/ Forside/ Interesser / Fritid / Andet fritid / Spørgsmål
10  Klaudi 3672
Gamle Din 5 stik forbindelser.
Fra : EiHaBr
Vist : 241 gange
500 point
Dato : 12-03-21 08:13

Hej er der nogen der ved hvordan en gammel din 5 stik, jeg kalder den båndoptagerstik fra gammel tid. Hvordan skal forbindelserne være i den.
Jeg har sat en sammen med en scart stik i tv og sat til min gamle retro radio Scan Dyna 2000.
Det virker egentlig men styrken er enorm stor, radioen spiller mega højt og med støj på.

Mvh Eigil

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 12-03-21 08:45

Det der kikser der er signalstyrke og følsom der ikke matcher. se her https://forum.recordere.dk/bo-din-kabler-connection-div-diy_topic7820_page9.html
Muligvis skal du have et dæmpeled ind.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 12-03-21 16:36

Gamle radioer havd en indgang beregnet for tilslutning af en grammofon med dynamisk pickup.
Signalet fra sådan en pickup erikke ret stort. Derfor er ingangen meget følsom, dvs med meget højere forstærkning end i en båndoptagerindgang.

Det kan være forklaringen. Det kan også være at du har brugt en høretelefon udgang på fjernsynet. Sådan en kan godt have et ret kraftigt signal.
Man kunne have skrevett mere præcist om signalspændinger og impedanser. Men det skåner jeg dig for.

Kommentar
Fra : EiHaBr

Dato : 12-03-21 17:57

Jeg har brugt 2 Audio udgange i scartstikket og koblet til et din 5 stik og i båndoptager indgang på gen gamle radio. Sætter man den i gramofon indgang i radioen er det ringere.
Det kunne godt tyde på der skal en dæmper anordning ind.
Scart stikket kan jeg finde på google hvordan ledningerne er nummereret, det kan man ikke med din 5p stikket.

tak for hjælpen, jeg må jo arbejde videre med det i næste uge.

Mvh Eigil

Kommentar
Fra : dogvillestar

Dato : 13-03-21 05:51
Kommentar
Fra : EiHaBr

Dato : 13-03-21 12:19

Tak dogvillestar.
Det var lige det jeg mangler for at kunne kontrollere den ende af ledningen.
mvh Eigil

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind