/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Lave fabriksindstilling på computer
Fra : vagn2901
Vist : 250 gange
100 point
Dato : 08-02-19 15:44

Jeg har en Acer Aspire E 17 computer. Den er ret sløv efterhånden. Hvordan får jeg den tømt og forsynet med fabriksindstillingen Jeg har løbende gemt mine filer m.m. på google drev

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 08-02-19 16:29

Der er to muligheder:

Inde fra Windows: Tryk på Start, Tryk på tandhjulet, Klik på "Opdatering Og Sikkerhed", Klik på "Genoprettelse", Under "nulstil denne PC" klikker du på "Kom igang".

Fra BIOS: Næste gang du tænder for maskinen så prøv at trykke på F11 tasten nogle gange lige i starten. På mange maskiner vil man på denne måde starte en såkaldt recovery partition med en række værktøjer plus en mulighed for at geninstallere alt således at den er fuldstændigt som da du købte den.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 08-02-19 17:14

På HP computere kan det også være ESC tasten som giver lidt muligheder.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 09-02-19 22:17

Hvis du med 'fabriksindstilling' mener BIOS? Så tryk DEL eller ESC eller F1/F10/F12 ...før Windows/Linux/osv. starter op.Det afhænger af din computermodel.

Load default BIOS ..gem og exit savings. Eller reset via hardwaren:

https://neosmart.net/wiki/reset-bios-cmos/

Derefter kan du bruge DBAN: https://dban.org til at fjerne ALLE data på din(-e) disk(-e). Jeg garanterer at der så er NUL indstillinger/partitions/operativ-/filsystemer eller andre data tilbage på din(-e) harddisk(-e)
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 09-02-19 22:23

Ps. Følger du ovenstående? Så har du en 'ren' pc til at installere præcis, hvad du har lyst til.
Har du en back-up i 'skyen' som du skriver? Er det intet problem at genskabe dine gemte data derfra, ved at kopiere dem til pc'ens drev efterfølgende eller tilgå dem on-line via nettet.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 09-02-19 23:17

Hvordan kommer du på nettet med en "tom" PC?

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 10-02-19 07:33

Citat
Hvordan kommer du på nettet med en "tom" PC?

Det kan man heller ikke. Molokyles anvisning forudsætter at man har en CD/DVD/USB-nøgle med et styresystem som kan installeres parat.

Jeg kan ikke anbefale den da mange PC'ere sælges med en såkaldt recovery partition til geninstallering af Windows som så vil gå tabt.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 10-02-19 10:31

Måske du lige skulle se her inden du gør noget drastisk.................................

https://www.google.com/search?ei=_u1fXIyHIuuZmwW7rYX4CQ&q=acer+aspire+e+17+recovery&oq=Acer+Aspire+E+17+&gs_l=psy-ab.1.7.0l8j0i22i30l2.3009.3009..6883...0.0..0.71.71.1......0....1..gws-wiz.......0i71.kG-4ny0Pw_Y

Kig lidt på materialet, og så spørg. Vi kan nok svare på det meste.

Ps. Det er jo en lækker maskine du har, som helst skal blive god igen.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 10-02-19 15:31

Eyvind's forslag er helt rigtig. I hans ling finder man anvisninger på hvordan man kommer ind på maskinens recovery partition (den som ville være gået tabt hvis du fulgte molokyle's forslag).

Ved hjælp af denne recoverypartition kan du starte en proces som reformatere dit C-drev og geninstallere din Windows samt al den software der fulgte med da du købte den. Du vil herefter have en helt frisk installation.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 11-02-19 16:26

I har alle ret. Med mindre: Man har et 'afslappet' forhold til 'fabriksindstillinger'

Hvis man selv vil sidde ved roret? ..og ved; hvad man laver? Så er der frit slag på 'næsten' alle hylder for at lægge et nyt/alternativt OS ind... Motherboard og BIOS opdatering undtaget.

(Den/disse må hentes hos producenten efter man har et kørende operativsystem. Dette evt. via en USB-nøgle, DVD eller thin-client Remote.)

Derefter kan man tilgå sine back-up DATA.
</MOLOKYLE>

Annuller spørgsmålet
Fra : vagn2901

Dato : 18-02-19 16:29

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål
Jeg har droppet fabriksindstillingen og har i stedet ryddet op på computeren.