/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
recover indhold af tekstfil ?
Fra : ivn
Vist : 348 gange
50 point
Dato : 01-08-03 00:35

Jeg har mistet indholdet af en tekstfil ved at generere en ny fil med samme navn, og derved erstatte det gamle indhold med det nye. Kan jeg finde indholdet af den gamle fil ?

Accepteret svar
Fra : erling_l

Modtaget 60 point
Dato : 01-08-03 01:45

Ja - og nej......

Når du "overskriver" en fil, ved at lægge en anden ovenpå (som du jo reelt gør), gemmes der ikke en kopi at den gamle fil, så den eksisterer ikke i papirkurven.

Men typisk flettes den gamle fil ikke fra computeren. Der skrives reelt blot i starten af filen, "at den er slettet" - men oplysningerne er reelt - måske - tilbage. Dette "måske" opstår, fordi det er lidt tilfældigt, hvor den nye fil gemmes harddisken. Såfremt den skrives fysisk et andet sted på disken, vil de gamle oplysninger være der endnu. Men er du uheldig, skrives filen fysisk oven i den gamle (helt eller delvist) - og så er løbet kørt.

I "gamle dage" fandtes der under kommandoprompten en direkte kommando, som hed "undelete". Denne er desværre fjernet nu. Men der er en del små programmer på nettet, som kan gendanne. Prøv f.eks. http://www.active-undelete.com/ .

Hvis du har sat din computer op til automatisk backup, vil du jo også kunne hente den gamle back-up fil - men det, som du evt. har skrevet til senere, vil så være tabt.

Mvh Erling

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 01-08-03 02:49

Hvis det er den samme fil du "genererer" så ligger den sandsynligvis det samme sted på harddisken og så blir det svært uden professionel harddisk hjælp. Der findes firmaer der påstår de kan hjælpe, men personligt tvivler jeg. Jeg har godt nok hørt at man skal overskrive en fil mindst 7 gange med 0 eller 1 før den er helt slettet, men min erfaring er at det er nok at overskrive en gang som det lyder som om du har gjort, og så er det det!. En fil der bliver slettet får nemlig et "flag" så den ikke fysisk slettes fra harddisken, men hvis man skriver på nøjagtigt samme sector på harddisken sletter man jo flagget og dermed overskriver fysisk. Men good luck. Norton Utilities har en funktion hvor man "flagger" fil og forhindrer at man kan overskrive sectoren på harddisken ihvertilfald 7 dage som standard, så det kan jo være du er heldig at have det installeret. Så basically vil jeg støtte Erling i det han skriver

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 01-08-03 07:38

Det er min egen oplevelse, at det faktisk er ret tit, at filen ikke er overskrevet. Jeg har i alt fald selv adskillige gange kunnet køre "undelete" funktionen, når jeg har haft behovet - men der er ingen garanti, og hvad værre er i dette tilfælde, har ivn formentlig heller ikke funktionen på harddisken. Da han først skal downloade program, øger det naturligvis samtidig risikoen for, at programmet, som skulle finde filen, rent faktisk sletter den.

Som nævnt - tag chancen, håb for det bedste, men forvent det værste...

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 01-08-03 08:45

Prøv med denne fyr,dansk interface,der er en mulighed,en kan aldrig vide>

http://www.pcinspector.de/file_recovery/uk/download.htm

Manse9933(gratis)

Godkendelse af svar
Fra : ivn

Dato : 01-08-03 17:00

Tak for svaret erling_l.