/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Plast bæreposer
Fra : Leif7
Vist : 629 gange
100 point
Dato : 01-08-23 11:43

Nordmændene vågner i dag.
Tilsyneladende har alle supermarkederne indgået en aftale om at deres indkøbsposer skal koste 4,25 fra i dag.

Eller det kan være en lov lige som herhjemme hvor butikkerne ikke mere må udlevere gratis bæreposer, heller ikke i tøjbutikker selv om der er puttet tøj i for 2000 kr hvor avancen burde bære en gratis pose.

Jeg kom lære i 1970 i isenkram med værktøj og beslag, plastposer var ikke dengang kommet til branchen, heller ikke ret meget blisterpak eller krympepak som salgsembellage, så en af opgaverne ved salgsdisken var at pakke hver eneste ting ind i grådt papir (som brunt papir faktisk hedder), også søm og skruer i løs vægt, dog kunne vi få små papirsposer med reklametryk fra vores leverandører.

Wtf, jeg har i 13 år brugt 2 blå muleposer fra Rema, de skal blot vaskes sammen med andet i maskinen og har sparet mig for mindst 1000 bæreposer ......... så er det bare med at have en ren pose med til min tøjpusher hvor f.eks. skjorter ikke længere er i plastposer.

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 01-08-23 11:49

Det var da heller ikke for tidligt de fandt ud af det …

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 01-08-23 15:18

De skulle nok sætte prisen yderligere op på poser her i landet,
der sælges jo stadig utroligt meget plastic...
Jeg fatter ikke nogen bliver ved med at købe poser for
at kassere dem når de kommer hjem.
Hvor bliver besparelserne så af?

Kommentar
Fra : Leif7

Dato : 01-08-23 16:33

Det er efterhånden sjældent at man ser nogen lægge en ny pose på kassebåndet, desuden har jeg aldrig selv købt en "frostpose"
Jeg havde engang et par stakke (man kan altid bruge dem til noget ??), men ligger de for længe kan farvetrykket begynde at opløses og sætte aftryk på andre ting.

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 01-08-23 16:45

Citat
Jeg havde engang et par stakke (man kan altid bruge dem til noget ??), men ligger de for længe kan farvetrykket begynde at opløses og sætte aftryk på andre ting.

Det kan nu sagtens imødegås ved at vende vrangen ud på de eventuelle poser
man skulle have lyst til at ligge inde med i længere tid...

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 01-08-23 20:32

Citat
Nordmændene vågner i dag.
Ja og danskerne med. Tænk, at muslimske stater vil bestemme hvad vi skal,- og især, ikke skal.

Og, som en lille, for jer, uvedkommende oplysning, kan man sige, men alligevel........
Jeg er overgået til pensionisternes rækker pr. 01.08.2023 efter 41 år i statens tjeneste.
Jeg fik tilbudt en kontrakt på 5 år mere. Men, Nej Tak !!

Konen går på pension i næste måned, derefter bliver hus, indbo og biler solgt og vi flytter til Schweiz. Dem som har fulgt mig her på Kandu ved, at vi har boet der før.

Kommentar
Fra : Leif7

Dato : 01-08-23 23:35

Tommy

Velkommen i de gamles rækker hvor jeg har "bevæget" mig i 4 år

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 01-08-23 23:51

Sagde nogen gammel?
Jeg rundede de 75 år i dag, men synes faktisk ikke jeg er særlig gammel endnu da (heldigvis)...
Men alligevel er det pudsigt at tænke på man er fra en generation som dengang ikke kastede
rundt med plastic alle steder - når der skulle handles havde man altid sin egen kurv eller
indkøbspose med...

Kommentar
Fra : kenwood

Dato : 02-08-23 06:26

Det er nok alle de klima tosser der har ødelagt at man får gratis poser

Kommentar
Fra : Leif7

Dato : 02-08-23 08:28

Marken84
Tillykke
Et sammenrend her i tråden af de store efterkrigsårgange som er en "belastning" for politikerne

Min mor havde en spånkurv i mange år, den brugte søs og jeg også når vi blev sendt i Brugsen 2 km væk enten gående eller på cykel, men der har vel også været husmødre som har syet muleposer.
Hvilke unger gider at tage den tur i dag ?

Men de handlende dengang kørte altså også rundt i små varevogne, vi fik besøg af bagere, slagtere, ostevogne og fiskehandlere. Købmændene havde mest "viktualier", altså mel, kaffe sukker og konserves samt øl og alkohol, men intet på køl.

