/ Forside/ Interesser / Dyr / Fugle / Spørgsmål
10  jakjoe 695
Hvordan opfostre man en solsorteunge
Fra : Kurt.Sveistrup
Vist : 3126 gange
40 point
Dato : 12-07-03 17:28

Er der nogen der ved hvordan man opfostre en solsorteunge.
Indtil videre har jeg givet den orm og bær.
Den er lille og uden hale, men reagerer på at jeg kommer og fodrer den
hvor jeg anvender en pinzet.
Den er uden for og gemmer sig i hækken.
Jeg har ikke givet vand idet orm og bær burde kunne dække
væskebehovet - men indtil videre er det rene gætterier.
Det er lidt sjovt med en vild fugl - der har vænnet sig til mennesker.

Kommentar
Fra : laurenzio

Dato : 12-07-03 18:02

Jeg vil mene, at du er inde på noget af det rigtige. Husk blot, at det skal være flere gange om dagen. Jeg gætter på, at den er forældreløs, hvorfor så ikke ta` den indendørs inden den enten forsvinder, eller bliver spist af ræven?
Ok, det er selvfølgelig naturens gang.
Ellers kunne du ha` den eks.v i et bur, i haven således den ikke bliver for tam og menneskevant, og kan sættes fri igen når den er flyveklar.
Held og lykke med "din unge"

Mvh
Laurenzio

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 12-07-03 18:46

NEJ!!! Tag den IKKE indendørs! Det er meget svært at få solsorteunger til at overleve indendørs. Lad den være. I kan måske jage katte o.lign. væk, men meget mere kan I ikke gøre. De fleste "forladte" og "forældreløse" unger gør bare det de har lært, de sidder musestille og prøver på at gøre sig usynlige når der er fare på færde (mennesker eller dyr). De ved, at når der er fred igen (når mennesker og katte forsvinder) så vender mor og far tilbage. Lad den være, og giv den ro!

Kommentar
Fra : laurenzio

Dato : 12-07-03 18:51

Birgitta,
Læs venligst sidste halvdel af min kommentar

Kommentar
Fra : laurenzio

Dato : 12-07-03 18:52

Birgitta,
Læs venligst sidste halvdel af min kommentar. Og så igen, hvorfor ikke en tam solsort, når man nu kan få så mange andre tamme dyr?

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 13-07-03 11:18

Laurenzio...fordi en solsort er en vild fugl, og det skal den have lov til at være! Sidst katten kom med sådan en lille solsorteunge, ringede jeg til vildtplejestation Års, for at høre om de enten ville tage den eller guide mig, så jeg selv kunne passe den. Svaret var, at overlevelsesprocenten er langt højere, når de får lov at blive i naturen.

Solsorteunger forlader reden før de er flyvefærdige..ud fra princippet om at det er bedre at være spredt end være samlet, når kattene er sultne. Moderen og faderen ved hvor de er og fodrer dem flere gange i løbet af dagen, når de altså får fred til det.

Kurt gør det fint ved at have den i hækken og fordre den - det er et fint supplement til det, forældrenefuglene sandsynligvis kommer med. Men kommer den ind og i bur, mister den sin "vildskab" og bliver afhængig af mennesker, og det er ikke meningen. Nyd den i hækken og glæd dig over den til vinter på foderbrættet.

mvh Christina

ps..."min" solsort blev sat ud igen omgående da jeg havde talt med vildtplejestationen, og den er nu fuldt udviklet og huserer i trætoppene!!!

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 13-07-03 17:16

Jeg har minder fra en barndom hvor jeg troligt slæbte "forladte" solsorteunger med hjem og fodrede dem med smådyr og orme, som man ser at forældrene gør. Men jeg mindes ikke nogensinde at have hjulpet nogen til at overleve. Derimod mindes jeg, hvor sørgeligt det var, når fuglen først bare lagde sig ned og ikke ville spise, og dagen efter væltede om på siden for senere lige så stille at dø... I dag ved jeg, at nogle af de unger ville have overlevet, hvis bare jeg havde ladet dem være.

Kommentar
Fra : Kurt.Sveistrup

Dato : 18-07-03 18:35

Hej til jer alle.
Jeg synes i skal vide hvordan det så er gået.
Tak for jeres bidrag.
Jeg fortsatte med orm og bær men da det viste sig at forældrefuglene stadig kom og fodrede ungen, stoppede jeg.
Men det skulle jeg altså ikke have gjort - for en morgen lå ungen død i hækken.
Den var ikke spist af en ræv eller gnavet i af en kat - men bare død.
Jeg fortryder ikke at jeg gik i gang med at prøve at redde ungen - blot at jeg stoppede med at fodre.
Kommer der flere i år - ja så gør jeg det altså igen.
Endnu engang tak for jeres bidrag til mit spørgsmål
hilsen
Kurt

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 18-07-03 19:15

velbekomme kurt..og ja, det synes jeg også du skal gøre. trist at den døde...men der kan jo være så mange grunde...sygdom, varmen, osv.

hvis du vil lukke spørgsmålet skal du trykke på "accepter som svar" over den kommentar, der tiltaler dig mest.

Venligste hilsener, Christina

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 19-07-03 18:22

Hej, Kurt. Pænt af dig, du fortæller os hvordan det er gået. Tak for det. -Det var synd, den døde, men sådan er naturen jo. der kan jo godt være en grund til, at forældrene delvist har opgivet ungen. Det er jo de færreste solsorteunger, der bliver voksne. Kun de raskeste, stærkeste, hurtigste og klogeste overlever. der er ikke plads til små skrog i naturen.
Men det kan også være, at den bare ikke kunne tåle den kost, du gav den. Jeg tror nok, at fugleunger hovedsagelig får insekter -og orm, af deres forældre. Det er noget med, at de skal vokse så hurtigt og danne fjer, så de især har brug for, hvad insekter indeholder.
Måske skulle du undersøge, om den kost, du gav den var den rigtige. IKKE for at banke dig selv oven i hovedet med dårlig samvittighed hvis det viser sig, at det var det, den døde af, men for at du måske kan gøre det bedre næste gang. Men du skal også lige tænke på, at det er et stort job for to øvede solsorte at opfostre et kuld unger. De skal have mad hele tiden for at overleve. Og så længe du forsøger at fodre, så kan forældrene jo ikke komme til. Så du skal være helt sikker på, at der ikke er nogen forældre.

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 20-07-03 09:10

Jeg tror ikke, forældrefuglene er så sarte. Jeg passede en engang...den sov inde om natten og var ude om dagen. Moren fodrede den, selvom jeg sad en meters penge fra den.

Det var før jeg blev klogere og talte med en vildtplejestation! Også denne solsort døde, men det var fordi den hoppede ind i en glasdør...

Mvh Christina