/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Få 32 bit program til at virke.
Fra : lukas2502
Vist : 306 gange
185 point
Dato : 27-10-23 23:09

Få 32 bit program til at virke med win 10 pro, 64 bit. Det har desværre ikke været muligt, at få det til at virke med kompatibilitetstilstand win Xp? Skulle kunne virke med win 7 / win 8

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 27-10-23 23:12

Har du prøvet at højreklikke på program ikonet (genvejen på Skrivebordet eller .exe filen, der starter programmet) og vælge Kør som Administrator?

Kommentar
Fra : abbaba

Dato : 28-10-23 01:23
Kommentar
Fra : kurt54

Dato : 28-10-23 01:33

32bit programmer kan indeholde 16bit code og det går ikke i 64bit styresystem- måske virker det på windows 32 bit.

Accepteret svar
Fra : Thyregod8

Modtaget 185 point
Dato : 28-10-23 09:21

Der er nogle mulige løsninger, du kan prøve:

Brug WOW64, som er et Windows-under system, der lader dig køre 32-bit programmer på en 64-bit maskine. WOW64 simulerer miljøet af et 32-bit operativsystem og giver ældre programmer det samme interface som i tidligere Windows-versioner. WOW64 er indbygget i operativsystemet og kræver ikke yderligere installation. Du kan bare dobbeltklikke på EXE-filen for ethvert 32-bit program og lade Windows klare resten.

Brug kompatibilitetstilstand, som er en funktion i Windows, der lader dig køre ældre programmer, der er designet til tidligere versioner af Windows. For at bruge kompatibilitetstilstand, skal du højreklikke på programmet og vælge Egenskaber. Under fanen Kompatibilitet skal du klikke på boksen, der siger “Kør dette program i kompatibilitetstilstand for:” og vælge den Windows-version, du vil bruge. Klik derefter på Anvend og prøv at køre dit program.
Brug virtualisering, som er en metode til at køre forskellige arkitekturer og operativsystemer på hardware, der ikke er designet til at understøtte det. Du kan installere og køre programmer, der er beregnet til Linux eller Apples macOS på en Windows-pc med en Intel-processor uden nogen drastiske ændringer. Du kan bruge den samme teknik til at køre en ældre, 32-bit version af Windows på din moderne pc. For at gøre dette skal du bruge et virtualiseringsprogram som VMware eller VirtualBox og have en gyldig licens til den Windows-version, du vil køre.

https://www.minitool.com/news/run-32-bit-programs-on-64-bit-windows.html
https://helpdeskgeek.com/windows-10/how-to-run-32-bit-programs-on-64-bit-windows/
https://superuser.com/questions/961171/run-32bit-applications-on-windows-10-64-bit
https://www.alphr.com/make-32-bit-apps-work-64-bit-windows/

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 28-10-23 15:05

Hvis ingen af de andre forslag virker, så kan du prøve Oracle VM VirtualBox:

https://www.virtualbox.org/

Her kan du installere Windows XP i en virtuel maskine og køre den i en vindue i Windows 10. Og du kan endda kopiere mellem disse to styresystemer.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 28-10-23 15:07

VM Virtualbox kan også køre andre styresystemer som ældre Windows, Linux, og DOS.

Godkendelse af svar
Fra : lukas2502

Dato : 29-10-23 12:00

Tak for svaret Thyregod8. Desværre kan jeg kun sige. at jeg ikke kan sige om jeg havde kunne bruge dit svar, da det ikke blev muligt at afprøve det. Jeg købte en brugt CD-rom med et program, som viste sig, nem at installere, men efter at hav bakset med det, et stykke tid . Viste sig kun at kunne komme i brug, et vist antal gange, da det for at kunne bruges var nødvendigt, hver gang, at blive registreret.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 29-10-23 13:35

VM Virtualbox er gratis!