/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Knaldhamrende forvirret.
Fra : Mosebaek
Vist : 429 gange
300 point
Dato : 23-09-22 16:25

Nok ingen der kan svare endegyldig, når politikere ikke engang kan. Men vil være rart at høre andres mening.

Ang. fremtidens energi forsyning, til varme. Personlig har vi kun to ting at vælge mellem, gas eller fjernvarme.

Gas er gjort godt og grundig upopulært. Der råbes UDFASNING...UDFASNING, i et væld. Samtidig er man denondelynemig med til at lave investering ved Tyra2, til 21 mia. kr. For kæmpe indvinding af både gas og olie ?? (DK bliver selvforsynende + eksport til udlandet).

Lige nu arbejdes der på at føre fjervarme ud til vores lille by, for mill. af kr. til afløsning af gas`en. Fjernvarme skal så være klar til brug vinteren 23/24. Faktisk samtidig med der åbnes for gas fra Nordsøen.

Vi fik nyt gasfyr for fire år siden, til 32.000 kr. Fjernvarme vil koste 10.000 kr,, bare for tilslutning. Så kommer selve unit oveni. Vel en 30-40.000 kr. Hvilke dele skal man satse på??
Man har også set skræk eksempler på pristigninger med fjernvarme, her på det sidste.

Nok ingen tvivl om at kraftvarmeværker (fjernvarme), er fremtiden. Men samtidig lader det til der satses på gas de næste 25 år. Endda så meget at vi kan eksportere til udlandet. Og hvad med den kæmpe net af gasrør, der er gravet ned i den danske muld. Er den forrentet??

Man får sgu ikke megen logisk tale fra politikere. Tvært om. Deres "planer" minder mest om, den vej hønsene skraber. Mit eget gæt er (måske ønsketænkning) at gas vil falde drastisk i pris inden længe.
https://energinet.dk/Gas/Forsyningssikkerhed/Tyra
https://tyra2.dk/opstart-af-tyra-feltet-forsinket-til-vintersaesonen-2023-24/

M.

Kommentar
Fra : persens

Dato : 24-09-22 07:43

Politikerne skal nok bare sig for at komme med klare meldinger, de har jo deres taburet at tænke på! Jeg kunne godt tænke mig, at der blev taget rigtig hul på debatten omkring atomkraft, men det er åbenbart stadig et fy-tema. Jeg håber dog, at tiden vil modne tanken.

Persens

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 24-09-22 08:34

Igen: Forvirringen længe leve.
https://ekstrabladet.dk/nationen/ineos-med-vild-melding/9440777

Persens: Indtil videre er der ingen der tør nævne ordet atomkraft. Men jeg tror det kommer ad åre.

M.

Kommentar
Fra : abbaba

Dato : 24-09-22 16:19

hvad med en varmepumpe

Kommentar
Fra : lgs

Dato : 25-09-22 18:11

Uden stilligstagen til driften af Thyra-feltet under de nuværende forhold, så må vi betænke, at det ejes af franske TOTAL mens anlægget ejes af DUC.
https://seoghusk.com/bibliotek/tekst/read/42127-hvem-ejer-tyra-gasfelt

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 26-09-22 06:18

Varmepumpe... i min alder, får jeg kun "glæde" af udgiften.

Total... jeg går udfra at de har lavet en form for markedsundersøgelse, så de ved deres investering kommer hjem igen. Og derved er sikker på at sælge noget gas.

M.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 26-09-22 15:07

Vær du glad for ikke at have købt en elbil som bruger meget strøm
Miljø-halvtosserne, altså dem der har købt en hybrid bil, er nok de mest heldige, for de kan jo bruge både el og gas(soline).
Kan du ikke bare sætte en vindmølle op - for det blæser vist meget deroppe nordpå.

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 27-09-22 10:36

Du er bedst sikret med fjernvarme, såvel forsynings- som prismæssigt. Bør være 1. valg.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 27-09-22 14:42

Jeg forstår udmærket du er forvirret.
Tænk, vi skriver 2022 og har en energiforsyning der er knap. Mange folk fryser - eller kommer til det af den simple grund, der mangler gas og el.
Løgnen med, at det er Putins skyld kører i døgndrift og bliver nærmest hamret ind i folks bevidsthed døgnets 24 timer. Her melder jeg "hus forbi" Det er ikke Putins skyld, men EU's skyld! Alene af den grund, at EU smed hele gasforsyningen over i Putins kurv, samtidig med, at de ned lukkede deres egen energiforsyning med ordene "Nu forurener vi ikke med CO2 -det gør Putin, den gris"
At man så samtidighed sanktionerer Putin i den tro, at han ikke svarer igen, ja, så er man eddermugme hjernedød.

Behøver jeg at nævne hele den danske energisektor med Dan Gigabyte Jørgensen som minister, - nej vel?

Jeg tror, at danskerne bliver et enormt fattigt folk.

Længe leve klimareligionen.

Tak for ordet!

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 27-09-22 16:30

Det kan ende med, at 42 kr./kbm. gas, bliver et "lille" problem.

