/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Hvor bliver Cidsel Pedersdatter født i L
Fra : 2601
Vist : 322 gange
400 point
Dato : 02-10-23 11:19

Hvor bliver Cidsel Pedersdatter født i Lundby, Tjæreby Sogn, Vester Flakkebjerg Herred, Sorø Amt ca, 1729.

Hun er første barn af Hans Dinesen født 06 apr 1686 i Vedskølle, Tjæreby Sogn, Vester Flakkebjerg Herred, Sorø Amt og Anna Hansdatter født 1687 i ?.

De bliver gift 1 aug 1710 i Tjæreborg Kirke, Tjæreby Sogn, Vester Flakkenbjerg Herred, Sorø Amt.

evt: 1 juni 1710
Anno 1710
d. 25 Juli

Hans D?- Anna Hansdatter.
Tjæreby Kirkebog side ?, 2 spalte 1, Opslag 118, Enesteministerialbog 1682-1804.

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17119187#157611,26446324

Cidsel Pedersdatter bliver gift 04 mar 1759 i Magleby Kirke, Magleby Sogn, Vester Flakkebjerg Herred, Sorø Amt med Jørgen Jensen født ca, 1726, død jul 1773 og begravet 5 juli 1773 på Magleby Kirkegård, Magleby Sogn, Vester Flakkebjerg Herred, Sorø Amt hvor også idsel Pedersdatter bliver begravet 12 juli 1773.

På forhånd tak for hjælpen.

Accepteret svar
Fra : vith

Modtaget 400 point
Dato : 04-10-23 16:34

Er du sikker på, at hun hedder Pedersdatter?
Det ville være mere logisk, hvis hun hed Hansdatter, når hendes far hedder Hans.

Måske er det hende her fra 1716, hvor faren hedder Hans Dinesen:

Sorø amt, Vester Flakkebjerg, Tjæreby, 1682-1804, EM, Fødte, Konfirmerede, Viede, Døde - opslag: 52 af 251 opslag

http://ao.salldata.dk/vis1.php?bsid=157611&side=52

Og så ser det umiddelbart ud som at hun ikke er den førstefødte, men at de to første døde tidligt:

Hans Dinesen Male1686–1753 •

Anna Hansdatter Female1689–1758 •

Marriage 1 Aug 1710Lundby, Tjæreby, Vester Flakkebjerg, Sorø, Denmark

Children:

Peder Hansen Male1711–1711 •

Morten Hansen Male1712–Deceased •

Sidsel Hansen Female1716–1755 •

https://www.familysearch.org/tree/person/details/KNQG-684

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 05-10-23 12:06

Til vith.

Du skal have endnu en gang mange tak for din store hjælp til mig.

Du har ret hun burde hedde Hansdatter som de andre børn. Det er jeg førts nu blevet klar over.

De børn du har fundet har jeg. Dog har jeg ikke fundet ud af hvor Morten hansen er død, det skulle være ca. 24 august 1779 men jeg har ikke fundet ham endu.

Med venlig hilsen.

Godkendelse af svar
Fra : 2601

Dato : 05-10-23 12:10

Tak for svaret vith.

Nej du skal have mange tak.

Den beskrivelse jeg har givet om ægteskab mellem Jørgen Jensen og Sidsel pedersdatter er ikke rigtig jeg har ikke fundert deres ægteskab endnu men jeg leder forsat.

Med venlig hilsen.

Kommentar
Fra : vith

Dato : 05-10-23 15:00

Jeg faldt i min søgning over disse, men har ikke tjekket dem i kirkebogen:

Name   Hans Sörensen
Sex   Male
Spouse's Name   Sidse Hansdatter
Spouse's Sex   Female
Event Type   Marriage
Event Date   16 Oct 1735
Event Place   Tjæreby, Sorø, Denmark

og

Name   Lars Pedersen
Sex   Male
Spouse's Name   Sidse Hansdatter
Spouse's Sex   Female
Event Type   Marriage
Event Date   20 Oct 1743
Event Place   Tjæreby, Sorø, Denmark

Kommentar
Fra : vith

Dato : 05-10-23 15:17

Denne har jeg heller ikke tjekket i KB:

Name   Morten Hansen
Sex   Male
Spouse's Name   Mette Jörgensdatter
Spouse's Sex   Female
Event Type   Marriage
Event Date   25 Nov 1737
Event Place   Tjæreby, Sorø, Denmark
Source Details   bk 1

Kommentar
Fra : vith

Dato : 05-10-23 15:23

Måske er Sidsel Pedersdatter og Sidsel Hansdatter 2 forskellige personer?

Kommentar
Fra : vith

Dato : 05-10-23 15:50

Vedr. Morten, så er der en Morten (Dinesen)? på 70 år som er død her. Han står som 5. sidste i 1779.

Sorø amt, Vester Flakkebjerg, Tjæreby, 1682-1804, EM, Fødte, Konfirmerede, Viede, Døde - opslag: 213 af 251 opslag

http://ao.salldata.dk/vis1.php?bsid=157611&side=213

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 07-10-23 10:43

Til vith.

Du skal have mange tak for din store hjælp til mig..

Alle de, du nævner har jeg.

