/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
Kan banken tage penge fra min ægtefælle?
Fra : Lincoln1242
Vist : 426 gange
50 point
Dato : 19-05-17 16:31

Jeg har solgt en ejendom, og jeg var eneejer og enedebitor.

Da jeg skulle indgå en aftale med banken om at de tog sig af indfrielse, oprettelse af deponeringskonto mv., så stod min kone også anført på aftalen. Hun stod tilmed øverst. Da jeg spurgte banken hvorfor hun stod med på, selv om hun hverken var medejer eller meddebitor, så lød det korte svar blot ”Det er fordi I er gift”. Men mig bekendt kan ægtefæller godt indgå aftaler, uden at begge skal skrive under…

Jeg ved ikke i hvis navn banken har oprettet deponeringskontoen (for banken har ikke givet os adgang til disse oplysninger!), men jeg har en mistanke om at den er oprettet i min kones navn. Således at evt. renteudgifter på deponeringskontoen vil blive tilskrevet min kone - selv om der er tale om min gæld. I forbindelse med indgåelse af denne aftale bad jeg om at få oprettet en kassekredit, da jeg vidste at salget ville give et mindre underskud, og meddelte banken at dette var årsagen.

Nu er deponeringskontoen frigivet, eller rettere; underskuddet skulle dækkes.

Dette underskud vælger banken, af uransagelige årsager, at dække ved at trække pengene fra min kones konto, selv om der ikke er dækning på denne, og selv om banken véd at jeg har oprettet en kassekredit i mit navn til netop dette formål! Dette medfører gebyr for overtræk og skyhøje renter.

Mine spørgsmål er nu:
Med hvilken begrundelse kan banken kræve at min kone også skulle underskrive aftalen, eftersom hun hverken var medejer eller meddebitor, og INTET havde med ejendommen at gøre?

Giver det faktum, at vi begge har underskrevet aftalen, banken frie hænder til at få dækket underskuddet hos hvem de har lyst til? Jeg er umiddelbart af den opfattelse at banken har overskredet sine beføjelser ved at dække min gæld med hendes indestående, da ægtefæller alene hæfter for hver deres gæld (med undtagelse af gæld til SKAT). Jeg er dog i tvivl om, hvorvidt disse regler kan fraviges, f.eks. ved indgåelse af sådan en aftale. Hvis det er tilfældet, så har banken haft en skjult dagsorden ved også at sætte min kone på aftalen, og blot slået årsagen til dette hen ved at sige ”Det er fordi I er gift”.

Det er ikke beløbets størrelse, der er afgørende, for det skulle jo betales. Men jeg vil godt vide om banken har set stort på reglerne om ægtefællers særhæften eller om de har bondefanget os ved at tilføje min kone som aftalepart.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 19-05-17 16:47

"Fordi at i er gift".

Uden at gøre mig klog eller kunne svare leder banken hen på det spørgsmål om i har en ægtepagt, den kan være fornuftig at oprette selv om der ikke er eller bliver tale om skilsmisse eller tidlig død for den ene part hvor arvinger også har krav.

Kommentar
Fra : Lincoln1242

Dato : 19-05-17 21:10

Reglerne om ægtefællers særhæften gælder uanset om man har ægtepagt eller ej.

Om vi har en ægtepagt eller ej kommer derfor ikke banken ved.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 20-05-17 06:16

Bed dog banken om at uddybe det, i stedet for, at vi skal sidde her og gætte.

Det er spild af alles tid.

Kommentar
Fra : Lincoln1242

Dato : 20-05-17 10:35

Nu har banken endnu ikke ulejliget sig til at besvare mine henvendelser, derfor dette indlæg.

Jeg vil gerne vide hvad retstilstanden er på området, og kan af logiske årsager ikke forvente et uvildigt svar fra banken.

Accepteret svar
Fra : marken84

Modtaget 50 point
Dato : 20-05-17 11:33

Der er nok lidt mere politik i at opsøge:
http://www.gratisadvokathjaelp.dk/
så kan du få et kvalificeret svar på dine spørgsmål uden gætterier fra tilfældig mennesker...

Godkendelse af svar
Fra : Lincoln1242

Dato : 20-05-17 15:18

Tak for svaret marken84.