tryk Y tasten for ja) (N tasten for nej)
Når det hele er overstået,sættes (1'st Boot Device) tilbage til (IDE-O)Det er nr.1
MASTER.

Hvis du ikke kan Boote fra Cdrom>
http://www.bootdisk.com/bootdisk.htm

Manse9933
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;da;313348#4

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 05-08-03 00:05

Det der sker er,at nogle af dine programmer skal genindstallerer,dem der har
filer nede i system32 mappen og så skal du ind og hente dine opdateringer igen
på win update,ellers vil resten være intakt,du kan også,for at være helt
sikker ekspotere dit adressekartotek og fortrukne under filer i IE og OE adresser, til en diskette eller en cd hvor du så kan inpoterer dem fra igen vis der skulle gå noget galt.
Manse9933

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 05-08-03 00:12

altså en repair inde fra og ude fra.

Kommentar
Fra : solgaard

Dato : 05-08-03 00:13

hej manse9933

Tak for den flotte beskrivelse.! vil det sige at der faktisk bliver lagt en ny win XP pro ind men alle mine filer bliver på pc'en..??

altså styresystemet bliver genopfrisket men jeg beholder mine filer..?? word dokumenter musik etc.??

Mvh

Solgaard

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 05-08-03 00:18

Ja, det er kun alle filer i windows mappen der bliver udskiftet et nyt styresystem.

Manse9933

Godkendelse af svar
Fra : solgaard

Dato : 05-08-03 00:22

Tak for svaret Manse9933.

lækkert..!!! 1000 tak.!

Mvh

Solgaard

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 05-08-03 00:40

selv tak

Kommentar
Fra : catbody

Dato : 05-08-03 11:43

Solgaard & Manse9933>>> hvad var der galt med det link jeg henviste til 04-09-03 kl. 20:17 ??? der står næsten nøjagtigt hvad Manse9933 fik accepteret som svar.

Kommentar
Fra : catbody

Dato : 05-08-03 11:44

øv, datoen skulle selvfølgelig være: 04-08-03 KL. 20:17

Kommentar
Fra : solgaard

Dato : 05-08-03 16:15

-> catbody se: http://www.kandu.dk/dk/spg/20044

Mvh

Solgaard