/ Forside/ Interesser / Dyr / Fisk / Spørgsmål
10  Gennie 710
Scalare æg
Fra : havbasse
Vist : 718 gange
60 point
Dato : 11-07-03 17:22

Hej
Jeg har to scalare jeg ved ikk om det er hanner eller hunner. Men jeg opdagede her i dag,
at der var noget der lignede æg på min pumpe, nogen af dem er hvide og andre gennemsigtige.
Ved i om det er æg? Er der noget jeg skal gøre for de ikk blir spist?

Havbasse

PS:Hvis i har nogle billeder af nogen Scalare æg må i gerne ligge dem ind her, så jeg selv kan se om det er Scalare æg.

Accepteret svar
Fra : stine.

Modtaget 60 point
Dato : 11-07-03 19:00

hej-
jeg har også to scalarer jeg fik også en gang æg som
lå på et blad, er dine scalarer meget ovrer ved pumpen
og vogter det?
er det nok æg.......
mine spiste æggene, jeg tror ikke du kan flytte dem!
men du kan prøve at tage dem over i et baby burm hvis du har sådan et , men
det er ikke så sikkert at det bliver til baby scalarer!
hilsen stine.

Kommentar
Fra : havbasse

Dato : 11-07-03 19:34

De er hele tiden over ved pumpen men jeg har ikk set at de har spist nogen af dem. Hvor lang tid går der
før æggene blir klækket?

Kommentar
Fra : havbasse

Dato : 11-07-03 19:35

Hvorfor er det ikk sikkert de blir til baby scalarer?

Kommentar
Fra : stine.

Dato : 11-07-03 20:00

hej-
chancen for der kommer noget ud af dem er minimal!
men hvis du ser at der er noget sort i dem og de rør på sig er
der noget i det!!!
hilsen stine

Kommentar
Fra : stine.

Dato : 11-07-03 20:02

hej igen-
der kan gå en uge måske to
før æggene bliver klækket (hvis der altså er noget i dem)
dem der er sorte og har bevæget sig er bliver helt sikkert
klækket,hvis de ikke er blevet spist!
scalaree har med at spise deres æg!
hilsen stine.

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 11-07-03 20:10

Hej.
Hvis begge scalarer står ved æggene er det et par. Men de passer åbenbart ikke æggene godt nok, for dem der er hvide burde de selv fjerne, dem er der nemlig skimmel i. Du skal ikke prøve at fjerne æggene, for så er jeg bange for at de går til. Scalarer er jo ciclider og har yngelpleje så lad dem endelig være i fred med deres æg.
De gamle skal nok holde andre "grovædere" fra ungerne.
Held og lykke

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 11-07-03 21:15

Som jeg gav til stine; Denne adresse : http://fishbreeding.dk/frame.html?artikler/art_p_scalare.html~Main eller denne : http://www.akvaunion.dk/

Der er lidt brok med at få vist den første adresse korrekt her på kandu.dk så : Du mærker linket af med venstre musetast holdt nede. Højreklikker derefter på det og vælger; Gem som.. Så paster du det ind i adresselinien med : CRTL+V og trykker på RETURN tasten.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : havbasse

Dato : 11-07-03 22:05

jeg har læst at der går 48-68 timer så kan man se nogle små haler. Mine to Scalare har aldrig lagt æg før! Og
de er ca. 1 1/2-2 år, altså Scalarene!

Kommentar
Fra : stine.

Dato : 12-07-03 12:18

det sker heller ikke så tit!

Kommentar
Fra : havbasse

Dato : 12-07-03 20:21

Her i dag var de alle sammen væk!

Kommentar
Fra : havbasse

Dato : 12-07-03 20:23

Her i dag var de alle sammen væk!

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 12-07-03 20:24

Har prøvet det mange gange, det er ærgeligt men man kommer over det
Bedre held næste gang.
M.v.h.

Kommentar
Fra : havbasse

Dato : 12-07-03 20:26

Det er fandme så træls, for jeg har aldrig fået unger før!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 12-07-03 20:33

Har prøvet det 1 gang,da jeg kunne se hunnen var med rogn flyttede jeg dem
begge over i et andet akvarie. De fik rigtig mange unger, men de begyndte at forsvinde,
og til sidst flyttede jeg de gamle tilbage i det store akvarium. Det gik godt, så vidt jeg husker
var der 12 der overlevede og voksede op.
M.v.h

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 12-07-03 21:29

Kedeligt basse , næste gang; separat 'børne have' i et 5 L./10 L. eller no'et ? Med samme vand som moder-akvariet ?

Det var da ærgeligt.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : havbasse

Dato : 12-07-03 22:13

Er der mulighed for at der snart kommer nye
æg?

Kommentar
Fra : havbasse

Dato : 12-07-03 22:14

jeg har kun et akvarie.

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 13-07-03 22:10

Var gået til køjs, så jeg så ikke dit sidste spørgsmål.
Ja der er stor sansynlighed for at de lægger æg igen, men det kan godt vare 2-3 mdr.
Køb et lille 10-20 ltr akvarium.

Kommentar
Fra : havbasse

Dato : 14-07-03 09:47

jamen så skal jeg jo til og købe pumpe og varmelegme

Godkendelse af svar
Fra : havbasse

Dato : 18-07-03 09:48

Tak for svaret stine..