/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Formatere Windows Xp...?
Fra : doomie
Vist : 464 gange
100 point
Dato : 12-07-03 17:34

Hvordan formaterer jeg Windows Xp??

- Doomie

Kommentar
Fra : buch78

Dato : 12-07-03 17:46

Du kan også prøve at lægge din XP CD i drevet, slukke computeren og genstarte den, så skulle den gerne starte op hvorefter der kommer en blå skærm hvor du vil blive spurgt hvad du vil foretage dig om du vil formatere drevet og hvilken form for patition du vil bruge e.g. FAT32 eller NTFS men det forudsætter at du først går ind i BIOS og fortæller den at den skal BOOTE fra CD-ROM husk at klikke save and exit, når dette gjordt genstarter computeren, selvfølgelig med XP CD i drevet og du skulle så få denne blå skærm der spørger hvad du vil foretage dig om du vil inlæse XP, eller formatere, du vælger at formatere, den starter med at formatere, hvorefter den inlæser filer, når dette er gjordt genstarter computeren, her skal du igen være hurtig og gå ind i BIOS og sætte BOOTE fra HHD, husk at klikke save and exit
computeren skulle så gerne begynde at indlæse XP, held og lykke

Accepteret svar
Fra : Manse9933

Modtaget 110 point
Dato : 12-07-03 18:32

(1) Det første du skal gøre er at boote op på din Windows XP cd husk at din bios skal stå til at være first bootdevice cdrom kan du ikke boot på din cdrom eller vil du ikke pille inde i bios kan du hente bootdisketter til xp.
(2) Og nu skal du trykke på I Agree/Godkende Licens' (F8)
(3) Spring det første tilbud om repair i Consolemode over og fortsæt din installation (nyinstallation)
(4) Nu kan du så vælge hvilket drev din nye installation skal ligge på og her er det gerne dit C drev med mindre du kører dualboot.
(5) Og nu fortæller den dig der er et styresystem på dette drev og om du vil slette det (L = formatering) eller du vil lave en repair (R) og nu skal du trykke på L.
(6) Og du vil nu se at den går igang med at formater dit drev og bagefter starter den op med at lave en helt ny installation.

Hvordan kommer jeg ind i BIOS,hold en af disse taster nede under opstart.

ESC, DELETE, F1, F2, CTRL-ESC, eller CTRL-ALT-ESC.
Inde i Bios går du til>Advanced Setup Page
Der sætter du(1'st Boot Device ......til.........CDROM) med Tasterne page up og page down.
Du navigerer som reglen med Pil op,pil ned,pil højre,pil venstre,ESC tibage til hoved side.
Tryk F10 for at gemme indstillinger, Y/N ( tryk Y tasten for ja) (N tasten for nej)
Når det hele er overstået,sættes (1'st Boot Device) tilbage til (IDE-O)Det er nr.1
MASTER.

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;da;315341
Hvis du ikke kan Boote fra Cdrom>
http://www.bootdisk.com/bootdisk.htm
http://www.bootdisk.com
Manse9933
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;da;313348#4

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 12-07-03 19:52

Hej Doomie!
Inden du begynder at formatere din harddisk, vil jeg lige spørge:
Er det en ny HD
Har du vrøvl med din eksisterende HD
Er det Xp der driller
Har du drivere til din comp.
Emesen.

Kommentar
Fra : Steffansteffan

Dato : 12-07-03 20:00

Her er der skrivet en artikel til hvordan amn gør:

http://www.crazy-cars.dk/PCworld/Artikel_Formater_Harddisk.php

m.v.h
Steffan

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 12-07-03 20:23

Stefan!
Du må lige få lavet lidt korrektur på din artikel, for der findes flere slags bundkort, og det er ikke dem alle der ser sådan ud i bios.
Hvis du sætter 2. og 3. boot til cd-rom, bliver det lidt svært efter evt. indstallation, at boote på HD.
Efter dit punkt 7. mangler der lige at stå hvad man så gør.
Prøv evt. at følge din egen "opskrift", det er en god måde at teste på.
Emesen.
PS. Ellers godt initiativ.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 12-07-03 20:30

Man behøver kun at sætte første boot device til cdrom,jeg har mindst formateret/genindstalleret xp, 9 gange ud fra den fremgangsmåde som jeg har
beskrevet i mit indlæg,og det har aldrig slået fejl,vis man bruger boot
diskette og der ikke er problemer med at boote fra hdd,så skal man også sætte
diskette drevet som første boot device,vis man bare vil starte forefra med
en ren indstallation

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 12-07-03 20:48

for venner og bekendte,og for mig selv en enkelt gang det virker.

Godkendelse af svar
Fra : doomie

Dato : 13-07-03 13:28

Tak for svaret Manse9933.

Nu virker det...

Tak...

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 13-07-03 16:54

selv tak