/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Kontanter
Fra : Kaptajn-Tommy
Vist : 207 gange
300 point
Dato : 17-05-23 18:29

Skal vi afskaffe kontanterne?

Således at vi har et kontantløst land.

Kommentar
Fra : Leif7

Dato : 17-05-23 19:48

Nix

Vi har en gruppe af borgere som let glemmer deres koder, det er ældre med begyndende glemsomhed og yngre med psykiske sygdomme, men masser af disse er stadig i stand til at købe ind med kontanter.
Det gælder også den generation der som jeg næsten blev påtvunget dankortet først i firserne, vi har jo lært det, men ikke desto mindre er det målgruppen for bedragere som opsøger især ældre kvinder og får udleveret deres kort og koder ............ vel at mærke kvinder som i 40 år har vidst at de aldrig skal udlevere deres koder.

Kommentar
Fra : Urias

Dato : 18-05-23 08:24

Vi skal helt klart beholde vores kontanter.

Fatter feks., han spiller 1 kr mausel med gutterne en gang ugentligt. Plus, der skal betales til Mutter for alle de kolde bajsere hun slæber ind til sutterne. De er fire gutter sutter godt igennem. Mutter siger, at 2 ks kolde Harboe er der er meget slag i - nærme 3 ks. Men selvfølgelig, de er også 4 tørstige herrer der spiller. Nøøøøøj sommetider prutter de højlydt og Mutter bliver meget sur.

Mutter og hendes veninder spiller 10 øres whist, der ryger noget portvin, som også skal betales.

PS.....Det er garanteret Putins skyld de vil ha' afskaffet kontanterne, ja det er....

Kommentar
Fra : persens

Dato : 18-05-23 08:54

Ja, lad os da endelig skrotte skidtet.
Så kan vi i sammen ombæring udskifte Dannebrog med EU-fanen, og i stedet begynde at tale engelsk - vi er godt på vej

Kommentar
Fra : AbeloneRap

Dato : 18-05-23 09:05

Nej for faen. Hva`så med alle de sorte penge, jeg har liggende på loftet??
Jeg husker godt da der var penge ombytning...gyseligt.

Kommentar
Fra : Leif7

Dato : 18-05-23 11:39

Jeg kan også huske 10 øres whist ......... man kunne faktisk hive flere kroner hjem hvis man havde en god makker eller selvstændigt hev en grandis i hus.

Nogle mistænker et overvågningssamfund hvis kontanter bliver afskaffet.

Jeg er ikke nervøs for det, men rent teknisk kan man jo styre folks indkøb, dagligvarebranchen har allerede foreslået at mindreåriges alkohol- og tobaksindkøb skal kunne stoppes via deres kort, altså på den måde at en dåse øl skal baglæns på kassebåndet i det øjeblik at et kort bliver brugt i terminalen.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 18-05-23 11:57

Citat
Jeg er ikke nervøs for det, men rent teknisk kan man jo styre folks indkøb, dagligvarebranchen har allerede foreslået at mindreåriges alkohol- og tobaksindkøb skal kunne stoppes via deres kort, altså på den måde at en dåse øl skal baglæns på kassebåndet i det øjeblik at et kort bliver brugt i terminalen.
Altså et totalt statskontrolleret samfund, hvor alle adfærd regulæres i den retning moder stat ønsker. Det er ikke det samfund, jeg ønsker mig.

Leif7, du burde læse Geoge Orwells bog, "1984" Den omhandler netop; Alt hvad du tænker og gør, registreres og rapporteres til Tankepolitiet.

Kommentar
Fra : Leif7

Dato : 18-05-23 13:21

Jeg har aldrig læst Orwell, men diverse science fiction film gav jo også et indblik i fremtiden ....... hvor nogle fantasier faktisk er virkelighed i dag.

I Kina bruger magthaverne og finanssektoren folks personlige købevaner til at begrænse dem i oprettelse af lån og forsikringer, det er ikke kun økonomisk uansvarlighed med personligt underskud som kan give hindringer, men også vaner ned i detaljer.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 21-05-23 13:04

Det er vist rigeligt, at min hustru holder øje med hvad jeg køber.
I øjeblikket koster det ikke så meget, at bruge elektroniske penge - men den dag hvor der ikke mere er kongelig dansk mønt, kommer det nok til at blive dyrt med de elektroniske betalinger.

Kommentar
Fra : Leif7

Dato : 21-05-23 14:21

Eyvind

De dersens 60-90 kr pr kvartal som vi vi alle betaler blot for at have en lovpligtig bankkonto (uden rentetilskrivning) går vel til håndtering af de faste betalinger.
Penge ud af landet ........... Nets solgte jo PBS til amerikanske Mastercard og direktørerne i Nets scorede en kæmpe bonus .............. der kom ikke en lyd fra politikerne.
https://nyheder.tv2.dk/business/2015-03-23-se-gebyrlisten-saa-dyrt-er-det-at-betale-sine-regninger.

Jeg kan huske da man betalte få kroner for at betale et girokort på posthuset, da posthusene indførte elektronisk indlæsning af girokortene gik der ikke mange år før prisen var steget markant selv om man kun stod ved disken et par minutter.

Der er mange betalingsløsninger, også Apple Pay, men det har nok mest en praleeffekt for IPhone-ejerne. Ikke desto mindre tjener Apple også på det selv om det ikke er deres kerneområde.

Jeg havde en budgetkonto i Danske Bank i næsten 40 år, men da de meddelte at den ville koste 500 kr årligt droppede jeg den, de trak så uden besvær regningerne fra min Nem-konto.

Min gamle tante hæver sin pension i kontanter hver tredie måned, dog bruger hun betalingsservice til det faste, så det er egentlig ikke mange penge hun hæver når det kun skal være til dagligvarer.

Annuller spørgsmålet
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 28-05-23 18:26

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål