/ Forside/ Teknologi / Udvikling / HTML / Spørgsmål
10  miritdk 1110
hjælp til sende knap
Fra : pcboy
Vist : 458 gange
200 point
Dato : 31-07-03 13:00

Hej jeg laver hjemmeside i html og jeg har lavet en side med nogle
kasser man kan skrive noget i men jeg vil gerne have lavet en send knap
så det der bliver skrevet i kasserne bliver sendt til min email når man trykker på knappen
er der nogle der kan hjælpe mig med det????

Hilsen Pcboy

Kommentar
Fra : steenolsen

Dato : 31-07-03 13:07

For at kunne lave det, skal din server understøtte ASP eller PHP, der så kan sende informationerne videre. Det kan "almindelig html" ikke, da det er et såkaldt statisk programmeringssprog. PHP og ASP er derimod dynamiske sprog, hvor du kan lave f.eks. den funktion du søger.

Ved du hvilke sprog din server understøtter?

Mvh
Steen

Kommentar
Fra : pcboy

Dato : 31-07-03 13:12

Nej jeg lægger hjemmesiden ud på sol

Kommentar
Fra : pcboy

Dato : 31-07-03 13:13

jeg ved ikke helt hvad du mener med sever

Kommentar
Fra : steenolsen

Dato : 31-07-03 13:26

Server = den "harddisk" du ligger dine filer på. I dette tilfælde er det sol.

Hvis du kigger her http://mp.sol.dk/hjemmesider/article.jhtml?articleID=1998849 kan du se, at sol ikke understøtter nogle af disse sprog i øjeblikket. Det vil sige, at du ikke kan klare dette på sol.... Sorry.

I stedet kan du oprette et gratis webhotel hos f.eks. http://www.whitehat.dk der understøtter PHP, eller http://www.friserverplads.dk der ligeledes understøtter PHP. Jeg ved ikke lige hvor du finder et gratis webhotel, der understøtter ASP

Alternativt kan du købe et webhotel, hvis du vil have f.eks. www.ditnavn.dk - køb det hos http://www.web10.dk http://www.cliche.dk De er begge billige og det fungerer fint.

Jeg vil gerne hjælpe dig igen når du finder en serverplads på en af disse hjemmesider
Steen

Kommentar
Fra : steenolsen

Dato : 31-07-03 13:29

Så lige at www.ditnavn.dk faktisk eksisterer.... Det var ikke meningen at jeg vil linke til dem fordi det var noget du skulle kigge nærmere på. Ser umiddelbart lidt "amatøragtigt" ud, så jeg ved ikke om det var der jeg ville oprette mit webhotel.....

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 31-07-03 13:53

Jeg tror ikke steenolsen har ret.

Her en generator, hvor du vælger hvordan din form skal se ud og hvilken email der skal sendes til osv.
Koden bliver genereret til dig, så du kan klippe den ud og bruge den.

http://www.htmlbasix.com/forms.shtml

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 31-07-03 13:57

steenolsen -> Det kan f.eks laves i javascript uden nogen form for serverside programmering.

http://www.js-examples.com/example/?ex=124&mode=1&COLOR_OFF=YES

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : pcboy

Dato : 07-08-03 19:01

Hej steenolsen
Nu har jeg severen hva så???

Kommentar
Fra : steenolsen

Dato : 08-08-03 12:43

Hvilken server har du fået fat i? ASP eller PHP?

Kommentar
Fra : pcboy

Dato : 08-08-03 15:33

php

Kommentar
Fra : steenolsen

Dato : 08-08-03 20:17

FILEN_DU_SENDER_FRA.PHP
<FORM METHOD="POST" ACTION="FILEN_DU_SENDER_TIL.php">
<table valign="top" width="100%" cellpadding="0" cellspacing="0">
<tr>
<td valign="top"><p>Firma:</p></td>
<td><INPUT type="text" size="40" name="firma"></td>
</tr>
<tr>
<td valign="top"><p>Kontaktperson:</p></td>
<td><INPUT type="text" size="40" name="navn"></td>
</tr>
<tr>
<td valign="top"><p>Telefon:</p></td>
<td><INPUT type="text" size="40" name="telefon"></td>
</tr>
<tr>
<td valign="top"><p>Email:</p></td>
<td><INPUT type="text" size="40" name="email"></td>
</tr>
<tr>
<td valign="top"><p>Besked:</p></td>
<td><p><textarea type="text" cols="34" rows="8" wrap="physical" name="kontaktbesked"></textarea></td>
</tr>
<tr>
<td>&nbsp;</td>
<td valign="top"><p><input type="submit" value="Send">&nbsp;&nbsp;<input type="reset" value="Slet"><p></p></td>
</tr>
</table>
</form>

FILEN_DU_SENDER_TIL.PHP
<?
$emailsubject = "Henvendelse fra min hjemmeside";
$reply_to_name = "Dit nav";
$reply_to_email = "din@mail.dk";
$recipient = "din@mail.dk";

$REPLY = $emailsubject;
$HEADERS = "Reply-To: ".$reply_to_name ." <".$reply_to_email .">\r\nFrom: ". $reply_to_name ." <".$reply_to_email .">\r\nMIME-Version: 1.0\r\nContent-Type: text/html; charset=us-ascii\r\n";
$MAIL = $recipient;
$MESSAGE = $firma . "<br>" . $navn ."<br>" . $telefon ."<br>"."<b>Email:</b> ".$email ."<br><br>"."<b>Besked:</b> ".$kontaktbesked;

mail ($MAIL , $REPLY , $MESSAGE, $HEADERS);

?>

<table width="100%" align="center" valign="top" cellpadding="0" cellspacing="0" class="beskedmodtaget">
<tr>
<td valign="top" width="20%"><p>Firma:</p></td>
<td valign="top" width="80%"><p><? print "$firma" ?></p></td>
</tr>
<tr>
<td valign="top" width="20%"><p>Kontaktperson:</p></td>
<td valign="top" width="80%"><p><? print "$navn" ?></p></td>
</tr>
<tr>
<td valign="top" width="20%"><p>Telefon:</p></td>
<td valign="top" width="80%"><p><? print "$telefon" ?></p></td>
</tr>
<tr>
<td valign="top" width="20%"><p>Email:</p></td>
<td valign="top" width="80%"><p><? print "$email" ?></p></td>
</tr>
<tr>
<td valign="top" width="20%"><p>Besked:</p></td>
<td valign="top" width="80%"><p><? print "$kontaktbesked" ?></p></td>
</tr>
</table>

Sidstnævnte table udskriver det til skærmen, som brugeren netop har sendt til dig.

Ville gerne have forklaret hvordan tingene hænger sammen, men har ikke tid lige nu. Håber det hjalp alligevel, ellers må du spørge igen.
Mvh
Steen

Kommentar
Fra : pcboy

Dato : 10-08-03 13:30

hvad skal jeg skrive i den øverste??? og hvorfor er der to af din@mail.dk???

$emailsubject = "Henvendelse fra min hjemmeside";
$reply_to_name = "pcboy";
$reply_to_email = "din@mail.dk";
$recipient = "din@mail.dk";

Hilsen pcboy

Kommentar
Fra : pcboy

Dato : 10-08-03 14:33

Kan du ikke vise mig det bare sæt det op inde på www.1go.dk
bruger navnet er kandutest og kodeordet 123123

Kommentar
Fra : pcboy

Dato : 19-08-03 13:24

Jeg kan ikke selv få den til at virke!

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 04-07-04 10:12

Anybody home ? I'm gone ...forever </MOLOKYLE>