/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
Vildt og vindmøller
Fra : Kaptajn-Tommy
Vist : 201 gange
100 point
Dato : 23-02-24 13:42

Ny finsk forskning tyder på at vindmøller har en betydelig og negativ effekt på vildtet i nærområdet. Mange arter flytter op til fem kilometer når der sættes vindmøller op nær deres levesteder.

Det er tilsyneladende ikke kun nogle mennesker, der har problemer med at få vindmøller i nabolaget. Et nyt finsk studie viser at vindmøller også kan have kan have negative konsekvenser for dyrenes levesteder. Især fugle og pattedyr ser ud til at undgå vindmøllerne.

Undersøgelsen blev foretaget af det finske naturforskningsinstitut LUKE, der brugte tal fra 84 undersøgelser i 22 lande. Finnerne fik dermed adgang til 160 cases med information om hvor meget opstillingen af vindmøller påvirkede forskellige grupper af fugle og pattedyr i det område hvor møllerne blev sat op.

I de undersøgte tilfælde flyttede 63 procent af fuglene, 72 procent af flagermusene og 67 procent af landpattedyrene længere væk fra vindmøllerne.

Ifølge undersøgelserne bevægede traner, ugler og rensdyr sig omkring fem kilometer fra vindmøllerne. Også de ryper, der på grund af vindkraften valgte at placere sig andre steder, flyttede sig fem kilometer, mens flagermus, ænder, rovfugle, lappedykkere og vadefugle flyttede sig lidt over lidt kortere afstande.

De undersøgelser som forskerne anvendte kiggede på konsekvenser som populationsnedgang, ændringer i fugles parringsadfærd, reduktion i reproduktion og højere dødelighed blandt ungerne.

”Når sådanne ændringer blev observeret i nærheden af ??vindmøller, blev observationen omtalt som den såkaldte forskydningseffekt,” fortæller professor Anne Tolvanen, der ledede undersøgelsen, i det finske forskningsinstituts pressemeddelelse.

Undersøgelsen har også forsøgt at afdække hvorfor nogle arter ikke bevægede sig når der blev opstillet vindmøller i området. Her lykkedes det ikke at finde klare mønstre i vildtets adfærd. Ifølge finnerne kan det skyldes den måde undersøgelsen blev afviklet på, men også karakteristika ved specifikke individer eller arter, såsom ung alder eller at en art foretrækker åbne miljøer, hvor den finder føde eller kan undgå rovdyr, kan også have spillet en rolle.

En tredje grund til, at der ikke skete nogen bevægelse i en del af tilfældene, var, at der kunne være nyttige ressourcer omkring vindmøllerne, såsom grus som redemateriale til ænder eller som fordøjelseshjælp til ryper, skriver Naturforskningsinstituttet LUKE om undersøgelsen.

På baggrund af studiet opfordrer finnerne de virksomheder, der planlægger vindkraftprojekter, til at bruge den nyere forskningsoversigt som hjælp, når de skal planlægge placeringen af ??nye vindmøller. På den måde er det muligt at minimere påvirkningen af ??miljøet og effekten på dyrenes levesteder.

Det finske naturforskningsinstitut melder også, at den første undersøgelse nu vil blive fulgt op af målrettet opmåling, hvor vindkraftens påvirkning af ulve, rensdyr og kongeørne vil blive undersøgt.

Dette er ikke et spørgsmål, men blot en konstatering.

Accepteret svar
Fra : dogvillestar

Modtaget 100 point
Dato : 23-02-24 15:25

Ja, hurra for 'den grønne omstilling'

Med alle de land møller vi efterhånden har, så er der mange danske dyr der fysisk ikke kan komme >5 km. væk fra en mølle. Der er vi simpelthen for lille et land.
Det ender vel med at man ser store koncentrationer af vildt på de steder der opfattes som støjfri/fredelige af dyrene, og hvor der til sidst er for lidt føde til så mange dyr på ét sted!

Kommentar
Fra : Leif7

Dato : 23-02-24 17:37

Så må finnerne jo placere havvindmøller langs landets østkyst.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 23-02-24 19:08

Citat
Så må finnerne jo placere havvindmøller langs landets østkyst.
Nåhrr, der er måske intet vildt på østkysten.?

Kommentar
Fra : Leif7

Dato : 24-02-24 10:04

Finland har ikke nogen østkyst

I går blev jeg ringet op af et elselskab som ville tibyde et grønt abonnement, timepriser og samme månedsbetaling ........... en slags flat rate.
Jeg blev sur og fortalte ham at jeg ikke stoler på nogen stabile løsninger i og med eludbyderne, politikerne og krigen hele tiden ændrer på sagerne, og grøn strøm er en narresut da vi jo aldrig ved om vi i perioder får tysk strøm fra brunkul eller træpiller som udleder CO2.
Så blev han sur ............ mon han mistede en bonus for ikke at kunne kapre endnu et offer ?

Kommentar
Fra : Leif7

Dato : 24-02-24 15:02

Man skulle tro at dyrene ville vænne sig til møllerne.

Men især råvildt er ekstremt påpasselige og nervøse, derfor er det kun i de tidlige morgentimer at de kommer ud på det åbne land for at spise.
Når de trækker væk fra vindmølleparkerne følger rovdyrene med, de kan jo heller ikke finde et let bytte såsom kalve der endnu ikke kan følge mødrene.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 24-02-24 19:33

Citat
Finland har ikke nogen østkyst
Nej...... Nu tænkte jeg på den østlige del af Finske Bugt, men den tilhører jo som bekendt Rusland.

Kommentar
Fra : Leif7

Dato : 26-02-24 14:08

Så er det måske meget godt at de små "husholdningsmøller" ikke er særligt udbredte.

Planket fra Google :
"Mængden af energiproduktion fra husstandsvindmøller til private er begrænset af, at de ifølge dansk lovgivning maksimalt må være 25 meter høje (de mindste af slagsen ligger på 16 meter) og have et rotorareal på 200 m2 "

Oveni kommer Planloven og servitutter som forhindrer at der kommer en skov af disse. små møller.

Wtf, det er blevet moderne blandt danske haveejere at blæse naturen et stykke, de vil kun have græs eller knust granit i haven samt et par thaikrukker. Buske, træer og køkkenhaver som skal passes er yt da det stjæler tid fra skærmforbruget.

Godkendelse af svar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 26-02-24 20:11

Tak for svaret dogvillestar.

Kommentar
Fra : dogvillestar