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 02-08-23 08:48

Tak for det Leif

Tja, det var den gang - det er altid spændende at fordybe sig i nostalgiens tågede landskaber...
Men der er nok trods alt ingen der vil bytte tilbage hvis det skulle være muligt.
Vi må og skal jo gøre det bedste vi kan for at overbringe vores klode i den bedste tilstand til vore efterkommere.

Kommentar
Fra : ebg_888

Dato : 02-08-23 10:17

Citat
Købmændene havde mest "viktualier", altså mel, kaffe sukker og konserves samt øl og alkohol, men intet på køl.

- og mælken blev stillet ved hoveddøren hver morgen.

marken84 - tillykke med fødselsdagen

Kommentar
Fra : Leif7

Dato : 02-08-23 11:05

Tilbage til plasten.

Min lokale slagter som er en afdeling i Meny udleverer nu friskskåret kød i plast.
Jeg har et kvalificeret gæt på at det er grundet at de ikke mere må bruge fedttæt papir som jo er imprægneret med en af de mange PFAS stoffer som vi har brugt siden min barndom, men som har vist sig at være meget svært nedbrydelige.

Man har fundet skidtet i vand fra himlen, så det er altså et verdensproblem ........... som man faktisk gør værre ved at sætte grænseværdierne langt ned og må lukke mange vandboringer grundet det snavs.

Husk at skrabe føromtalte plast fri for kødrester inden det smides i affaldsrummet til genbrugsplast

PS. Min søster har puttet plastposer i vaskemaskinen i mange år, så der står somme tider Kohberg på en pakke oksekød i fryseren

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 02-08-23 19:52

Citat
Velkommen i de gamles rækker hvor jeg har "bevæget" mig i 4 år
Tak for det. Menæh, min læge siger ellers til mig, at 60 år er ingen alder.
Det vil jeg da give ham ret i, da jeg ikke føler mig gammel eller opbrugt. Tværtimod føler jeg mig sprængtfyldt med energi og parat til nye udfordringer. Derfor sælger vi også rub og stub og flytter lidt længere sydpå og starter næsten fra for. Salget fra hus og biler, samt 2 gode pensioner med
ny bopæl i et land, hvor tingene kun koster - stort set - det halve af danske priser, samt lav skat, ca 1/3 del, burde være en succes allerede fra starten.

Kommentar
Fra : chaufrat

Dato : 02-08-23 22:04

På alle måder helt enig med marken. Bort set fra dette ingen kommentarer.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 03-08-23 12:57

Alt det der pilles ved af hensyn til bæredygtighed og klimaforandring er den rene galimatias. Hvorfor tillader man de sorte kød plastbakker, når de ikke kan genbruges?
Plastposer til 4,50 kr når jeg har købt tøj til 1.500 kr? Hvorfor ikke pakke ind i papirsposer? Det er der jo ingen der forbyder. Sidste gang jeg købte tøj bad jeg om en plastpose UDEN butikkens logo. Det kunne ikke lade sig gøre.
Selvfølgelig har jeg altid selv en pose med. Man kan jo ikke gå hjem med tøjet stoppet ned i sin taske, hvis det eventuelt skulle byttes, eller der er fejl i tøjet, hvilket forekommer ret så ofte, også i dyrere tøj.
Vi skal rette os efter EU LOVE OG REGLER. Men danske politikere mangler evnen til at finde bedre initiativer.
Hvad med helt at forbyde plastposer i brancher, hvor plast ikke er påkrævet,
Jeg er ikke religiøs, men kan da huske historien om Babelstårnet, og det er der, vi er på vej hen.
Vi vil reducere flyrejser, men flydestinationerne er afhængige af turismen osv.
Gad vide, hvad årets vejrekstremer betyder for nytænkning.
Det er da klart at tøjforbruger er til køb og smid væk. De færreste unge mennesker kan stoppe strømper, sy en knap i, skifte en lynlås eller lægge et par bukser op, NY,NYT,NYT.
Jeg stopper før jeg kommer for godt i gang.

