/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
krav til målskydning i haven
Fra : jslp
Vist : 4173 gange
50 point
Dato : 01-07-03 11:21

må man skyde til måls (efter skive) med luftgevær i egen have, hvis ja hvad er kravene?
på forhånd tak

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 01-07-03 12:54

Spørg det lokale politi.

MVH

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 01-07-03 13:36

Hej jslp!
Ind imellem må man græmmes over sin egen uvidenhed.
Jeg har været jæger i over 50 år og siddet på tillidsposter i jagtforeninger i 20 år, og
altid haft luftgevær, der er blevet flittigt brugt i haven af både mig og børnene, men om det er lovligt aner jeg ikke.
Men spørg Danmarks Jægerforbund eller hos det lokale politi, de har normalt en jagtkyndig.
M.v.h.
DABJ

Kommentar
Fra : ans

Dato : 01-07-03 16:50

At anskaffe sig et luftgevær kan alle. Der er ingen restriktioner. De fleste, der har luftgevær og have bruger det som en "sommerleg". Skyder til måls mod en skive. Har ikke hørt om nogen, der er blevet straffet for det. Samtidig kunne man spørge sig selv: Må man spille dart i egen have? En pil kan jo være lige så farlig som hagl.

Og så spørger du om kravene: At intet levende står i skyderetningen, men altid bag den, der skal affyre. Hvis det ikke sker, så er der en der får et problem.
mvh ans

Accepteret svar
Fra : pauli

Modtaget 50 point
Dato : 02-07-03 12:09

Et luftgevær anses som et forholdsvis ufarligt våben, det er derfor også det eneste våben du kan anskaffe uden nogen form for tilladelse. Jeg er over bevist om at der ikke er udformet regler for skydning med luftgevær i haver, her bruges begrebet ansvarlighed. Det vil sige et fornuftigt kuglefang; stor træplade, jordvold, endevæg af garage eller lignende og naturligvis ikke i retning af noget levende. Her er taget udgangspunkt i at der tale om et luft gevær i kal. 4,5 og at det er relativt tryksvagt. Det er klart at de luftvåben som bruges til jagt ikke er egnede til havebrug.

Mvh Pauli.

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 23-11-03 19:39

Kære kandubruger!
Du har stillet dette spørgsmål i kandu og fået svar.
Almindelig høflighed i kandu kræver at man i det mindste takker for hjælpen. Når du ikke har gjort det, skyldes det formodentlig en forglemmelse eller ukendskab til hvordan.
Man takker for hjælpen ved at acceptere et af svarene, dette gøres ved at trykke på ”accepter som svar” ovenover og til højre for det svar du synes er bedst.
Det er muligt at svaret/svarene ikke er lige hvad du håbede på, men så vælger du blot det svar der kommer nærmest.
De point du har udsat som belønning for et svar, er alligevel tabt for dig i samme øjeblik spørgsmålet er stillet.

Mvh.
dabj

Godkendelse af svar
Fra : jslp