/ Forside/ Interesser / Fritid / Lystfiskeri / Spørgsmål
10  arne.jako.. 660
Robåd og joller
Fra : nicc
Vist : 2687 gange
60 point
Dato : 28-07-03 12:51

Min familie vil gerne anskaffe os en lille båd til fiskeri i Esrum sø, men vi ved ikke helt hvad det skal være for en og vi ved heller ikke hvor vi skal finde en der er billig. Problemet ved at søge på nettet og i aviser, er at der ofte ikke er billeder. Det betyder så at jeg ikke kan se om det er en båd der passer til vores behov. ( højde længde og vægt siger ikke så maget om en båd er god at fiske i :))

tak for din tid
Nicc

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 28-07-03 13:47

Hej nicc
Puha den var grim.
Jeg går ud fra at du mener fiske med stang?, men bor du ved søen eller skal båden transporteres til søen?. Der er mange faktorer at tage hensyn til. Hvor mange skal der kunne fiske fra den? Skal den transporteres og er det til stangfiskeri uden alt for mange ombord skulle i måske overveje en gummibåd. Længde, bredde, fribord og vægt siger kun noget hvis man ved om det er træ- eller glasfiberjolle der er tale om.
Mit råd vil være at i starter med at se på både ved forhandlere indtil i får et indtryk af hvad sagen drejer sig om. (Husk at det ikke er legetøj)

Knæk og bræk
Mvh dabj

Kommentar
Fra : nicc

Dato : 28-07-03 14:55

Her er jeg igen efter opfordring med en uddybning.

Båden skal være i glasfiber og kunne holde sig ovenvande med 3-4 personer. Der vil oftest kun side (og ikke stå) 2-3 når der fiskes fra den. Det er planen at vi på en senere tidspunkt vil have en lille elmotor på.
... og så behøver jeg jo ikke at sige at jo billigere den er jo bedre. ;)

hilsen Nicc

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 28-07-03 19:49

Hej nicc
Det var jo noget andet. Så taler vi om en jolle på omkring 14 fod, helst ikke mindre, man skal jo også kunne bevæge sig uden risiko og en ca. tommelfingerregel siger noget med at bredden skal være ca. 1/3 del af længden, men det vigtigste er at den ikke er for smal. Det er også en god ide at bemærke om der er opdriftmiddel i båden, enten luftætte hulrum eller hulrum fyldt op med opdriftsskum (det sidste at foretrække). Den med prisen kan jeg ikke hjælpe dig med, for som regel hænger prisen jo sammen med kvaliteten. Et slag på tasken, hvis du er heldig, vil være på omkring 5000 eller skal man nok regne med 8-10000.
Du må ud og kigge.
Mvh dabj

Kommentar
Fra : nicc

Dato : 30-07-03 14:54

Det er nu ikke en størrer videnskab for mig. den skal bare kunne flyde med 4 mand i, og så må de sejlende selv tage forholdsregler efter forholdene.
Hvis det foreksempel blæser meget gidder man ikke fiske alligevel.

Det er meningen at min bror selv skal kunne ro i den med en ven eller to. Han svømmer godt, og der er ret godt udsyn til søen, så det kommer ikke til at gå så galt. Børn har godt af at lære at gebærte sig.

- Men altså skum eller ej, den skal være lille, billig og helst kunne ro's af en 13'årig.
mvh. Nicc

Kommentar
Fra : webgun

Dato : 20-11-03 01:36

dabj.
hvis en båd ikke er lejetøj så ved jeg da godt nok ikke....man er vel voksne mennesker.
den eneste forskel der er på drenge og mænd er da prisen på deres lejetøj....

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 23-11-03 19:47

Kære kandubruger!
Du har stillet dette spørgsmål i kandu og fået svar.
Almindelig høflighed i kandu kræver at man i det mindste takker for hjælpen. Når du ikke har gjort det, skyldes det formodentlig en forglemmelse eller ukendskab til hvordan.
Man takker for hjælpen ved at acceptere et af svarene, dette gøres ved at trykke på ”accepter som svar” ovenover og til højre for det svar du synes er bedst.
Det er muligt at svaret/svarene ikke er lige hvad du håbede på, men så vælger du blot det svar der kommer nærmest.
De point du har udsat som belønning for et svar, er alligevel tabt for dig i samme øjeblik spørgsmålet er stillet.

Mvh.
dabj

Kommentar
Fra : lejski

Dato : 23-01-04 20:11

måske er der nogen der kan hjælpe mig,hvordan ser en folkparca 21" motorbåd årg.76,ud. Det er fordi jeg skal rejse langt for at se den og ejeren har ikke et digitalkamera så han kan sende mig et billede.Jeg siger på forhånd tak,håber der er en med en båd magen til,der kan hlælpe.

Kommentar
Fra : nicc

Dato : 19-05-04 17:30

Hey var der ikke en der ville af med en båd. Vi er stadig villige købere...

mvh Nicc

Accepteret svar
Fra : fiskenivan

Modtaget 60 point
Dato : 25-05-04 22:27

Hej tjek på www.dba.dk eller www.gulgratis.dk der er masser af joller i alle prisklasser og kvaliteter. Lige en lille ting, loven siger at der i båden skal være redningsveste passende til de personer som er i båden, det vil sige antal og vægt.
VH Ivan

Godkendelse af svar
Fra : nicc

Dato : 25-05-04 22:30

Tak for svaret fiskenivan.