/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Gulvvarme
Fra : maxima51
Vist : 269 gange
50 point
Dato : 03-12-23 10:32

Jeg har problemer med at få gulvarme til at cirkulere. Har luftet ud efter alle kunstens regler-
fandt nu ud af,at trykket i ekspansions beholder var helt oppe på 20 bar. Lukkede så luft ud til den sank til 2 bar. Men efter et par timer var trykket igen på 20 bar.
Er det mon beholderen som skal skiftes.

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 03-12-23 11:23

Det kan være, at din ekspansionsbeholder er defekt, og at den ikke kan holde trykket i anlægget. Det kan også være, at der er en utæthed i rørsystemet, som gør, at vandet forsvinder og trykket stiger. Jeg har fundet nogle web-sider, som måske kan hjælpe dig med at løse problemet:

https://www.billigvvs.dk/tips-og-guides/hvad-er-en-ekspansionsbeholder-og-hvordan-kan-den-hjaelpe-dig. Her kan du læse om, hvad en ekspansionsbeholder er, og hvordan den fungerer. Du kan også se, hvordan du vælger den rigtige størrelse og type af beholder til dit varmeanlæg.

https://provvs.dk/gulvvarme-virker-ikke/.Her kan du finde nogle tips og tricks til, hvordan du kan fejlsøge og reparere din gulvvarme, hvis den ikke virker. Du kan blandt andet læse om, hvordan du tjekker pumpen, telestaten og styreboksen.

https://vvsviden.dk/fyld-vand-paa-centralvarmeanlaeg/ Her kan du læse om, hvordan du fylder vand på dit varmeanlæg, og hvad du skal være opmærksom på. Du kan også se, hvordan du kontrollerer trykket i ekspansionsbeholderen, og hvordan du udskifter den, hvis den er defekt.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 03-12-23 14:00

https://www.kandu.dk/Spg180351.aspx

Hvis du virkeligt har 20 Bar er du dæleme heldigt noget ikke er eksploderet. Det er 200 metervandsøjle og tre gange hvad det formentlig kan tåle.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 03-12-23 17:18

Hvis du bor i et helt almindeligt hus, så virker din sikkerheds ventil ( max 3bar ) IKKE.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 03-12-23 19:14

Hvis noget kan bringe trykket på 20Bar kan man spekulere over hvad det er? Utæt varmepumpe på Co2 eller 410a. Hvorfor eksploderer det ikke? Hvorfor kan Tossegod8 ikke finde noget brugbart på google? Det får vi nok i det nye afsnit imorgen. (mit gæt er at spørgeren ikke kan aflæse et manometeret ). Men hvorfor skulle han kunne det, han kan heller ikke finde ud af at acceptere svar!

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 03-12-23 19:16

...og svare(ne) ligger lige til højrebenet. Men nevermind. Det bliver jo annulleret anyway.

Kommentar
Fra : Leif7

Dato : 04-12-23 06:48

Jeg låner lige tråden.

Her i nærheden er nogen ved at bygge et nyt hus fra grunden.
Der er lagt grundmur. støbt dæk. lagt varmeslanger og støbt igen lige før den første sne faldt og som har ligget der lige siden.
Ingen afdækning af den nylagte beton ............ det kan vel ikke være sundt ?