/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Kandu.dk / Spørgsmål
10  arne.jako.. 6470
Navneskift
Fra : pipzi
Vist : 1459 gange
50 point
Dato : 16-07-03 12:08

Hejsa.

Jeg har lige et lille spørgsmål, som jeg meget gerne vil have et svar på.

Hvis jeg nu vil skifte fornavn/mellemnavn, kan dette så gøres gratis, eller vil det komme til at koste penge, i så fald, hvor meget ?

Jeg vil gerne skifte fra Lone til Lone Marie, jeg er altid blevet kaldt det som lille... Men vil det komme til at koste noget, og hvor skal jeg så henvende mig hvis det er ?

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 16-07-03 12:34
Kommentar
Fra : pipzi

Dato : 16-07-03 12:45

Jeg havde mest håber på nogen kunne komme med et præcist svar, jeg har siddet og læst så mange sidder nu, og sys ikke jeg kan finde ud af om man kan gøre det gratis eller ej !

Kommentar
Fra : stormfeldt

Dato : 16-07-03 12:50

Hejsa

Jeg mener helt bestemt du skal betale for det, jeg mener det er sådan når man vil skifte til et helt nyt navn. Og at det er gratis hvis man udskifter sit giftenavn til sit fødenavn eller et andet familienavn som man i forvejen har ret til.

Hilsen Stormfeldt

Kommentar
Fra : dk

Dato : 16-07-03 12:59

Hejsa

du skal henvende dig til kordegnen i den kommune du bor
kordegnen ordner alt det praktiske og papirnusseriet.

det koster kr.500,- at skifte navn, omkostninger går bla. til nyt sygesikringskort
men, hvis du står og skal flytte koster det ikke noget at få lavet navneændring

Kommentar
Fra : Mone

Dato : 16-07-03 13:15

Hej pipzi

Du kan roligt få ændret dit fornavn og dit mellemnavn. Det er helt gratis.

Jeg har selv fået ændret både fornavn og mellemnavn og endda også efternavn, og det koster ikke noget.

Det kan dog komme til at koste noget mht efternavn, hvis ikke det er et direkte navn, efter enten dine forældre. Hvis man vil have et helt nyt efternavn som man ingen tilknytning har til, mener jeg det koster omkring kr.3000,-.

Ring til kordegnen i det sogn du hører til, og bed om en navneændringsattest, så er du godt igang.

Med venlig hilsen
Mone

Kommentar
Fra : gch123

Dato : 16-07-03 13:20

læs på det link skingur henviser til der står følgende om skift af fornavn

Ændring af fornavn

Ændring af fornavn kan ske gratis ved anmeldelse til ministerialbogen, hvis man er tilført ministerialbogen (i Sønderjylland personregisteret), dvs. født her i landet. Der må dog ikke antages et nyt navn, der ikke er et egentligt fornavn, eller som kan blive til ulempe.

Hvis man ikke er tilført ministerialbogen (i Sønderjylland personregisteret), foretages sådanne navneændringer af statsamterne ved navnebevis.

Ændring af fornavn kan ske ved adoptionsbevilling.

Mvh
GCH

Kommentar
Fra : ans

Dato : 16-07-03 14:11

Til pipzi:

Lidt forvirring om betaling eller ej. Ret henvendelse til kirkekontoret i det sogn, som du hører under.
De vil kunne give dig et helt konkret svar. Det er alligevel der, du skal rette henvendelse, når/hvis du vil ændre dit navn.

sommerhilsen ans

Accepteret svar
Fra : Mone

Modtaget 50 point
Dato : 16-07-03 15:09

Ja, meget forvirring.

Stormfeldt.: mener....... Skal man ikke vide når man svarer på et spørgsmål??

dk siger.: det koster kr.500,- ..... Hvor har du det fra dk???

gch siger.: læs på det link skingur henviser til............... Men pipzi beder jo om, at nogen kan komme med et helt præcist svar, for hun har læst så mange sider, og syntes ikke rigtig hun kan finde ud af om det er gratis eller ej.

Jeg siger det er gratis.......... Og det gør jeg af den gode grund, at jeg selv
har skiftet navn.

Og det ER GRATIS.

