/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Stifinder starter automatisk....
Fra : VMEK
Vist : 784 gange
160 point
Dato : 04-08-03 02:53

Hil...

Efter at have installeret 2 stk. 160Gb harddiske - og efterfølgende
reparation af Windows XP Pro (Da der pludselig gik ged i drevbogstaverne)
starter stifinder op, hver gang jeg starter eller genstarter maskinen.

Jeg har kigget i startmenuen, brugt "msconfig", samt kigget i
registreringsdatabasen, men kan ikke finde noget...

Alt andet virker tilsyneladende normalt...

Hvad gør jeg ?

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 04-08-03 03:01

Noget tyder på, at du har fået lagt et link til stifinderen ind i "start".

Find menyen (ligger ofte under : c:\\Documents and settings\all users\Menuen Start\Programmer\Start).

Find "stifinder" der, og slet den (sletter ikke programmet, men kun genvejen)

Mvh Erling

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 04-08-03 03:03

PS: En tilsvarend start-menu kan godt ligge under de enkelte brugere også (hvis du kører med flere logon muligheder) - så må du altså lige checke under dem også. Brug evt. stifinder og søg efter enten "stifinder " eller "start"

Mvh Erling

Kommentar
Fra : VMEK

Dato : 04-08-03 03:12

Nej, der har jeg kigget - der er ingen genvej til stifinder i startmenuen. Hverken ved min konto, administrator eller "all users".

Jeg har aktiveret gæstekontoen, og her er det nøjagtigt det samme. Stifinderen starter op når der logges på.

I ren desperation bootede jeg op på XP CD'en og foretog en reparation af installationen, men resultatet er udeblevet - stifinder starter stadig

VMEK

Kommentar
Fra : VMEK

Dato : 04-08-03 03:19

Som skrevet i sidste kommentar så starter stifinder også på gæstekontoen - hvorfor problemet må være et "all users" problem, men kan ingen entries finde i registreringsdatabasen

Kommentar
Fra : lengberg

Dato : 04-08-03 06:36

Hvad står der i Msconfig, under boot ini?

Kommentar
Fra : lengberg

Dato : 04-08-03 06:38

Forresten, hvordan gået ged i drevbogstaverne

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 04-08-03 07:12

prøv og åben regedit>rediger>søg>skriv, run ,>tryk find næste,nu finder den den første run nøgle,derefter går du bare ind i rediger og trykker på find næste så går den til næste run nøgle o.s.v og se om det skulle have sneget
sig ind i en af disse nøgler,eller skriv win.ini i kør og se om det står
der med en run forlængelse efter/før.

Manse9933

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 04-08-03 07:13

Kender ikke meget til XP, da jeg selv bruger Win98, men kik i win.ini, hvis XP har sådan en og se om der skulle stå noget retning af : run=C:\WINDOWS\EXPLORER.EXE /n,/e,C:\ i afsnittet [windows]. Hvis der gør det, så sæt: run=

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : VMEK

Dato : 04-08-03 09:35

Til Lengberg !
Boot.ini er opsat standart - har kontrolleret med både konens og datterens PC'er.
Har også prøvet at slå ALT fra i msconfig, der ikke umiddelbart var Microsoft relateret.

Mht drevbogstaver, så partionerede jeg den nye disk og ghostede drevene over. Satte den nye disk som master og bootede på den.
Så langt - så godt. Slettede den gamle disk - og så gik det galt. Nu kunne jeg kun komme halvt igennem boot, før maskinen stoppede.

Reparerede installatioen, hvor installationsprogrammet godt kunne se at der var en "gammel" installation på C.\. Da maskinen bootede op var C:\ pludselig ændret til O:\ ??? I don't know what happened....???

Til Manse9933 !
Det er prøvet. Og selvfølgelig også kigget her:

HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Run
HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\RunOnce
HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Run
HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\RunOnce

Til Molokyle!
XP bruger ikke win.ini på samme måde som Win98, men det er selvfølgelig kontrolleret - og her er heller ikke nogle henvisninger til stifinderen.

Kommentar
Fra : Per.Frederiksen

Dato : 04-08-03 10:04

hmm.......

Se det er jo noget af en nød at få knækket.

Det er mit indtryk at nogle af explorer funktionerne ligger windows shell, så bare det at du får din Start knap, betyder at alle fremvisnings evner for explorer er aktiveret.

I stedet for at søge efter run i registreringsdatabasen, skulle du måske søge efter explorer eller explorer.exe.
Bare en idé.

Mht. skiftet af drev bogstaver, så kan computere rigtigt godt lide at første partition på din master disk kaldes C:, så med mindre du har sikret dig at den nye disk er masterdisk på din primære controller, så får du et problem med at bevare det som et C: drev.
Det er bl.a. årsagen til at jeg aldrig installerer windows (fra NT og op) på mit C: drev. Jeg benytter altid en af de senere partitioner.

mvh. Per

Kommentar
Fra : lengberg

Dato : 04-08-03 10:05

Prøv det her:
If you wish to prevent certain open (or minimized apps) such as Explorer.exe or Control Panel from automatically opening when you restart, navigate to HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Policies\Explorer. If the right hand pane doesn't have an entry for NoSaveSettings that is type REG_BINARY, add it.
Now, change value to hexadecimal 1 (right hand pane will look like 01 00 00 00) Close all applications (or you will get a scary message) and reboot.

Kommentar
Fra : VMEK

Dato : 04-08-03 10:31

Til Per Frederiksen!
Søge efter explorer - det prøver jeg lige...

Til Lengberg!
Virker ikke - sorry

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 04-08-03 10:37

vis du har norton indstalleret der står (oftes me)

Hvem ved

http://www.wintip.dk/hotspots/ts/ts6.htm

Manse9933

Kommentar
Fra : VMEK

Dato : 04-08-03 10:49

Til Manse9933 !

