/ Forside/ Interesser / Dyr / Fisk / Spørgsmål
10  Gennie 710
PH-nedsætter
Fra : Wennerholm
Vist : 1570 gange
20 point
Dato : 15-07-03 17:25

Er der en der kan oplyse mig om, hvordan man laver en pH-nedsætter for at bringe pH-værdien i en havedam med fisk, ned? Jeg antager, at der skal benyttes salpetersyre og måske også fosforsyre? I hvilket forhold og koncentration?

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 20 point
Dato : 15-07-03 20:01

Jeg er ikke den store ekspert i havebassiner men har fundet dette til dig :

[citat]
Sænkning af ph-værdi i havedam
Navn: Bo Jensen
Spørgsmål: Jeg har en havedam på ca. 7000 l. med fisk. Jeg skal have sænket ph-værdien og har allerede købt flere dunke af noget dyrt, udeklareret væske til formålet, men der skal mere til. Har I et bedre forslag - f.eks. en lidt billigere syre?
Kære Bo

Vores haveeksperter ved fantastisk meget, men de er ikke inkarnerede vandbiologer, så for at give dig et svar som også fiskene overlever, har vi kontaktet en producent.
Niels Frausing fra firmaet Aqua Nautica siger, at grunden til den ofte høje pris på "ph-sænkere" er indholdet af "buffere", som sikrer, at ph-værdien kun gradvist nedbringes til et vist niveau - f.eks. vil tilsætning af deres pH-sænker næsten uanset tilsat mængde ikke sænke værdien under 6,5.
Ved anvendelse af en syre, vil ph-værdien efter tilsætning sænkes kraftigt for derefter at stige igen - dette fortsætter som en lang ruchebanetur (ned og op), indtil man når et "mætningspunkt".
Man kan med STOR FORSIGTIGHED forsøge med syrer som phosphorsyre og myresyre i meget fortyndede opløsninger med kontinuerlige målinger af pH-værdien, men Niels Frausing anbefaler ikke brug af aggresive stoffer til bassinbrug, da de er svære at kontrollere og ofte skader bassinets fisk, selvom dette ikke umiddelbart er synligt. Dette gælder såvel for syrer som for aggresive algemidler som peroxider, "blåsten" og lign.

Venlig hilsen
Lene Madsen
[/code]

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 15-07-03 20:25

Her er lidt mere information om ph sænkning: http://www.sitecenter.dk/benn_jette/phvrdien/

Her er en opskrift til en hjemmelavet ph sænker: http://www.gam-jensen.dk/vejledninger/ph-saenker.asp

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Wennerholm

Dato : 15-07-03 21:06

Jeg takker mange gange for svaret.

Mvh

Jørgen Wennerholm

Kommentar
Fra : Wennerholm

Dato : 15-07-03 21:06

Jeg takker mange gange for svaret.

Mvh

Jørgen Wennerholm

Godkendelse af svar
Fra : Wennerholm

Dato : 15-07-03 21:20

Tak for svaret molokyle. Det var just hvad jeg kunne bruge.
Mvh

Jørgen Wennerholm