Mvh
Mone

Kommentar
Fra : dk

Dato : 16-07-03 15:15

>>mone
du spørger hvor jeg har det fra...

jeg har selv været i denne situation. Derfor henvendte jeg mig til kordegnen her.
hvor det blev oplyst det koster kr. 500,- medmindre jeg stod og skulle flytte, hvor de som sagt
aligevel skal lave nyt sygesikringskort mv. og så var det gratis.

Kommentar
Fra : stormfeldt

Dato : 16-07-03 15:49

Ja ja Mone...
Indrømmet du har givet et helt konkret svar

men det var jo ikke til at vide om der kom nogle da jeg skrev, jeg mener vel.

Jeg ved det er gratis hvis det er eget navn man går tilbage til, eller hvis man sletter et efternavn for at få sit mellemnavn, men jeg var faktisk temmelig sikker på at at man skal betale for et nyt fornavn eller efternavn.

Sommerhilsen
Stormfeldt

Godkendelse af svar
Fra : pipzi

Dato : 16-07-03 18:49

Tak for svaret Mone.

Du svarede ret sjovt på de andres, og du gav mig det svar jeg ønsker, men så kan jeg se at jeg er meget heldig, jeg står nemlig og er ved at flytte, flytter Lørdag, så jeg må hellere få henvendt mig. Så jeg håber da det er gratis. Og mange tak

Kommentar
Fra : pipzi

Dato : 16-07-03 18:51

Forresten, Kordegnen, hvor finder jeg ham henne ??

Kommentar
Fra : stormfeldt

Dato : 16-07-03 20:21

Kordegnen kan du vist nok nej, spøg til side, kordegnen finder du på kirkekontoret.

på denne side kan du se hvornår det koster, og at det i de tilfælde koster 3000 kr

Hilsen Stormfeldt

Kommentar
Fra : stormfeldt

Dato : 16-07-03 20:21

Kordegnen kan du vist nok nej, spøg til side, kordegnen finder du på kirkekontoret.

på denne side kan du se hvornår det koster, og at det i de tilfælde koster 3000 kr

Hilsen Stormfeldt

Kommentar
Fra : stormfeldt

Dato : 16-07-03 20:22

ups... 2 gange og så glemte jeg vist linket... sorry

her er det http://www.kbhbase.kk.dk/kbhbase/service.nsf/all/2DACA40CC2681EEF41256A46004986BD?OpenDocument

stormfeldt

Kommentar
Fra : Mone

Dato : 17-07-03 20:13

Takker pipzi

og held og lykke med det.

Mvh
mone

Kommentar
Fra : pipzi

Dato : 30-08-03 10:07

Nu kan jeg fortælle, at det var ganske gratis for mig at skifte navn, hvilket jeg synes er ret fedt, jeg har idag modtaget med posten en ny navneattest, og jeg blev bare så glad

Kommentar
Fra : castby53

Dato : 14-10-04 18:49

Jeg står for at skifte afternavn. Jeg har læst alle indlæg her men er blevet meget forvirret.
Nu prøver jeg at spørge direkte.
Hvad koster det at skifte efternavn?
Det nye navn er ikke familie relateret, men et selv-op-fundet navn som ikke florerer nogen steder.

Kommentar
Fra : pipzi

Dato : 14-10-04 18:52

Hvis det ikke allerede eksisterer skal du ikke regne med at kunne få det. Det skal være godkendt... Men det koster ca 3000 at skifte efternavn hvis ikke det er i familien.

Kommentar
Fra : Mone

Dato : 14-10-04 19:48

Som pipzi skriver 3000 kr.

Kommentar
Fra : castby53

Dato : 14-10-04 20:14

Tusind tak for oplysningerne, nu forstod jeg det endeligt.
Skal ansøgningen om det nye navn sendes til den lokale kordegn, eller det lokale Statsamt? Håber også der er nogle der har et svar på det.
Tak for ulejligheden.

Kommentar
Fra : pipzi

Dato : 14-10-04 21:35

Jeg fik på et tidspunkt at vide, at det var meget flabet at stille et spørgsmål i en andens spørgsmål. Men jeg svarer alligevel.

Hvis du har fødselsregistreringssted i Sønderjylland, så skal du henvende dig på det Personregister hvor du er navnegivet, ellers henvender du dig til den lokale kordegn så får du et ansøgningsskema der.

Kommentar
Fra : castby53

Dato : 14-10-04 22:25

Hej pipzi
Undskyld og tak for hjælpen