Kommentar
Fra : Leif7

Dato : 03-08-23 15:08

Ingelein

Lidl har fået flere kødprodukter hvor underdelen er stiv klar plast og overtrukket med film, samt at bunden er riflet så kødet ikke svømmer i saft.
Underdelen af opskummet plast må jeg gerne smide sammen med andet plast, men denne underdel er en anden type plast end flamingo, men som jeg skrev i en anden tråd har nogle affaldsselskaber teknik som kan sortere plast ........... og bedre end forbrugerne.

Okay, du er jo også fra den generation hvor man i tøjbutikkerne fik det købte pakket ind i papir med rød/hvid snor omkring, og ikke kun til gaver.

Indenfor meget andet non-food kunne man bruge mere pap og papir, men dels skal der være salgsbar præsentation i butikkerne, og dels ville det blive nødvendgt at bruge stærkt og måske imprægneret papir og pap til nogle ting hvorved embellagen skal i "Restaffald" som brændes af, så er det bedre at bruge genbrugeligt plast.

Fly bruger kun 5 % af vores brændstof, og faktisk bruger de nyeste passagerfly 40 % mindre end i babyalderen.
I Frankrig er man gået vidt, de rene indenrigsfly bliver afskaffet på ruter hvor folk lige så godt kan bruge det vidstrakte net af højhastighedstog

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 03-08-23 19:12

Citat
Jeg stopper før jeg kommer for godt i gang.
Ja tak.

Du skriver stort set, hvis vi kunne stoppe udledningerne og bringe atmosfærens indhold af CO2 ned igen, så ville der slet ikke forekomme flere storme, oversvømmelser eller naturbrande.

Det er jo en helt forfejlet og naiv tankegang. Den afspejler en total uvidenhed om fortiden, hvor menneskene altid har været hjemsøgt af storme, skovbrande og oversvømmelser. Ligeledes har der gennem historien utallige gange forekommet tørker af kortere eller længere varighed.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 03-08-23 20:17

Hov hov unge pensionist. Du overfortolker, det er tværtimod i den anden retning jeg har tænkt længe: udvikling og afvikling er jo sket over millioner af år. Vi har måske bare sparket til .
Ingelein

Kommentar
Fra : Leif7

Dato : 04-08-23 00:54

Citat
fortiden, hvor menneskene altid har været hjemsøgt af storme, skovbrande og oversvømmelser. Ligeledes har der gennem historien utallige gange forekommet tørker af kortere eller længere varighed.

Klart, men i fortiden var der ikke 8 milliarder mennesker som var afhængige af fossil afbrænding, og de spredte samfund som kom ud for naturkatastrofer kunne heller ikke få dækket deres behov for mad og brændsel ved blot at købe ind på andre kontinenter og få det transporteret hjem på en uge, så de uddøde eller vandrede til nærområder, sommetider ved brug af våben.

Det er forresten sjovt at vide at de danske kulturskove er næsten 300 år gamle.
Alle kender historien om de egetræer som blev plantet efter 1807 da vi mistede det meste af vores orlogsflåde, hvoraf mange står endnu. men tidligere havde den danske konge tilkaldt en ekspert fra Tyskland som skulle hjælpe med at organisere nyplantninger så der på sigt var træ nok til brændsel og materialer til en befolkning man vidste hele tiden ville blive forøget.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 04-08-23 19:37

Citat
Hov hov unge pensionist.
Javel frue.

Kommentar
Fra : Leif7

Dato : 05-08-23 15:02

Min affaldspusher er jo moderne og har fingeret en app hvor man kan finde det meste, også en laaaaaaaaaang liste over affaldstyper.

Men man skal tilsyneladende kun bruge appen og ikke hjemmesiden hvis man vil have notifikation om hvornår de forskellige beholdere tømmes, eller afhentning af den 240 liter sæk der skal indeholde mælkekartoner og plastic.
Ligesom de andre dyre IT-projekter lægger det et enormt pres på de grupper som er afskåret grundet at de hverken kan eller ikke vil bruge computer eller smartphone.

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 05-08-23 15:37

Det er ski da for dårligt, det må du da klage over.
Det kan de sagtens finde ud af i Vejle...

https://www.vejle.dk/borger/mit-liv/affald-og-genbrug/dit-affald/dit-daglige-affald/se-din-toemmedag/

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 05-08-23 16:17

Citat
Ligesom de andre dyre IT-projekter lægger det et enormt pres på de grupper som er afskåret grundet at de hverken kan eller ikke vil bruge computer eller smartphone.
Ja, det er meget klimavenligt at bruge sin PC/Telefon........ØHHHHH, er der ikke noget om, at internettet producerer 1.7 milliarder ton CO2 årligt. Det svarer til lidt over 3% af verdens samlede CO2-udledning, hvilket gør vores online færden lige så belastende for klimaet som verdens samlede flytrafik. Og internettrafikken vil kun stige yderligere i fremtiden.