Jeg synes det lyder foruroligende, med de læk på Nord Stream-gasledningerne, ved Bornholm.
Og ikke mindre med de droner, der er observeret over norske olie installationer.

Lyder som noget fra en James Bond film.
Vi har nok lavet en ris, til egen røv.

M.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 27-09-22 17:09

Den lækkede gasledning ved Bornholm er et meget stort problem og kan nemt blive et enormt stort problem.
Forsvaret er nu i næst højeste alarmberedskab.

For egen regning: Er Putin virkelig så dum/desperat, at han han givet ordre til "lækagen"?
Jeg kan knapt forestille mig det.....????

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 28-09-22 10:51

Vi ved ikke om det er Putin. Men det kan være en uhyggeligt signal om, at han kan lamme hele den vestlige verdens Infrastruktur.

Hvad med rørledningerne i Nordsøen. Står de for tur? Hvad med kommunikationskabler verden over. (internet). Ingen tvivl om det vrimler med ubåde overalt, spækket med missiler og a-våben. Der kan foregå meget, under havets overflade.

Nu er de her rør jo Ruslands egne, men det kan være en form for alibi. Den form for alibi/bluf, er set tidligere i historien.
Hitler ofrede også en flok egne soldater, forklædt som polakker, for at få anledning til at angribe Polen. Og derved starte WW2.

Det skal ikke undre mig, om Putin prøver at dreje den hen til at det er Ukrainere, der står bag.

En yderlige fare, kan være krigsgale generaler. Og det kan være fra begge sider. Et eksempel var general MacArthur, der ville USA skulle have sønderbombet Kina. Nu de var så godt igang.

M.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 28-09-22 14:54

Nu skal vi passe på med at beskylde Putin for at være skyld i lækagen. Han har aldrig truet med det - det har præsident Biden derimod.
Præsident Biden i begyndelsen af året udtalte, at hvis Rusland invaderede Ukraine, ville han sørge for, at Nord Stream 2 aldrig kom i drift. Han fortalte ikke, hvordan han ville gøre det, men nøjedes med at forsikre, at han havde midlerne til det.

https://www.bt.dk/udland/bidens-tidligere-ord-om-nord-stream-2-vaekker-opsigt-ekspert-afviser-mistanke

Kommentar
Fra : dogvillestar

Dato : 28-09-22 15:19

Kort kommentar;
Man sprænger ikke sin egen rørledning, og temmelig gode forretning, for at lukke den. Man kan bare dreje hanen og lukke.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 28-09-22 20:12

Indrømmet, det ser ikke godt ud, med den bemærkning fra Biden. Hvis det er sand, må man sige de leger med ilden. Det er jo så, et angreb på anden mands ejendom. (russisk).

Men der kommer jo mange bombastiske udtalelser fra alle sider, for tiden. Så håber de finder beviser, selv om det nok vil være vanskeligt.

Viser det sig at være USA der står bag, vil det nok sende chokbølger langt ud i rummet. Og jeg vil miste min barnetro.

Men hvem og hvad, kan man efterhånden stole på, i denne vilde verden.

M.

Kommentar
Fra : persens

Dato : 29-09-22 11:00

Jeg ved ikke, hvem der er skurken i denne sag, men jeg er temmelig sikker på, de danske frøer
har temmelig travlt for tiden. Jeg gad godt være en flue på væggen i kommandocentralen!
Uanset hvad, hvordan, hvem og hvorfor, så viser det Europas svaghed, at der nu skal indkaldes, drøftes og stemmes om, hvad vi nu næsten kan blive enige om - EU og min bare

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 30-09-22 18:30

Det er jo ved at være science fiction, der bliver til virkelighed.
Synes det er uhyggeligt, med de droner der tilyneladende, suser rundt over platforme i Nordsøen.
Sådan en djævel, kan sikkert smadre en platform, med en enkelt missil.
Der er jo flere hundrede mennesker derude.
Bl.a. min søn. Derfor tænker jeg nok mere over det.

M.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 04-10-22 18:22

Citat
Sådan en djævel, kan sikkert smadre en platform, med en enkelt missil.
Der er jo flere hundrede mennesker derude.
Jeg forstår godt, du er bekymret for din søn, men i dette tilfælde, hvor vi taler om droner, tror jeg ikke dronerne affyrer noget som helst. I det tilfælde, hvor en evt fjende har udset sit mål - f.eks. en boreplatform, bliver missilet affyret fra land eller skib, hvor platformens koordinationer bliver plottet ind.......og BUUUUUUUUUUM.

Jeg mener ikke du, eller familien, har grund til bekymringer i den retning - ihverfald indtil til videre.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 13-10-22 07:38

Hm…. Jeg er i tvivl: det er ikke ok at invadere et andet land. Men hvad er resultatet i sidste ende? Taber såvel som vinder står med mange tabte menneskeliv og en ruinhob. I mine øjne handler det nu om ikke at tabe ansigt. Den klogere burde kune indse konsekvenserne.
Ingelein