/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
Stivkrampe Utopi
Fra : svendgiversen
Vist : 422 gange
50 point
Dato : 08-05-17 17:59

Lige en opfølgning på advarslen om det rustne søm i mit spørgsmål ovenfor:

Som barn trådte jeg på rustne søm eller pigtråd nede på engen,
og jeg fik min første vaccination mod stivkrampe.
Dengang fik jeg at vide at det var den eneste jeg måtte få.

Mange år efter kørte jeg som ung hydraulik ingeniør galt med et test køretøj i USA
og slog mit knæ.

Vore amerikanske partnere forlangte, at jeg kom til læge derovre
og meget mod min vilje fik jeg en injection.
I mange år gik jeg rundt med en beskrivelse af hvad de havde sprøjtet ind i mig.

Så nu her for nylig fik jeg en tredie vaccination mod stivkrampe, og jeg lever endnu.

Er der andre der har fået den samme besked, kun én gang stivkrampe vaccination?
Er de senere injections kun mindre dosis opfølgning??
Og hvorfor skal jeg i en menneske alder gå rundt og være bange for en ny vaccine???

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 08-05-17 18:20

Jeg har altid fået at vide, at stivkrampevaccinen holder 10 år.

http://blivvaccineret.dk/vaccination/stivkrampe/

Kommentar
Fra : netop

Dato : 08-05-17 18:33

Citat
Er der andre der har fået den samme besked, kun én gang stivkrampe vaccination?
Er de senere injections kun mindre dosis opfølgning??
Og hvorfor skal jeg i en menneske alder gå rundt og være bange for en ny vaccine???

Du er et usædvanlig interessant menneske, det er der ingen tvivl om - hvis nogen skulle være i tvivl, kan man blot følge den endeløse historie her på Kandu...

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 08-05-17 19:06

I dag er jeg ikke i tvivl om at en >stivkrampevaccinen holder 10 år.

Men hvorfor fortælle et barn, at det er den eneste ene?
Noget der har bekymret mig i megen lang tid, med forskelige sår.

Og jeg er ikke specielt >et usædvanlig interessant menneske...
Nej det er jeg ikke, jeg har gode uddannelser og et rigt liv i industrien bag mig.

Men det der kommer nærmest her, jeg var inden for militæret ingeniør soldat i Randers,
men med en special uddannelse som sygepasser i Farum.
På intet tidspunkt blev det med en og kun en stivkrampe vaccination berørt.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 08-05-17 19:41

Det er en god ting, at få opdateret sin vaccinationsstatus med en vaccine mod tetanus hvert 10. år.

Hvis man er i tvivl om, hvornår den sidste dosis vaccine er givet, fx hvis man er kommet på hospitalet med et åbent sår, er det normalt at give en stivkrampe vaccination for en sikkerheds skyld

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 09-05-17 07:28

Citat
Men hvorfor fortælle et barn, at det er den eneste ene?

Fordi børn hader kanyler, og måske derfor ikke vil til lægen med et alvorligt sår.
Tror at alle over 50 har fået den besked - dog fik jeg altid at vide at den kun virkede op til 5 år, eller var den bare mest effektiv i 5 år - tænker på havefolk der vist er de mest udsatte.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 09-05-17 09:27

Citat
Som barn trådte jeg på rustne søm eller pigtråd nede på engen,
og jeg fik min første vaccination mod stivkrampe.
Dengang fik jeg at vide at det var den eneste jeg måtte få.

Kan du ikke have misforstået det?
Kan der f.eks. være ment, at du ikke skulle have anden behandling?

Kommentar
Fra : transor

Dato : 09-05-17 09:27

Stivkrampe sygdommen er ganske forfærdelig, så der er al mulig grund til at sikre sig mod den, når det er så let og effektivt.
Det kan da godt være at en vaccination kan virke mere end lige præcis 10 år, men det er bedre at vaccinere en gang for meget end for lidt.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 09-05-17 14:12

Ja jeg er med på at man skal have sin stivkrampe vaccination,

det jeg efterlyser er om det kan være rigtigt, at jeg som barn,
fik besked om jeg kun måtte få den den ene gang?

Det kan I selvfølgelig ikke svare på,
men er der andre, der har fået den samme fejlagtige besked??

Og er den første vaccination større og mere unik end de efterfølgende,
der så kun er opfølgning for at holde virkningen vedlige???

Accepteret svar
Fra : Birgitta

Modtaget 50 point
Dato : 09-05-17 15:34

Som barn fik du kun een indsprøjtning mod stivkrampe. Den næste du fik, var da du var blevet voksen.

Det er jo mange, mange år siden, du var barn. Så det kan også være, at man dengang mente at den indsprøjtning holdt næsten evigt.

Det får man jo først afklaret når vaccinationen har eksisteret i en årrække.. Man kunne sikkert ikke måle i blodet om vaccinationerne stadig virkede, som man kan i dag.
Og du ville nok heller ikke have brudt dig om at få taget en blodprøve som barn..

Du kan se hvilke vaccinationer man historisk har givet børn rutinemæssigt her:

http://www.ssi.dk/Vaccination/Boernevaccination/Boernevaccinationsprogrammet/Historisk%20oversigt.aspx

Det er en masse stik. Og som barn er man vel ligeglad med hvad der er i sprøjten. Det er stikket, man helst vil være fri for.
Noget af din barndom ligger nok før mange af de rutinemæssige vaccinationer. Du har nok kun oplevet de tidligste. Men lægen har sikkert ikke helt kunne holde sit løfte til dig. Læger er ikke alvidende. De lærer nyt for hvert år der går.

Forresten kan man nogle gange få mange ting at vide om "gamle dage" hvis man først skriver emnet (f.eks børnevaccinationer) når man googler, og bagefter ordet "historisk".

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 09-05-17 15:36

Åja, stivkrampe hedder "tetanus" på lægesprog.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 09-05-17 18:50

Der er igen støj på senderen, til Kandu.

Stivkrampe vaccine, har jeg ikke tænkt på, siden jeg fik een som lille knajt. Sprang en gang i en opretliggende fork, så den gik gennem foden. Som murer var arme og hænder gerne fyldt af sår og hud afskrabninger. Men vask i fortyndet saltsyre, var fantastisk til at rense og hele.
Det sved en smule. Men som ræven sagde, da de trak skindet af den: Det er jo kun en overgang.

Citat
Du er et usædvanlig interessant menneske, det er der ingen tvivl om - hvis nogen skulle være i tvivl, kan man blot følge den endeløse historie her på Kandu...

Det samme kan jo ikke just påstås om dig.

Citat
Men det der kommer nærmest her, jeg var inden for militæret ingeniør soldat i Randers,
men med en special uddannelse som sygepasser i Farum.
På intet tidspunkt blev det med en og kun en stivkrampe vaccination berørt.

svendgiversen og undertegnede, har været guds gave, til det danske forsvar. Har tjent henholdsvis under Oberst Carl-Gustav Grüner Schøller og Oberst Poul Valstorp, på Randers Kaserne.

M.

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 10-05-17 10:51

Tak for svaret Birgitta.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 10-05-17 12:14

Tak for accepten af mit svar, svendgiversen.
Pas på dig selv.. Verden er et hårdt sted, med mange rustne søm..