Såååååå deeet........

Kommentar
Fra : Leif7

Dato : 05-08-23 18:16

Jep

Hvem tænker på at de mange serverparker bruger enorme mængder af energi til drift og køling når de selv kun betaler 100-300 kr/md for mobilabonnement + et par kroner for at lade op.
Hvorfor skal private uploade flere tusinde billeder og småfilm til disse serverparker i højopløsning som fylder ad helvede til på harddiske som snurrer .......... 95 % er formodentlig ubrugeligt for de næste generationer

Knapt har de rullet 5G nettet ud i begrænsede områder for derefter at starte forsøg med 6G som er langt hurtigere, det kræver nye telefoner og opgraderinger på masterne og nye kabler i jorden.
Techgiganterne vil have mange flere aktive på et lynhurtigt net, vi andre har forlængst opdaget at det isolerer børn og unge

Her i området bruger de fleste TDC, men et nyt firma har gravet kabler ned over hele byen og tilbyder lynhurtigt net.
Hvis dette firma ringer til mig og kommer med et tilbud vil jeg spørge dem om hvad fanden jeg skal bruge det til, jeg klarer mig med 250 mbit, mit TV er ikke tilsluttet internettet og jeg spiller heller ikke .......... og jeg gider ikke spilde min tid på streaming af low-IQ reality og en masse B-film uden jordforbindelse som bliver produceret på samlebånd så det kan udfylde tiden mellem reklamerne.
Jeg har det ganske godt med flow-TV og den lille pakke, jeg falder sgu alligevel i søvn når det er mest spændende.

Har jeg ret eller har jeg ret ?

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 05-08-23 19:03

Citat
Har jeg ret eller har jeg ret ?
Du har ret.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 09-08-23 16:51

Danskerne smider ikke plastikposer i naturen. De bliver brændt på kraftvarmeværker. EU-Kommissionen fastslog i undersøgelse i 2011, at plastikposer i naturen ikke er miljøproblem i Danmark.

Plastikposer er et bedre valg end stofposer i forhold til CO2-belastning. Stofposer skal bruges 131 gange, før de overhaler plastikposer, men stofposer bruges i gennemsnit kun 51 gange, viser et engelsk studie.

Miljøstyrelsen udgav sidste år en rapport, som fortæller, at man skal bruge en stofpose hver dag i 19 år, før den generelt er et bedre miljø-valg end plastikposen.

Plastikbæreposer udgør kun 1,5% procent af det samlede plastforbrug i Danmark. Alligevel mener politikerne, at det hjælper til at reducere plastforbruget ved at pålægge bæreposer en dobbelt afgift. Selvom afgiften vil reducere forbruget af plastposer en smule, vil miljøeffekten være så lille, at den ikke kan måles.

Hvad siger I til min påstand...?

Kommentar
Fra : Leif7

Dato : 09-08-23 19:25

Citat
Danskerne smider ikke plastikposer i naturen. De bliver brændt på kraftvarmeværker. EU-Kommissionen fastslog i undersøgelse i 2011, at plastikposer i naturen ikke er miljøproblem i Danmark.

Flyvende plastposer skæmmer naturen, vil du også opfordre til at vi igen smider flasker i naturen selv om glas er totalt giftfrit
Desuden bliver mere og mere plast genanvendelig, udover det har vi fjernet det meste PVC som er giftig når det afbrændes.
Udover det skulle det ikke undre mig hvis blødgøringsmidler og farvetryk også er giftige for miljøet når plasten går laaaangsomt i opløsning i naturen ............. og fra de millioner af tons plast der flyder rundt i verdenshavene, visse blødgøringsmidler er jo kun forbudt i legetøj til små børn og i plast til fødevarebrug.

Citat
Plastikposer er et bedre valg end stofposer i forhold til CO2-belastning. Stofposer skal bruges 131 gange, før de overhaler plastikposer, men stofposer bruges i gennemsnit kun 51 gange, viser et engelsk studie.

