/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Højere uddannelser / Spørgsmål
10  3773 570
Hvad kan man forvente af en professionel
Fra : rotw
Vist : 625 gange
500 point
Dato : 21-11-18 23:27

Hvad kan man forventer af en professionel byggerådgiver ( med flere ind 450 medarbejder)

1. Hvad kan man forventet at hvis man ønsker lydisolerende vinduer op til en stærk trafikeret vej og der også skal være friskluftventiler?

2. Bør man forventer at rådgiver ved kontakt til offentlig indstands, kommune mm ikke beder om skriftligt svar fra disse?

3. bør man kunne forvente at disse rådgiver også rådgiver om indeklima ved en vindues udskiftning

4. Bør man kunne forvente at disse kan se forskel på en maskin sten med glatte sidder og en blødstøget sten ?

Kommentar
Fra : bodillouise

Dato : 22-11-18 06:16

Hvis du ikke allerede har fået lavet arbejdet fra dem,
ville jeg nok sende en mail og spørger hvad man kan forvente i de gør i de forskellige ting.

Hvis arbejdet er udført. Så ja man går jo ud fra at de gør de ting de skal ( vi andre ved jo ikke bedre)
Ved ikke om man har mulighed for at klage (til firmaet eller andre steder)

Når man har dialog med kommune mm burde det vel være skriftligt.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 22-11-18 17:09
Accepteret svar
Fra : Oldboston

Modtaget 500 point
Dato : 06-12-18 11:57

Først og fremmest skal du søge spørgsmålet afklaret ved direkte samtale med den pågældende rågiver/rådgivningsfirma. For i dansk ret, gælder aftalefrihed, og rådgiveren er som udgangspunkt forpligtet af det, I har aftalt.

Dit spørgsmål peger i retning af, at der ikke er nogen klar aftale med rådgiveren, og det betyder, som foran nævnt, at du skal sørge for at få klarhed gennem dialog. Det betyder dog ikke, at du står på Herrens mark, hvis arbejdet allerede er afsluttet, og du ikke har haft en klar aftale, for der gælder nemlig - ved siden af det aftalte . nogle Almindelige Betingelser mellem rådgiver og kunde, og de er i realiteten bindende for rådgiverne indenfor alt, hvad der har med byggeri og anlæg at gøre, hvis det kommer til en konflikt. For domstolene vil - hvis konflikten ender der - altid lægge vægt på de almindelige betingelser.

De almindelige betingelser er netop i år blevet omarbejdet og hedder nu ABR18. De afløser de tidligere ABR89, som er 29 ¨år gamle. Du kan finde de udførlige regler i linket nedenfor.

Nu ved jeg ikke, hvor stor en opgave, det handler om, eller om den allerede er udført. Men hvis det er den indledende fase, må min anbefaling være, at du beder om an skrfitlig aftale, baseret på ABR, hvor dine konkrete punkter bliver indføjet udtrykkeligt i teksten.

Hvis der derimod foreligger en konflikt, fordi arbejdet er udført, og du ikke er tilfreds, er det en anden situation. Så kan du skrive til rådgiveren om de konkrete punkter og spørge om, hvilke handlinger, firmaet har udført eller vil udføre, og bede dem begrunde, hvis der 3er vigtige detaljer, som de ikke har udført eller ikke mener, bør udføres. Så får du deres skriftlige begrundelse, som du får brug for, hvis der er en konfliktsituation.

Det bedste er dog, hvis I kan tale jer til rette retssager bør undgås for næsten enhver pris, det må jeg sige ud fra min egen baggrund i den juridiske verden. Hvis noget er forsømt, kan det måske efterfølgende udbedres, eller du kan eventuelt med en skriftlig udtalelse søge en second opinion hos den relevante brancheorganisation.

Men alt afhænger selvfølgelig af den konkrete situation, som ikke er ioplyst, og derfor skal alt hvad jeg her skriver, tages med ethvert forbehold.

Nedenfor er linket, hvor du kan finde bl. a. følgende tekst:

Almindelige Betingelser for rådgivning – ABR er de generelle aftalevilkår, som gælder i forholdet mellem en rådgiver og dennes kunde. Anvendelsesområdet for ABR er rådgivning og bistand inden for bygge- og anlægsarbejder og anvendes typisk ved delt rådgivning, totalrådgivning og i totalentrepriseaftalen mellem totalentreprenøren og rådgiveren m.v.

www.danskeark.dk/content/abr-89

Godkendelse af svar
Fra : rotw

Dato : 09-12-18 09:25

Tak for svaret Oldboston.