/ Forside/ Interesser / Helbred / Naturpleje / Spørgsmål
10  pve 300
Amazonas
Fra : Leif7
Vist : 295 gange
100 point
Dato : 23-07-23 01:16

Vores statsminister vil hjælpe Brasilien med at bekæmpe regnskovsfældning.
Men hun er oppe imod stærke kræfter.

Det første er at få amerikanerne til at sænke deres abnorme indtag af fedtmarmoreret oksekød der stammer fra agre i Brasilien som er tidligere regnskov, for ikke at tale om dyrkning af soya som Danmark også importerer så vi kan dyrke smagsløse kyllinger til eksport.

Det næste er skovningen til biobrændsel, Danmark er upopulær på det område men England er lige så slemme. Der et kraftværk i England som hver dag modtager flere laaaange godstog med flis og piller fra Sydamerika, man påstår at det er afskårne rester, men der skal sgu skoves en masse for at skabe så mange "rester".
Det er organiseret miljøspild at lade et træ vokse i 50 år for derefter at lave det om til piller som futtes af på 50 sekunder.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 23-07-23 10:48

Nu ved jeg ikke rigtig hvor du vil lande med spørgsmålet - eller konklusionen...?
Husk på, vi kan altid hæve skatter, afgifter og plante vindturbiner og især plante solceller på god frugtbar landbrugsjord.

Citat
Det er organiseret miljøspild at lade et træ vokse i 50 år for derefter at lave det om til piller som futtes af på 50 sekunder.
Ret beset, har træet stået og suget co2 til sig i årenes løb.
Co2 er jo nødvendig for al plantevækst og ikke nødvendigvis en FARLIG KLIMAGAS

Kommentar
Fra : Leif7

Dato : 23-07-23 12:43

En stemme på S er en stemme på at lille Danmark skal redde hele verden.

I dag kvaser de store maskiner jo hele træer og spytter flis i lastbiler.
Før i tiden når man skovede lod man kvasafskæringen ligge og plantede nye træer lige efter, det bevarede biodiversiteten undtagen for de større dyr som har brug for skovenes ly og der dannes ny muld af kvaset.
Man har for mange år siden opdaget at der ikke er særligt frugtbar jord der hvor regnskoven har været hvad man ellers skulle mene efter at der har været uberørt i en million år, så der kan hurtigt opstå menneskeskabt ørken.
Svenske forskere har undersøgt de store rådne træstammer som ligger i årevis i uberørte skove, en enkelt stamme som er mange år om at rådne helt væk indeholder faktisk mindst 3000 forskellige dyre- plante- og svampearter

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 24-07-23 14:01

Hej Leif7. Dejligt, vi er nu fuldstændig på bølgelængde og ganske enige.

Danskerne får tudet ørerne fulde af, at import af træflis er co2 fri og bæredygtigt. Intet er mere forkert.

Ekstra.
Den græske naturbrand, som hærger ganske forfærdelig skulle jo hedde sig at det var en klimabrand
Det er nu opklaret, den var påsat.

Kommentar
Fra : Leif7

Dato : 24-07-23 19:11

Australien har en træart som selvantænder, andre steder kan det være henkastet glas der kommer til at virke som brændglas under visse forhold .............. hvem har ikke prøvet at sætte ild til papir med en lup.
Jeg har selv været på Rhodos da der var steghedt og tørt, man skal blot bruge sin sunde fornuft og undgå at smide cigaretter.

Accepteret svar
Fra : Urias

Modtaget 100 point
Dato : 24-07-23 20:16

Jeg har i min tid som soldat i hæren været på utallige af øvelser bla. i skovene rundt om i landet.

Før 1980 ca. - hæng mig ikke om på årstallet, blev alt brænde, grene, små stammer osv , samlet op "sanket" af de mennesker, som havde brændeovn. Efter 1980 (hæng mig stadig ikke op på årstallet, havde miljø/biologer og andre fra 68 generationen ikke flere haletudser og løvfrøer at studere. De fandt så ud ad - sammen med andre pseudouddannede....læs djøffer, at alt brænde sandelig skulle være med i skovens kredsløb som insekthoteller og diverse.
Med det resultat, at skovene er rene brandfælder.
Os der kører kampvogn, må ikke køre der mere - kun om vinteren. I de gode gamle dage var kampvogne meget velkomne i skovbunden, da de rev skovbunden op så der rigtig kom liv i den.

Kommentar
Fra : Leif7

Dato : 24-07-23 22:04

Urias

Næh, det er ikke altid at biologerne har ret, se bare hvor meget de slås om Mols Bjerge, man siger jo også at det tager 300 år før det bliver rigtig naturskov.
Meget godt at vi skal have mere skov, men jeg er inde på at der skal være brede naturbræmmer mellem skovene, altså en slags motorvej så dyrene kan vandre mellem dem.

Min far sankede brænde som pensionist indtil 1997 hvor han gik bort. Men han havde været ansat på et stort gods med skov i mange år og fik også lov til at låne en traktor til at køre læssene hjem.

Jeg kan også huske Oksbøl og Borris, men vi havde for lidt tid eller var for trætte til at nyde det.

Godkendelse af svar
Fra : Leif7

Dato : 28-07-23 16:16

Tak for svaret Urias.

Kommentar
Fra : Urias

Dato : 28-07-23 16:33

Jamen tak for det min gode herre.