Mit eget danske studie viser at mine to blå Rema1000 muleposer har været brugt +1000 gange på 11 år og det er kun den ene som har et par små ubetydelige huller. .......... og så kostede de kun en tier stykket, jeg købte for ikke kænge siden en mulepose påtrykt Meny, den gemmer jeg til de andre er brudt sammen ............ om 10 år.
Englænderne kasserer vel stofposerne lige så snart der er gået en syning, eller kvinderne kasserer stofposen hvis deres nyeste indkøbte forårsmode ikke passer sammen med posen.

Kode
EU-Kommissionen fastslog i undersøgelse i 2011

Antikke undersøgelser kan ikke bruges til noget.
Plast indeholder også PFAS, et verdenomspændende miljøproblem som man først fornylig er blevet meget opmærksomme omkring.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 09-08-23 21:21

Citat
Flyvende plastposer skæmmer naturen, vil du også opfordre til at vi igen smider flasker i naturen selv om glas er totalt giftfrit
Jeg har ikke opfordret til at smide hverken flasker eller plastposer i naturen.
Jeg opponerer over, at staten pålægger en skat/afgift på en problem der ikke findes.

Citat
Englænderne kasserer vel stofposerne lige så snart der er gået en syning, eller kvinderne kasserer stofposen hvis deres nyeste indkøbte forårsmode ikke passer sammen med posen.
Nu gætter du vidst.

Citat
Antikke undersøgelser kan ikke bruges til noget.
Korrekt, men det bliver jo understøttet af Miljøstyrelsen som skriver; Miljøstyrelsen udgav sidste år en rapport, som fortæller, at man skal bruge en stofpose hver dag i 19 år, før den generelt er et bedre miljø-valg end plastikposen.
Den er jo ny!

PFAS er der i feks. regntøj, skitøj, flyverdragter, børnevanter, all weather-tøj, fodtøj, møbler, tæpper, lak, voks, cykelolie, maling, stegepander, creme, tandtråd, maling, kosmetik, udendørstøj, elektronik, skivoks og tæpper.

Har du tænkt dig at stoppe med at forbruge disse varer?

Kommentar
Fra : Leif7

Dato : 10-08-23 01:13

Citat
Korrekt, men det bliver jo understøttet af Miljøstyrelsen som skriver; Miljøstyrelsen udgav sidste år en rapport, som fortæller, at man skal bruge en stofpose hver dag i 19 år, før den generelt er et bedre miljø-valg end plastikposen.

Offentlige myndigheder og deres sorte regneark som bruges til misinformation ..........
Jeg bruger logisk sans, skal en plastpose bruges 6.935 gange indtil kun hanken er hel, eller fortæller regnearket at det er bedre at bruge 6.935 plastposer fremfor een stofpose i de 19 år?
Iørigt er mine muleposer af kunststof.

De produkter du nævner skal have mere miljøvenlige ingredienser, men det er en årelang proces som da man på verdensplan stoppede brug af bly, kviksølv, asbest m.fl.
Hvorfor skal kvinder bruge 2 gram krigsmaling i fjæset hver dag ?
Teflon køkkengrej er for folk der ikke har forstand på madlavning eller ikke gider at skrubbe.

Og om 50 år forbyder man stoffer der regnes for ufarlige i dag

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 10-08-23 08:39

Der hækles strikkes og nørkles titusindevis af smukke klude til karklude og andet, i stedet for de der kulørte klude af kunststof. Det blev en rigtig trend uden tanke for at bomuld er vandkrævende at dyrke. Jorden kunne være brugt til fødevarer. Der går mssser af vand til forarbejdning, farvning osv.Men karkludene skal jo matche køkkenets stil og farver.
Jeg klipper gamle t shirts, undertrøjer og håndklæder op til karklude. Bruger endda tid på at zigzagge kanterne. Men det er bæredygtigt genbrug.
..... og så er der hele Take away industrien. I anledning af et nyt oldebarn ville vi give en omgang Suschi . Det havde vi to gamle aldrig smagt. Det smagte godt, men kors, hvor meget emballage:

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 10-08-23 08:41

Fredericia kommunes Affaldsguide.den burde jo gælde for hele DK. Spændt på at høre om det for alle?
https://affaldgenbrug-fredericia.dk/genbrug/sorteringsguide

Kommentar
Fra : Leif7

Dato : 10-08-23 11:13

Ingelein

Min mor brugte gamle undertrøjer som hun en gang imellem kogte på komfuret, men man kan jo stadig købe bomuldskarkklude som jeg også koger.
De kunstige rengøringsklude er nogenlunde i brug, men fibrene "pakker sig sammen" så de bliver ubrugelige.
Vi har også en sorteringsguide, men kun på appen, med almmidelig intelligens er der ikke meget brug for den.

