/ Forside/ Teknologi / Hardware / Bundkort / Spørgsmål
10  srhansen 945
BIOS kan ikke finde mine 2 HD.
Fra : clausbn
Vist : 451 gange
100 point
Dato : 06-07-03 09:04

Jeg har netop udskiftet min gl. HD på 4 GB med en Seagate Barracuda på 80 GB. Alt er forløbet planmæssigt, idet XP klarede formateringen og installationen uden problemer. Jeg har nu 2 HD, - en på 20 GB (slave) og den nye på 80 GB (master).
Når PC´eren har stået natten over og jeg tænder den næste dags morgen, så kan systemet, ved opstarten, ikke finde de 2 HD´er. Når jeg efterfølgende, tager strømforsyningsstikket ud af PC´eren, sætter det i igen og starter op, - så kan den godt finde de 2 HD´er og alt kører perfekt.
Bundkortet hedder ASUS og er på 2000Mhz.
Er der nogen som kan fortælle mig, hvad er der galt og ahr det noget med BIOS at gøre ?

M.v.h.

CBN

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 06-07-03 09:49

prøv at sætte din 2HD som master på "afgang2" og sæt din cd-rom som slave på "afgang1" det virkede for mig

Kommentar
Fra : clausbn

Dato : 06-07-03 10:43

Jeg er ikke helt med på udtrykket afgang1/2. Jeg har i øvrigt også en brænder.
Kan du komme det lidt nærmere ville jeg være glad.

M.v.h.

CBN

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 06-07-03 12:04

"Afgang1" IDE1 HD 80GB (master) Brænder ( slave)
"Afgang2" IDE2 HD 20GB (master) cd-romcd-rom. (slave)

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 06-07-03 14:22

PS! det kan også være HD bliver for varm pga. manglene køling eller den er ved at stå af.

Kommentar
Fra : clausbn

Dato : 07-07-03 08:11

Jeg har prøvet at bytte om som beskrevet, men uden held. IDE1 fungerer fortsat ikke, når pc´eren har været slukket i flere timer. Først når stikket i strømforsyningen har været ude og sætte i igen, finder pc´eren alle drev. Underligt ?
HD´erne er h.h.v. 3 dage og ½ år gl.

M.v.h.
CBN

Accepteret svar
Fra : 0raxter

Modtaget 100 point
Dato : 07-07-03 10:16

Prøv lige at skifte kablet til harddiskene og så sætte begge harddiske på samme IDE tilslutning ! Det er lige meget om hvem af dem der er master og slave, det er hva du syntes... ! Normalt er det ikke noget du skal fikse i biosen, men noget på harddiskene og kablerne.... Hey Hva for en strømforsyning køre du med ??? Hvis den er svag kan du let for problemer med harddiske der ikke vil køre !! Det problem har jeg selv haft....

Kommentar
Fra : clausbn

Dato : 07-07-03 13:18

Det er en 400 W strømforsyning, - købt sammen med og til bundkortet.
Jeg havde ikke nævnte problem da jeg kørte med 4 GB og 20 GB HD´erne.
Jeg prøver at købe et par nye IDE kabler og sætte HD´erne på samme kabel.

M.v.h.

CBN

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 30-10-04 08:25

så afslut venligst dette spørgsmål

Kommentar
Fra : clausbn

Dato : 30-10-04 14:13

Ja det er måske en god ide, da intet af det som er blevet foreslået har hjulpet.

Godkendelse af svar
Fra : clausbn

Dato : 30-10-04 14:14

Tak for svaret 0raxter.