/ Forside/ Interesser / Dyr / Fisk / Spørgsmål
10  Gennie 710
Malawier og maller i same akvarie??
Fra : Wheelie
Vist : 599 gange
100 point
Dato : 17-12-01 14:46

Det er jo efterhånden ikke første gang at jeg stiller "dumme spørgsmål" i dette forum. Mærkværdigt nok, så for jeg som regl kompetente svar tilbage, så jeg forsøger mig lige endnu engang.

1)
Jeg har et 250 l akv. indrettet som klippekyst (dvs baggrund i flamingo, megt fint grus, en fandens bunke sten og ingen planter). Der er en livlig vækst af grønne alger på mine sten, som cichliderne guffer i sig med største vellyst. Desværre er der også en flittig vækst af grønne alger på glasset. Jeg bryder mig ikke synderligt om at forstyrre fiskene hele tiden, ved at rense ruden manuelt hele tiden og så igen (den gode metode hvor maan står i vand op til armhulen). Jeg ved godt at maller strengt taget ikke hører til i et malawie akv. og at de jo for så vidt æder af de alger mine cichlider er så glade for. MEN, vil de kunne afhjælpe mig mht. rensning af glasset, og i så fald hvilke maller bør jeg anskaffe mig?

2)
Remser lige for en god ordens skyld op, hvad der pt. er i mit akvarie :
Ps. Estherae 1.1 (ca 6 cm - hvor store før de kan yngle?)
Ps. Lombardoi 0.1 (rigtigt smart i know) (ca 10 cm)
Ps Salousi 1.1 (ca 10 cm)
Lab. Trewassae 1.1 (ca 6 cm- hvor store før de kan yngle?)
Nim. Venestus (5 stk, ca 10 cm. kan ikke kønsbestemme dem, nogen tips?)

3)
Kunne egentelig godt tænke mig et par flere Salousi hunner, og lidt færrer venestus?
Nogen der kan hjælpe med det? (meget snedigt forsøg på at maskere min "ulovlige forespørgsel)

4)
Normalt fiser mine fisk rundt med en temp. på 25 grader. Hvis jeg vil simulere regntid for at få den til at parre sig, hvor langt ned skal temp. så, og i hvor lang en periode skal jeg køre med en lavere temp. inden jeg hæver den?

Det var en lang remse, nu håber jeg blot I kan hjælpe.
På forhånd tak
Wheelie

Accepteret svar
Fra : Nyhedsbruger

Modtaget 100 point
Dato : 17-12-01 23:46

Wheelie <Wheelie.news@kandu.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9zmT7.5125$Q3.770710@news010.worldonline.dk...
> MEN, vil de kunne afhjælpe mig mht. rensning af glasset,
> og i så fald hvilke maller bør jeg anskaffe mig?

Skaf dig nogle Ancistsus maller, de er effektive og ret billige,
men du slipper ikke for at rense ruden af den grund, dog ikke så tit som
ellers.

> Normalt fiser mine fisk rundt med en temp. på 25 grader. Hvis jeg vil
> simulere regntid for at få den til at parre sig, hvor langt ned skal
> temp. så, og i hvor lang en periode skal jeg køre med en lavere temp.
> inden jeg hæver den?

Malawi ciklider er gnske lige glade med regntids simulation, de parrer
sig normalt ret godt
årret rundt. Hvis du endeligt vil lave noget årtids variation, så skal du
blot sænke temperaturen et par grader og i den anden ende hæve den et par
der også. Altså ca 23 i den ene ende og 27 i den anden.

Carsten

Kommentar
Fra : TLT

Dato : 02-01-02 20:06

Jeg kan kun sige det samme som Carsten!

Kommentar
Fra : TLT

Dato : 02-01-02 20:28

Jeg kan kun sige det samme som Carsten!

Kommentar
Fra : AnnetteS

Dato : 04-01-02 00:58

Ancistrus mallen ville også være mit umiddelbare svar.
Det ville nok være en idé at anskaffe sig et par maller af mellemstor størrelse til akvariet,- sørg også for gemmesteder til dem ligesom du sikkert har til cichliderne

Husk at sænke og hæve graderne meget langsomt, så hverken cichlider eller maller får sig et kulturchock

Godkendelse af svar
Fra : Wheelie

Dato : 08-01-02 13:32

Tak for svaret Carsten Gall.