/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Småfluer i potteplanten
Fra : Stine_
Vist : 5259 gange
50 point
Dato : 30-06-03 14:42

Hvad gør jeg med min yuccapalme, som er angrebet af småfluer (et par mm. store)?
De lever tilsyneladende på palmen eller i potten - i hvert fald sværmer de tæt omkring den, men de tager også på "udflugt" rundt i stuen og det er ret irriterende. Kan jeg slippe af med dem uden at skille mig af med palmen?

VH Stine

Kommentar
Fra : jakobal

Dato : 30-06-03 15:05

Se dette link:

"uldlus i stueplanter"

http://cph.ing.dk/konf/root/hvemhlp/sub/arkiv_hvemhlp/html/1605.all.html

Nikotin kan åbenbart være godt for noget....

Jakobal

Kommentar
Fra : jakobal

Dato : 30-06-03 15:09
Kommentar
Fra : getit

Dato : 30-06-03 15:18

Hejsa
Jeg er kommet af med mine flueproblemer (ikke personligt-ha ha) ved at lægge hvidløg i jorden på planten. Det skulle ikke give lugt-gener, men gøre at fluerne ikke ønsker at lægge æg i plantens jord. Da du allerede har problemet, så bør du nok plante den om, d.v.s. udskifte jorden.

Jeg håber det løser dine problemer.

Venlig hilsen
getit

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 30-06-03 22:11

Ikke fluer ! Spagnummyg; en myggeart det lever i den spagnum, man blander i indistuel pottejord. Helt uskadelige både for dig og plante! Lad dem være, med mindre de er MEGET generende. Vi ska' være her allesammen

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 30-06-03 22:13

Industriel pottejord selvfølgelig. Det var en stavefejl

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 30-06-03 22:24

Du kan få noget specialolie fra Bayer. Der står "mod Insekter og meldyg på planter ude og inde". Alerrnativt middel - virker fysisk. Så vidt jeg husker, købte vi vores i et supermarked. Det virker også på de små møg-fluer. Husk at ryste flasken før brug. Det er en kæmpeflaske. For flere år siden kostede den 99,95 kr.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 30-06-03 22:25

Der skulle altså have stået meldug og ikke meldyg.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 30-06-03 22:30

Meldug er en svamp og udgangspunktet for produktion af LSD (Lyserg-Syre-Diethylamid), men det var vist ikke det, der var spørgsmålet. Det var små sorte fluer = spagnummyg. Vi kender dem alle

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : osSso

Dato : 30-06-03 22:44

Tag en stor plastikpose omkring planten og sæt en tændt cigaret ned i pottejorden. Luk posen til omkring potten, så burde fluerne dø i løbet af de minutter det tager cigaretten at ryge sig selv.

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 30-06-03 22:46

Hej molokyle
Det virker også mod de små fluer. (de bliver kvalt af iltmangel) Har prøvet det på dem mange gange i tidens løb. Jeg tror de kommer, hvis man overvander.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 30-06-03 22:59

Jernlady -> Intet kommer af vand alene.
Nej, de kommer altså med den pottejord som din Yuccapalme er plantet i og de gør ingen skade andet end at de er levende væsener. De kan vandre til andre af dine planter, hvis de er fugtige nok. Betragt dem som husdyr.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 30-06-03 23:10

molokyle.
Jeg har husdyr nok. Men som regel lader jeg dem være. Men hvis de bliver til en helt sort sky, så kan det altså være nok. De er store nok til, at kattene jager dem, når der er mange af dem, og så går den vilde kattejagt med smadrede potteplanter til følge.
Jette

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 31-08-03 00:03
Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 04-07-04 09:14

Anybody home ? I'm gone ...forever </MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : karinaj

Dato : 26-08-04 20:52

Bank alt jordet af din plante og plant den i noget nyt pottemuld... jeg har prøvet den med hvidløg, sort peber og svovl fra tændstikken men det eneste der hjalp mig var at potte om..