Kiggede på nøjagtigt det samme igår...
Jeg har NotonSystemWorks 2003 installeret, men som skrevet i et tidligere indlæg, så har jeg prøvet at slå alt fra i msconfig, som ikke umiddelbart har noget med systemet at gøre...

Til Per Frederiksen!
Jeg kan finde en del entries til explorer, men ikke rigtig nogle der hænger sammen med opstart - eller nogle jeg ved hvad betyder,

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 04-08-03 11:09

Har du prøvet at følge din opstart trinvis (for at se, hvor den starter fra) ?

Under opstart bruger du F-tasten til at komme ind i opstarts menu (på min PC er det F8).

Her kan man vælge opstart med det enkelte trin. Man får så de enkelte opstartslinier en ad gangen og skal i øvrigt kvittere for dem enkeltvis (j/n til at køre linien).

Jeg har selv haft en linie, som smadrede opstarten, og hvor jeg fandt frem til det på den måde. Men det er en lidt træls metode, eftersom der er væsentlig flere opstartslinier, end man tror. Til gengæld burde man støde på kommandoen på et tidspunkt

Mvh Erling

Kommentar
Fra : lengberg

Dato : 04-08-03 11:12

Hvis du ikke har prøvet:services msc er det måske et forsøg værd

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 04-08-03 11:47

Du kan prøve dette lille program,det kan måske give dig en henvisning til
hvor problemet ligger>

http://www.lurkhere.com/~nicefiles

StartupList 1.52.1 : The newest version of the efficient and effective program by Merijn that lists all and every autostarting app on your system. Checks Autostart folders, the Registry Run keys, Autoexec.bat, Stub Paths, ICQ Agent, Program extensions, Win.ini, System.ini, Wininit.ini, Wininit.bak, Winstart.bat, Dosstart.bat, as well as checking for duplicate instances of Explorer.exe and checking for superhidden extensions.
Recommended for Windows 95/98/98SE/ME/NT4/2000/XP. Updated April 8th, 2003 .
Du kan prøve at slå så mange programmer fra som starter med xp og så genstarte
derefter start programmet,for at udelukke diverse programmer.
Manse9933

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 04-08-03 13:46

Du kan prøve at åbne cmd og skriv, HELP LABEL ,og tast enter,så skulle du få komandoen til at ændre drev bogstav og navn.

Kommentar
Fra : VMEK

Dato : 07-08-03 22:53

Til Manse9933 !

Jeg skal ikke have ændre mine drevbogstaver....de er på plads.
Der er "kun" problemet med stifinderen tilbage

Kommentar
Fra : lengberg

Dato : 08-08-03 07:56

Prøv med jv16 power tools: http://www.macecraft.com/
det har bl.a en menu der hedder: start, den viser ikke det samme som Msconfig, og hvis du har noget der hedder-%systemroot% så slet det.

Kommentar
Fra : NeoNmaN

Dato : 08-08-03 10:43

Jeg vil skyde på at det ligger i Start > programmer > start og så ligger der en genvejl til stifinder der ;) men ja :D hvem ved held og lykke :D

Kommentar
Fra : VMEK

Dato : 08-08-03 10:52

Til NeoNmaN !

Hvis du kigger tilbage vil du se at det var nøjagtigt det samme erling_l sagde i 2. og 3. indlæg....

Kommentar
Fra : VMEK

Dato : 09-08-03 12:23

Nu har jeg prøvet alle de forslag I er kommet med, men desværre uden held...

Andre der har nogle gode ideer ?

/VMEK

Kommentar
Fra : onkelkeld

Dato : 09-08-03 12:56

Hvis jeg var dig ville jeg prøve at starte i fejlsikret tilstand, starter den ikke der, bør du kører den store scandisk, vilket burde fjerne den af sig selv. Men jeg kan jo som så mange andre tage fejl.

Accepteret svar
Fra : lengberg

Modtaget 160 point
Dato : 09-08-03 13:06

Prøv det her
Stop Windows Explorer from Opening Each Time System Is Booted
This situation doesn't occur often and the circumstances leading up to why it occurs aren't conclusive. If you find yourself faced with this dilemma try the following fix. It creates a separate process for Explorer and Desktop.

[Start] [Run] [Regedit]
Registry Key: HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer
Modify/Create the Value Name according to the Value Data listed below.
Data Type: REG_DWORD [Dword Value] // Value Name: DesktopProcess
Value Data: [0 = Default / 1 = Separate Process]
Exit Registry and Reboot

Kommentar
Fra : NeoNmaN

Dato : 09-08-03 13:40

VMEK > sorry det hade jeg ik lige set ;) hi hi nogen gange over ser man nogen ting *GG*

Kommentar
Fra : VMEK

Dato : 09-08-03 15:26

Hurra....problemet er løst - fandt svaret på nettet:
http://www.annoyances.org/exec/forum/winxp/r1041789118

Using Regedit, change the following key: HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\MICROSOFT\WINDOWS NT\CURRENT VERSION\WINLOGON Change USERINIT:
- from C:\windows\system32\userinit.exe,c:\windows\system32\userinit.exe
- to C:\windows\system32\userinit.exe,

Godkendelse af svar
Fra : VMEK

Dato : 09-08-03 16:10

Selvom jeg fandt svaret selv ,er der jo en eller anden der skal have pointene - og det blev Lengberg...da jeg mener, set ud fra de forskellige svar er kommet, at han er den der har brugt mest tid og/eller haft størst ekspertise - så Lengberg - værsgo

/VMEK

Kommentar
Fra : lengberg

Dato : 09-08-03 16:15

Det er virkelig venligt af dig, takker
Lengberg