/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Kørsel på naboens mark/ ikke tyveri.
Fra : mig-selv
Vist : 394 gange
100 point
Dato : 09-08-18 21:06

Må/ kan man tillade sig det, det drejer sig om 20 meter = frem og tilbage? og der er LIGE høstet på marken og køretøjet er ikke særligt tungt.

Kan ikke spørge ejeren, da jeg ikke aner hvem der ejer marken? firma eller lignende.

MEN han kunne får et par kroner får det, hvis og såfremt..

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 10-08-18 08:06

Du får nok et par kroner for at pløje den Sæt igang!

God weekend

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 10-08-18 10:10

Hvis du skal foretage dig noget som er nødvendigt og som kun kan klares ved at køre på naboens grund, kan han ikke nægte dig adgang.
Men der er nok nogle af de andre naboer der ved, hvem der er ejermanden.
Det kunne du jo undersøge før du kaster dig ud i at køre på hans mark

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 10-08-18 15:52

Hvor sart er du?
Du kan risikere, at det er et sted, hvor 100.000 har gjort det samme og lige den dag, du kører der, ser ejeren dig.
Ejeren har en bunke negative oplevelser i bagagen, og ja, stakkels dig, du må stå for skud....

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 10-08-18 16:57

Jeg går ud fra, at det er en lastbil som skal hente eller levere noget, og den kører ind langs din grund.
Kommer den til at lave dybe fuger er det en god ide at finde ejeren og spørge - ellers bare gøre det.
Men han kommer nok snart og pløjer.

Kommentar
Fra : bodillouise

Dato : 10-08-18 17:01

Jeg ville nok finde ud af hvem der har jorden og spørge først.
Det giver som regl færre problemer ??
Jeg har selv et stykke jord og for et par år siden, var der stort spejderløb i vores område der gik over 48 timer.
De kære spejder løb på alles jord og mellem bygninger.
Og da de begynde at løbe i mellem bygningerne, fik jeg nok. Jeg smed dem simpelhen væk fra min ejendom og jord.
Jeg hørte senere at de til de store gårde, hvad sent brev/løbesedler ud om dette løb.
Men mindre landbrug samt almindelig huse intet havde fået besked ??
hvis jeg havde fået en løbesedl have jeg nok ladt dem løbe på mit jord på nær mellem bygninger. Men sådan er vi jo så forskellige. Så spørg heller en gang for meget end en gang for lidt??

Accepteret svar
Fra : vic200

Modtaget 100 point
Dato : 11-08-18 10:10

Det må du ikke, det er strafbart.

Straffeloven:
§ 264 Stk. 1. Med bøde eller hæfte eller fængsel indtil 6 måneder straffes den, som uberettiget
1) skaffer sig adgang til fremmed hus eller andet ikke frit tilgængeligt sted,
2) undlader at forlade fremmed grund efter at være opfordret dertil.
Lov om Mark- og vejfred:
§ 17. Den, som uden ejerens tilladelse eller anden hjemmel færdes på anden mands grund eller som færdes ad en privat vej, hvor det ved færdselstavle eller andet lovligt opslag er tilkendegivet, at færdsel eller færdsel af den pågældende art er forbudt, straffes med bøde.
Jeg mener, vi overholdt straffeloven (som jeg iøvrigt kendte på det pågældende tidspunkt), idet stedet var frit tilgængeligt og vi forlod grunden straks, vi var opfordret dertil.
Men vi står til en bøde efter Lov om mark- og vejfred, når den siger, "Den, som uden ejerens tilladelse eller anden hjemmel færdes på anden mands grund (eller ...), straffes med bøde."
Her er ingen modifikation vedr. fri tilgægelighed, uforvarenhed eller efterkommelse af opfordring til at forlade grunden.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 11-08-18 10:23

Mon ikke du kan finde naboen
https://ois.dk

Godkendelse af svar
Fra : mig-selv

Dato : 11-08-18 21:54

Tak for svaret vic200.
Den siger jo ALT, så nøjes jeg bare at parkere i vejsiden? hvilket må være lovligt? hvis ikke bilen bliver taget af deres pløjemaskiner der går en ½ meter fra asfalten.

Citat
Hvor sart er du?

Ikke meget - især IKKE når ? naboen (markejer/lejeren) fælder mine træer - og der med har åbnet et hul i mit ? hegn, som jeg tænkte på at benytte.