Jeg leder nu efter Cidsel Pedersdatter født ca. 1729 i Lundby, Tjæreby Sogn, Vester Flakkebjerg Herred, Sorø Amt samt gift ?? før sep 1767 hvor deres barn Anna Marie Jørgensdatter bliver født:

A 1761 Døbte

Dom. 17ma Jorgen Jensen Grdmds Daatter Anne af Magl. Baa-
ren af Lars Larsens Kone paa Holten. Faddere Lars Lar-
sens Stæd-Søn Jens Christensen af Holten, Christen Roed i
Flæske-huuset, Hans Skræder, Niels Pedersen Grdmds Enke, Al-
hed Peders Daatter tienende unge Christen Olsen. alle af Magleb.
Magleby Kirkebog side 119 nr. 3, Opslag 59, Enesteministerialbog 1726-1805.

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17117137#153485,25569929

Hun bliver gidt med to mænd som jeg ikke har fundet:
Ægtemand: Rasmus Pedersen
Ægtemand: Morten Pedersen Roed

Med venlig hilsen.

Kommentar
Fra : vith

Dato : 08-10-23 13:50

Er der både en Hansdatter og en Pedersdatter?

Er de begge døtre af Hans Dinesen?

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 08-10-23 14:59

Til vith

Jeg er ved at komme til den overbevisning at kun Sidse Hansdatter er datter af Hans Dinense.

Cidsel Pedersdatter må være datter af en P person men da vej ikke kan finde hedes fødsel( Dåb) ved jeg det ikke.

Med venlig hilsen.

Kommentar
Fra : vith

Dato : 09-10-23 20:54

Har du mere på hende Pedersdatter end dåben af Anne, hvor hun jo slet ikke er nævnt?

Og hvad får dig til at tro, at hun er født i Tjæreby?

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 12-10-23 12:59

Til vith.

Jeg tror at jeg har fundet Sidsel Pedersdatter dåb.

Det kommmer her:
1729.
Eodem die ( 3 p Epiph.) Døbt Per Rasmusen Spillemands Pigebarn Zitsel
baaren af Niels Christensens Datter i Nore Ane Nielsdatter: Faddere
til begge var Jens Christensen Anders Biørnsen, Anders Nielsen
anders Xstopheren (Christophersen) Hans Aulund: Karen Jensd og Maren Niels d
Introduceret Chisten Jydes K:
Introduceret Per Rasmussens qv.
Magleby Kirkebog side 22 nr. 4, Opslag 11, Enesteministerialbog 1726-1805.

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17117137#153485,25569881

Jeg har fundet hende i sin tid via 6 personer på: my hom.

men det er først nu at jeg har fundet hvor hun er døbt, jeg mangel stadi hendes vielse i Magleby Kirke.

Med venlig hilsen.

Kommentar
Fra : vith

Dato : 12-10-23 18:23

Kan det være denne:

Name   Jorgen Jensen

Sex   Male
Spouse's Name   Cidsel Pedersdatter
Spouse's Sex   Female
Event Type   Marriage
Event Date   4 Mar 1759
Event Place   Magleby, Sorø, Danmark

https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:S3HT-62KZ-VY1?i=102&cc=2078555

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 14-10-23 11:54

Til vith.

Ja det er det.

Her kommer hvad jeg har fået ud af det.

A 1759 copulerede.

Dom 1.p Epiph. trolovet Jørgen Jensen Ung-Karl af Smidstrup
og Pigen Cidsel Peders Daatter af Nore. Forlovere vare hands
Fader Jens Corsen [?] fra Jens Boesen og Lars Thomæsen af Magl. - copulerede Dom. Invocav
Magleby Kirkebog side 207 nr. 1, Opslag 103, Enesteministerialbog 1726-1805.

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17117137#153485,25569973

Jørgen Jensens far skulle hedde: Jens Boesen, fra Raadmands Huusene ved Schiel-
schøer hvor det så ligger.

Med venlig hilsen.

Kommentar
Fra : vith

Dato : 14-10-23 15:43

Mon ikke Schielschøer er Skælskør, som ligge lige ved siden af Magleby sogn?

Kan du logge ind på dette link:

https://www.familysearch.org/tree/person/details/GDQ2-JYT

Der ligger en masse oplysninger.

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 15-10-23 15:59

Til vith

Du har ganske ret.

I Skjælskør ligger Raadmandshusene.

Jeg vil nu se på om Jørgen Jensen er født der og om hans fader er Jens Boesen.

Du skal have mange tak for dinstore hjælp til mig.

Med venlig hilsen.

Kommentar
Fra : vith

Dato : 15-10-23 18:19

Ifølge oplysninger på linket skulle han være født i Magleby.

Sig til, hvis du ikke kan se linket, så kan jeg lige kopiere alle oplysningerne til dig.

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 16-10-23 11:32

Til vith.

Du skal endnu en gang have mange tak for di store hjælp.

Jeg søger efter Jørgen Jensen i Magleby Kirkebog.

Med venlig hilsen

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 16-10-23 12:20

Til vith.

Jeg har nu stillet spørgsmålet on hvor Jørgen Jensen bliver døbt henne i 1726.

Med venlig hilsen.