/ Forside/ Teknologi / Internet / E-Mail / Spørgsmål
10  bentjuul 3460
Gemme mails
Fra : Troldepige
Vist : 344 gange
300 point
Dato : 13-04-20 15:06

I forbindelse med, at min pc skal skiftes ud kunne jeg godt tænke mig hvis jeg kunne gemme nogle mails.

Jeg har tidligere erfaret, at ikke alle mails kan genfindes på ny pc.

Jeg havde håbet på, at jeg kunne flytte/kopiere dem over på et usb-stik eller gemme dem som dokumenter (som så kan gemmes på et usb-stik), men jeg kan ikke få det til at virke.

Kan nogen give mig et godt råd?

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 13-04-20 15:06

Jeg bruger Thunderbird.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 13-04-20 15:07

Et af mine problemer med pc'en er, at der er en skade på skærmen foroven i venstre side, så der er funktioner jeg ikke kan bruge.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 13-04-20 15:09

Lagres de mails ikke bare på nettet?

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 13-04-20 15:28

Citat
Lagres de mails ikke bare på nettet?

Når man bruger et mailprogram som Thunderbird så henter man typisk alle sine mails med POP3. Derved gemmes alle mails på PC'en samtidigt med at de slettes fra mailserveren. Hos de fleste udbydere kan man dog bruge IMAP hvor alle mails forbliver på serveren, men pladsen kan ofte være begrændset.

Jeg har haft samme problem med Incredimail. Det lykkedes mig dog efter lang tids søgen at finde den mappe hvor filerne med alle mine mails lå. De ligger i et databaseformat. Det var ikke så ligetil at overføre dem, men det lykkedes mig dengang. Al tekst lå i een fil medens alle billeder og inkluderede filer lå i en række andre mapper. Jeg har endnu ikke prøvet det med Thunderbird, men jeg tvivler på at det vil være lettere.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 13-04-20 15:35

Citat
Lagres de mails ikke bare på nettet?

Sidst jeg skiftede pc kunne jeg ikke finde alt.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 13-04-20 15:37

Så lykkedes det alligevel.

Forklaringen er her, lidt under midten af siden: https://support.mozilla.org/da/kb/profiler-i-thunderbird#w_kopiaer-alle-dine-mails-og-indstillinger-over-pac-en-ny-computer

Det gik faktisk ganske nemt.

Jeg lader den stå lidt, så andre kan se det.

Kommentar
Fra : clou

Dato : 13-04-20 15:41

Jeg gemmer mine mails (tager kopi hver 2. måned), og gemmer dem på et USB stick - alle kommer med!

Gå i filer og eksporter dine mails og følg det så de kommer rette sted! Alternativt kan du gå ind i Stifinder for at finde dine pst.filer og overføre derfra - mener du derinde skal åbne for skjulte filer for at komme “derhen”!

Clou

Kommentar
Fra : Jorgen_ros

Dato : 13-04-20 15:49

Til Clou.
Når du nævner pst filer er det nok fordi du bruger ms outlook - det kan slet ikke sammenlignes med underbid. Så det er nok ubrugeligt trip.

Kommentar
Fra : clou

Dato : 13-04-20 16:03

@Jorgen_ros

Så ikke der stod noget i opslaget om, at det var Thunderbird det omhandlede, det var derfor jeg “tillod” mig at komme med forslaget! ??

Clou

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 13-04-20 18:48

Det var rart at vide hvilken slags mail det er.
Outlook
hotmail
gmail
yousee mail ( der er mange efternavne )

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 13-04-20 19:29

Citat
Det var rart at vide hvilken slags mail det er.

Det havde hun allerede sagt i den første kommentar, nemlig Thunderbird. Så er det ligegyldigt hvilken udbyder hun har.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 13-04-20 21:02

Jeg beklager jeg ikke fik med i oplægget, at jeg bruger Thunderbird, men jeg forsøgte, at rette fejlen ved, at skrive det i kommentar.

Som det også fremgår af en kommentar, så lykkedes det mig, at løse problemet selv.

Kommentar
Fra : abbaba

Dato : 13-04-20 23:51

er det ikke bare CTRL + P og vælg hvor du vil gemme.

Kræver bare at du åbner de mails du vil have

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 14-04-20 08:43

Citat
er det ikke bare CTRL + P og vælg hvor du vil gemme.

Den manøvre skaber forbindelse til printer.

Kommentar
Fra : abbaba

Dato : 14-04-20 12:12

Så skal du vælge Destination under de muligheder der kommer, du skal muligvis have et PDF program.
https://www.google.com/search?q=pdf+writer+gratis&oq=pdf+writer&aqs=chrome.4.69i57j0l7.7645j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8

Du burde også kunne gemme som Office dokument.

Accepteret svar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Modtaget 300 point
Dato : 14-04-20 12:23

Altså abbaba, det kan godt gå hen og blive en lidt besværlig og langvarig opgave. Man får jo kun een mail med ad gangen, og så er det ikke engang sikkert at hun får det hele med hvis der er tale om større mails. Og hvad med vedhæftede filer? Men nu har Troldepige jo allerede funde en noget bedre løsning hvor hun får alle mails med i een omgang med alt inclusive. Så jeg tror at hun skal holde sig til dette.

Kommentar
Fra : abbaba

Dato : 14-04-20 12:30

Jeg nævnte det nu også bare som en måde at gøre det på.
Når jeg laver en kopi, så følger ALT med (har prøvet med en mails på over 50 sider) også links.

Godkendelse af svar
Fra : Troldepige

Dato : 15-04-20 09:37

Tak for svaret Soren_Steen_Nielsen.