Kommentar
Fra : Leif7

Dato : 10-08-23 11:34

Tommy

I maling og kosmetik bruges der mikroplast, derfor hedder det jo plastmaling.

I Sverige er der i gamle dage blevet brugt meget "smatmaling" hvor fyldstoffet var meget fint knust byg i stedet for kridt ............. eller microplast som man bruger i dag.
En anden ingrediens var linolie, og farvestoffet var et biprodukt fra udvindingen af kobber som svenskerne har meget af.
Deraf kommer den svenskrøde maling, det hele er ikke okseblod som nogen mener,, men det bruges også.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 10-08-23 18:00

Citat
Jeg bruger logisk sans, skal en plastpose bruges 6.935 gange indtil kun hanken er hel, eller fortæller regnearket at det er bedre at bruge 6.935 plastposer fremfor een stofpose i de 19 år?
Iørigt er mine muleposer af kunststof.
Ej dog, hvor har du det tal fra?? En plastpose, som skal bruges 6.935 gange. Og hvilke regneark bruger du

Men stadig, det jeg opponerer imod er, at der skal skatter og afgifter på et problem der ikke findes.
Rent socialisme.
Hvor mange plastposer ser du der er smidt rundt om i naturen? Jeg ser ingen.

Kommentar
Fra : Leif7

Dato : 10-08-23 19:32

Citat
Ej dog, hvor har du det tal fra?? En plastpose, som skal bruges 6.935 gange. Og hvilke regneark bruger du

Du skrev jo "hver dag i 19 år"
Men problemerne findes, og hvad skulle ellers betale kommunernes arbejde hvis det ikke var afgifter ?

Kommentar
Fra : Leif7

Dato : 10-08-23 21:10

Meget morsomt.

Langs matriklerne på min gade er der nogen der har fjernet de to små låg i toppen af de nye affaldsspande som vi fik for en uge siden.

Men ikke hos mig ........... endnu.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 10-08-23 22:08

Du har ikke læst hvad jeg skrev. Jeg skrev, at man skal bruge en stofpose hver dag i 19 år, før den generelt er et bedre miljø-valg end plastikposen.

Kig selv efter

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 10-08-23 22:50

Tja, har man mon regnet på at de fleste syr deres stofposer af gammelt stof eller stof der ikke kan bruges til andet?

Kommentar
Fra : Leif7

Dato : 11-08-23 03:53

Citat
Du har ikke læst hvad jeg skrev. Jeg skrev, at man skal bruge en stofpose hver dag i 19 år, før den generelt er et bedre miljø-valg end plastikposen.

Ævl

Når mine stofposer er 19 år gamle har jeg undladt at bruge flere tusinde plastbæreposer, som ydermere skal transporteres til butikkerne og bruge diesel

Hvis dine underlige teorier skulle holde vand skulle man også forbyde klædningsstykker af vævede stoffer så vi skal spankulere rundt i tæt plastfolie.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 11-08-23 08:32

Det er jo lidt underligt at min foretrukne herretøjsbutik ikke har plastposer men "stofposer" fremstillet af genbrugsplast. De er gratis og kan holde længe. Jeg vender dem på vrangen og er fri for reklamen for butikken.
Der er heller ingen af den slags poser, der flyder i naturen. De bliver slidt op.
Prøv at holde øje med hvilke personer der uden tøven køber 1-2-3 plastposer til deres indkøb. Det erven sjov iagttagelse.

Kommentar
Fra : Leif7

Dato : 11-08-23 09:08

Der er ingen hindring for at bruge genbrugsplast, men det kræver flere virksomheder og flere produkter. Der er vist kun en enkelt i Danmark, men vi har eksporteret en del til Tyskland hvor det desværre i nogle tilfælde er sejlet til Fjernøsten hvor nogle lande har sagt STOP.

Men mange love hindrer produktion i Danmark, Co2 udledning skal minimeres, og spildevand skal være lige så rent som det vand der kommer ind, det medfører store omkostninger.

Og folket ............. de er glade for genbrug og nye arbejdspladser, men vil satme ikke have virksomheder tæt på, der skal ikke ret meget lugt eller støj til før de protesterer, især over øget støj fra lastbiler der kører til og fra, for ikke at tale om påstået tab på opskruede friværdier i boligerne.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 11-08-23 13:54

Citat
Og folket ............. de er glade for genbrug og nye arbejdspladser, men vil satme ikke have virksomheder tæt på, der skal ikke ret meget lugt eller støj til før de protesterer, især over øget støj fra lastbiler der kører til og fra, for ikke at tale om påstået tab på opskruede friværdier i boligerne.

Ja selvfølgelig da.
Hvad ligner det, at små byrådskonger etablerer stinkende biogasanlæg tæt på folks hjem. En undersøgelse viser jo også at biogasanlæg lækker store mængder metan, som fosser ud af åbne betjeningsdæksler, ventiler og andre utætheder. Det kortlægger en ny undersøgelse for Energistyrelsen.
Det hører overhovedet ingen steder hjemme.

Og metan, -det er en mere potens klimagas end co2

Kommentar
Fra : Leif7

Dato : 11-08-23 15:55

Tommy

Jeg mener at man har fået tjek på metanudslippet, det var ganske rigtigt stort på det første fælleskommunale anlæg på Sjælland for 20-25 år siden, og så blev flere anlæg lagt i mølpose da man ville se tiden an.
To kommuner på Vestsjælland har sloges længe om en placering, men protesterne gik mest ud på den megen kørsel .......... man kan sgu da bygge det 200 meter fra en motorvej og lave ramper.

Du har helt ret med metan, men den taler politikerne ikke meget om selv om den dybfrosne tundra i Rusland og Canada frigiver store mængder efterhånden som jorden tør op.
Lidt sker der dog, mange steder fodrer man kvæget således at de ikke fiser lige så meget fra den gæring som foregår efter drøvtygningen.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 11-08-23 19:22

Citat
Jeg mener at man har fået tjek på metanudslippet, det var ganske rigtigt stort på det første fælleskommunale anlæg på Sjælland for 20-25 år siden, og så blev flere anlæg lagt i mølpose da man ville se tiden an.
Det vælter stadig ud med metangas, hvilket stanken også validerer.

I øvrigt synes jeg, at hverken biogasanlæg, solceller og vindmøller skal opføres dér, hvor mennesker bor, det er engang opreklameret lort. Byg A-kraftværker = NUL farligt udslip.

Kommentar
Fra : Leif7

Dato : 11-08-23 20:30

Vores bopæle lugter også af alt muligt, det er jo derfor at vi holder dem rene ........... dog har jeg tid efter anden set lejligheder som burde sænkes hele ned i sprit eller Rodalon

Hvor vil du så gøre af de over 700 kg madspild som hver dansker står for årligt ?
Langt hovedparten leveres dog af fødevareindustrien og restauranter.
Desuden indeholder vores gasrør over 30 % biogas

I princippet kan man godt kompostere animalsk affald, men det vil give meget større lugtgener, smitterisiko og horder af fluer og rotter.

Man kunne også fremavle en halv million ådselsgribbbe som kan leve i det kolde nord og så smide vores kødaffald ud til dem ........ gennem køkkenvinduet

Vindmøller hører til ude på havet ........... en 200 meter mølle producerer langt mere end det dobbelte af en 100 meter mølle.
Solceller hører til på tagene, også på fabrikstage og på boligblokke, der er blot det problem at masser af nuværende tage ikke kan holde til belastningen.
Atomkraft er fint nok, men de skal udvikles så det kun tager et par timer at starte eller lukke ned når der er perioder hvor grøn næsten gratis kraft yder fuld dækning.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 11-08-23 22:43

Ikke bæreposer, men almindelige plastposer. Sortering af madaffald kræverven hel del,plastposer. Vi smider ikke mad ud. Og skulle der en enkelt gang være en tvivlsom frikadelle i køleskabet bruger jeg da ikke flere plastposer for at lægge den i den store skraldespand til madaffald. .det bliver til restaffald hos mig. Alt grønt komposterer vi, så jeg lægger ikke små sjatter persillesovs og to kyllingeben i plastposer.
Det er overhovedet ikke gennemtænkt .
I Fredericia kommune havde man offentliggjort tallene for bortskaffelse af madaffald., men glemt at beregne transporten med, for efter at have kørt skidtet til Fredericia, køres det derefter til Holsted. I et læserbrev til Fredericia dagblad gjorde jeg opmærksom på fejlen, som så blev rettet.
Ugen efter kunne man i avisen læse at det var nødvendigt at bygge en omlæsningsstation til 8 millioner i Fredericia.. ????

