/ Forside/ Karriere / Job / Ansættelse / Spørgsmål
10  Kortoverv.. 380
Skal jeg køre til og fra arbejde i friti
Fra : ara
Vist : 675 gange
50 point
Dato : 10-11-17 15:50

Hejsa.

Hvis man er ansat som f.eks håndværker og låner en firmabil af firmaet, kan de så forlange at man skal møde kl 7,00 100 km fra firmaet, og ikke få løn i den tid det tager at køre frem og tilbage?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 10-11-17 15:55

ja

Kommentar
Fra : ara

Dato : 10-11-17 16:01

Og det er du helt sikker på.?

Den ene uge arbejder man måske 10 km fra firmaet og næste uge 100 km.

Det lyder mærkeligt at man bare skal acceptere det. Det er trods alt 2, 5 time ekstra hver dag.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 10-11-17 17:01

Som udgangspunkt, er jeg enig med Svend. Har selv været håndværker, og altid kørt i fritiden.
Du kan måske forhandle en aftale med firmaet.
Citat
Det er trods alt 2, 5 time ekstra hver dag.

Ville du selv betale en håndværker for 8 timer, der var der 5½. ??

M.

Kommentar
Fra : AG112

Dato : 10-11-17 17:18

HVIS DU MØDER I FIRMAET KL.7 OM MORGENEN OG BLIVER SENDT UD 100 KM DERFRA FOR AT ARBEJDE, BETALER FIRMAET TRANSPORTEN FREM OG TILBAGE TIL FIRMAET.

MEN ER DU HJEMME MÅ DU SELV BETALE FOR TRANSPORT TIDEN.

MVH AG112

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 10-11-17 17:35
Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 10-11-17 17:49

Enig, der hvor jeg arbejdede i næsten 40 år, skulle vi selv køre til og fra arbejde,
firmaer sælger jo deres arbejdkraft, kun når den er disponibel, i mit tilfælde inden for porten.

Hvis der findes special aftaler om firma vogne, må du have en aftale,
jeg ved at man ikke lovligt må parkere hjemme med firma biler,
hvis det kunne have reduceret din kørsel?

Hvis du er god til noget lokalt, kan du måske finde arbejde lidt nærmere??

Kommentar
Fra : ara

Dato : 10-11-17 18:06

Kan se der er delte meninger om det, og det havde jeg også regnet med.

Men de første 14 dage arbejdede man i samme by som firmaet lå.

Fik så at vide idag at man skulle møde i en anden by og at den lå 100 km fra firmaet.

Det bliver som jeg skrev jo en længere arbejdsdag og til samme løn.

Jeg mener selv at man skal køre i arbejdstiden eller mod betaling hvis der er skiftende arbejdssteder.

Næste gang er det måske i KBH som der skal arbejders i og så er der 220 km.

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 10-11-17 18:51

Ikke nødvendigvis - Du er som alle andre håndværkere medlem af en fagforening (ikke kun A-kasse) der har med faget at gøre, dem ringer du til og hører om det firma du arbejder i har overenskomst - har de ikke det er du på røven! Nogle kører fra hjemmet og til firmaet her stempler de ind og så kører de til pladsen - hvis der er sovemuligheder for overnatning på pladsen har du ingen ret til kørepenge og dermed ikke ret til løn under transport - du skal derimod sørge for at fratrække dobbelt husførelse fra på selvangiveren - soveplads kan være en campingvogn du skal dele med andre!
Kontakt dit forbund de ved det!
Mvh,
MV2

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 10-11-17 20:12

Citat
låner en firmabil af firmaet, kan de så forlange at man skal møde kl 7,00 100 km fra firmaet

JA, eller aflever bilen og mød på arbejde til tiden, ved så ikke om bilen kan bruges til privat kørsel - hvilket så må siges at være en EKSTRA bonus du får af Firmaet.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 11-11-17 05:25

Hvis du ikke har indflydelse på hvor arbejdsted er svaret NEJ...
Du skal dog fikse det med din fagforening, da dette kan have en speciel aftale i din overenskomst...

En lastbil chauffør her jo heller ikke kun arbejdstid når han læsser af....

Et andet forhold kan være, at du selv har valg en arbejdskiver der ligger langt væk, og hvis dit arbejdsted er på vejen til din arbejdskriver, vil du som udgangspunkt ikke have krav på andet end det aftaler, som kan være ingen ting...

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 11-11-17 19:45

Svar............JA

Du skal nok ikke fortælle til nogen at du låner en bil hjem. (skattefar)

Direkte til kunde hjemmefra - din arbejdstid starter klokken 7:00 hjemmefra og der er ikke problemer med skattefar.

Kommentar
Fra : ara

Dato : 11-11-17 19:51

@Eyvind.

Du skriver at arbejdsgiver godt kan forlange at man ikke skal have løn under kørslen.
Men neders skriver du at arbejdstiden starter hjemmefra, det er jo ikke nemt at blive klog på.

Desuden er det fuldt ud lovligt at have en firmabil med hjem hvis man møder direkte hos kunde, så her har vi ingen problem.

Problemet bestod i at man i starten af ansættelsen havde ca 15 min. kørsels til arbejdsstedet (en stor byggeplads). Efter en måned der skal vi et nyt sted hen og her der der ca 1t 15 min kørsel hver vej.

Accepteret svar
Fra : katekismus

Modtaget 50 point
Dato : 11-11-17 21:58
Godkendelse af svar
Fra : ara

Dato : 12-11-17 10:19

Tak for svaret katekismus.