/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Optimering af havevanding
Fra : claus_lyhne
Vist : 202 gange
100 point
Dato : 19-04-19 20:46

Hej,

Jeg bruger en del tid på at vande haven og vil gerne spare tid. Jeg har en del mindre bede af forskellig form og størrelse så jeg har svært ved at bruge f.eks. en vippevander. Derfor vander jeg mest bare med slange og bruser.

Selvom der er ok tryk på vandet så tænker jeg at der måske var noget at hente her så jeg lavede en lille test. Hvor lang tid tager det at fylde en 20L spand op:
35m 1/2” vandslange og bruser: 60 sekunder
1m slange og bruser: 42s
1m slange: 22s

Så der går en del kraft tabt i vandslange og bruser, men de er jo nødvendige. Så spørgsmålet er om der er noget at hente i at skifte slangen ud med en 3/4” slange og en bedre bruser. Er der nogen der har erfaring med det?

Kommentar
Fra : abbaba

Dato : 20-04-19 08:28

Der kommer mere ud i enden med en større diameter på slangen.

Det samme er gældende for trykluft værktøj, hvor de små og billige slanger ikke kan levere det tryk der skal bruges, så en (op til) 1/2 gang mere end den normale størrelse og du har rimelig tryk på.