Kommentar
Fra : Leif7

Dato : 12-08-23 01:16

Jep, de grønne poser er for store, hvilket også gør at de er svære at slå knude på som der foreskrives, jeg bruger så dit tip med at binde en smal srimmel plast på dem.

Mit madaffald er også yderst minimalt idet jeg er enlig og ved nøjagtigt hvor meget der skal tilberedes.
Det som fylder allermest er porretoppe nu og da og sjældent kartoffelskræller idet jeg piller dem.
Et par skiver pålæg som er sure. og fedtafskæringer, nogle skiver muggent brød. Det som fylder allermest er kaffegrums.
Jeg har heller ingen mindre potteplanter som vi også må smide i, det er vel henvendt til byfolk som ikke har et sted i nærheden.

Jeg vil tro at børnefamilier har et større spild, der vil altid være en kræsen, kan ikke spise noget grundet en dag med meget slik, eller melder afbud til aftensmaden.

Kommentar
Fra : Leif7

Dato : 12-08-23 01:22

Citat
Ugen efter kunne man i avisen læse at det var nødvendigt at bygge en omlæsningsstation til 8 millioner i Fredericia.. ????

Umuligt da et offentligt projekt af den art ikke kan holdes under 30 millioner.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 12-08-23 07:50

Jeg skrev OMLÆSNINGSSTATION.= samlestation hvorfra madaffaldet køres til biogasanlæg i Holsted.
Ingelein

Kommentar
Fra : Leif7

Dato : 12-08-23 10:50

Det var ironi, men det er jo ikke ukendt at det offentliges projekter stikker af i mange tilfælde, også før coronaen og de kraftigt stigende priser grundet krigen.

På mine grønne poser står der med stor skrift mad, men restaffald som er fedtet pap, støvsugerposer, hygiejneartikler, kaffe- og chipsposer osv som ikke er genanvendeligt skal i poser for sig, disse ryger til forbrænding.

Man har åbenbart fundet en måde at genanvende pappet fra fødevarekartoner som jo skal separeres.

Accepteret svar
Fra : Kaptajn-Tommy

Modtaget 100 point
Dato : 12-08-23 11:26

Citat
Hvor vil du så gøre af de over 700 kg madspild som hver dansker står for årligt ?
I biogasanlægget med det. MEN! Et biogasanlæg skal ikke placeres i landbyer, tæt på mennesker. Langt væk med dem.
Alternativt kunne biogasanlæggene etableres i Gentofte -eller Hellerup.

Nå, nu er tråden længere end en etape i Tour de France. Jeg tror, jeg hoppe af her.
Står midt i "flytterod" Huset skal tømmes for de ting, de nye ejere ikke vil ha'

Hejsa til Jer og tak for debatten.

Kommentar
Fra : Leif7

Dato : 12-08-23 13:24

Tjaeh, det meste bohave er ting som man hurtigt glemmer når man er flyttet, man siger jo også at den bedste måde at få ryddet op er ved at flytte.

God tur

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 12-08-23 13:32

Gid det var mig, men jeg har jo slet ikke lyst til at flytte. Men jeg er ved at rydde op i hus,værksted, skure osv med motto: Tager vi det med ved flytning?
Det virker ganske godt og vi har en fin genbrugsbutik.

Grønne poser til madaffald? Dem må vi selv købe. Får ikke leveret nogen.

Godkendelse af svar
Fra : Leif7

Dato : 12-08-23 14:27

Tak for svaret Kaptajn-Tommy, og til alle der har deltaget.

Vi får en mindre forhøjelse på skraldebidraget hvilket skal dække plastposer og andet.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 16-08-23 14:50

Ih dog, tak!

Citat
Vi får en mindre forhøjelse på skraldebidraget hvilket skal dække plastposer og andet.
ÅÅÅHHHH, så er jeg mere rolig. Hvis ikke, dør baby jo.

Og vanens magt med at pålægge skatter og afgifter på alt, skal jo vedligeholdes.
Så'en gør man jo i et land, der har verdens største skatter og længst ventetid på en operation, psykiater, osv. MEN, til gengæld har vi flest offentlige ansatte.