/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Ang vvs regning.
Fra : alimak
Vist : 2181 gange
100 point
Dato : 28-07-03 04:07

Er det nogen som har et godt råd? Jeg har fået lagt ind nyt køkken og måtte have et vvs firma til at lave rørarbejdet.Vvs manden skulle først skifte 2 fleksible plastrør på ca 3 meter, som går over køkken loftet,før tømreren monterte nyt loft. Det blev gjort. Vvs manden flyttet også et rør på 1meter,som sto 3o cm fra væggen, så det nu ligger intil veggen.Så sier han at når loftet og køkken inredningen er færdig så vil han komme og kople på køkken blande batteriet som jeg har købt, og afløb fra vasken,som jeg også har købt. Da tømereren var færdig kom han og koplet det på + at han monterte et rør til gas komfuret ca 2 meter. Da han var færdig begynte maleren og male men han så at det randt vand nedover væggen fra loftet. Tømmeren kom og skar op loftet, da så vi at det var lækk fra en kupling.Vvs manden kom og tettet det men det randt vand fremdeles 3 ganger måtte firmaet komme før det blev tæt. Jeg måtte betale maler og tømrer 3000 kr for at lave gips loftet igen.Så får jeg en regning
fra vvs firmaet 20000 kr 34 timer. De har ikke vært hos meg mer en en dag (8) timer +
3-4 timer. Nu ved jeg ikke hva jeg skal gøre er det nogen som har gode råd? Dette er rent bedrageri. Jeg har ikke snakket med firmaet ennå da de har ferie.

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 28-07-03 05:42

>Alimak.

Har du tjekket, at der i regningen ikke er en regulær regnefejl??

Hvis du fratrækker regningen f. eks 1.000 kr. til materialer, 600 kr. til kørsel og momsen på 4.000 kr. (hvis det er i Danmark) får du at der er 14.400 kr. til timelønsarbejde. Hvis de, som du siger, kun har været der i 12 timer, svarer det til en timepris på 1.200 kr. Hvilket mildest talt må siges at være i "overkanten" (rent tyveri).

Jeg kender ikke prisen på en VVS time, men 1.200 er den ikke.

Hvis mine tal vedr. materialer og kørsel er rigtige, og hvis det er rigtigt at de har været hos dig i 34 timer, har firmaet taget 423 kr. i timen ex. moms.

Ring lige rundt til et par VVS forretninger, og spørg hvad de tager i timen.

Den gennemsnitstimeløn du får opgivet, lægger du til grund for din egen beregning.
Eksempel:

12 timer á 375 kr. = 4.500 kr.
3 x kørsel á 200 kr. = 600 kr.
Materialer = 1.000 kr.
___________________________
I alt 6.100 kr.
25 % Moms 1.525 kr.
___________________________
Regning i alt 7.625 kr.
___________________________

Regningen fratrækkes udgift til maler/tømrer for reparation af loft i forbindelse med ukorrekt udført arbejde (utætte koblinger monteret af xxxVVS) i alt 3.000. Vedlæg kopi af regning.

I alt at betale 4.625 kr.

Accepterer VVS firmaet ikke dette, eller noget der ligner dette, er der mulighed for frivilligt syn og skøn, eller retsligt syn og skøn. Dette har jeg desværre ikke forstand på.

Få skriftligt fra tømreren / maleren hvad og hvorfor han måtte lave noget om
Sørg for at kommunikationen ml. dig og VVS firmaet er skriftlig.
Tag gerne billeder af evt. skader, hvis dette ikke er for sent.

Mvh
Ram

Kommentar
Fra : kjekker

Dato : 28-07-03 13:08

Det ligner snyd. Jeg syntes dog i glemmer at gasarbejdet er ret dyrt da det skal godkendes af en autoriseret (sikkert hans mester) Vi tager normalt mellem 2 og 4000 for opsætning og tæthedsprøvning af gasrør...

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 28-07-03 14:24

>Kjekker.

Hvad tar I i timen for alm. VVS arb.

Mvh
Ram

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 30-07-03 02:06

Til Kjekker
Regningen på gas arbejdet er på 7000 kr. Han har montert 2m, 15mm rør, en gas ballofix, en 90 graders vinkelkupling og en overgang 3/4 -15mm. Han har ikke trykprøvet da dette ikke var nødvendig.sa han.14 timer har han brugt 28 km kørsel.Det må være svindel og bedrag.
Er der nogen som ved om nogen som udfører syn og skøn? Da jeg vil fåreslå dette for firmaet.
Hilsen Alimak

Accepteret svar
Fra : ram2

Modtaget 100 point
Dato : 30-07-03 05:11

>Almiak.

Se her:

VVS-Branchens Garantiordning
http://www.ds-net.dk/vvs/garanti.htm

Medlemsliste:
http://www.ds-net.dk/vvs/default.asp

Mvh Ram

Godkendelse af svar
Fra : alimak

Dato : 03-07-04 19:00

Tak for svaret ram2.