/ Forside/ Teknologi / Netværk / Andet Netværk / Spørgsmål
10  dk 1610
Flere kilder på samme TP-kabel?
Fra : myg
Vist : 305 gange
100 point
Dato : 21-01-17 08:35

Jeg har et kat 6 eller 7 (husker det ikke nøjagtigt) mellem 2 etager. Det bærer p.t. signalet fra min fiberboks til settop-boksen ved mit TV.

Jeg har brug for en internetforlænger oppe (alukraft i etageadskillelsen) men ikke store muligheder for at trække endnu et kabel.

Derfor:
Er det på nogen måde muligt at få 2 signaler befordret gennem mit eksisterende kabel ?

Altså fra fiberboksens 2 stik via en form for connector til kablet og igen adskilt til 2 separate stik oppe bærende hhv. TV-signalet og internetsignalet.

Jeg har prøvet med at connecte internetsignalet via lysnetadaptorer, men jeg synes ikke det fungerer optimalt

Kommentar
Fra : stone47

Dato : 21-01-17 08:57

I de gode gamle dage kunne du splitte de 2 par der normalt er reserveret til telefon. og lave et andet stik af disse. Derfor laver cisko og andre telefoner det har internet stik også og telefonen får alle 4 par tilført og luser data videre til en PC. Men i dag anvender man jo kablerne mere intensiv og streamer digital TV over disse. du taler selv om Kat 6. som er skærmede kabler. Man kørte jo også 100mbit på disse idag kører man også 1000mbit. Så jeg ville lave en swits på loftet og sætte denne til inden din setup box. Den skal nok håndterer data til dine enheder. hilsen Steen

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 21-01-17 11:49

Det kan godt lade sig gøre, jeg har selv prøvet. Du skal blot vide at det begrænser hastigheden til 100Mb/sek, hvilket dog er rigeligt til de fleste medmindre at du har en internetforbindelse på mere end 100Mb/sek. Du splitter kablet op i to i begge ender. I den ene samler du parrerne orange/orangehvid og grøn/grønhvid. I det andet samler du blå/blåhvid og brun/brunhvid. Orange/orangehvid monterer du i det ene stik på deres sædvanlige pladser. Blå/blåhvid og brun/brunhvid placerer du i det andet stik på orange/orangehvid og grøn/grønhvids pladser. Dette gør du i begge ender.

Trådparrenes korrekte pladseringer kan du finder her:

http://cubus-adsl.dk/elteknik/netvaerk/patchkabel.php

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 21-01-17 11:54

Efter samme princip har jeg p.t. en multifunktionsprinter med fax hvor telefonlinien til faxen går gennem blå/blåhvid trådparret i samme kabel som til printeren, og i stuen har jeg netværk og ISDN-telefon i samme kabel.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 21-01-17 19:03

Hvis du fysisk kan trække kablet op eller ned - kan du måske trække 2 kabler i stedet for.

Der findes så dåser til at montere kablerne så de sidder ved siden af hinanden men er adskilte.
Det er de stive kabler der skal bruges..............ikke de bløde.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 22-01-17 11:03

En helt anden og måske bedre løsning er at have en accesspoint på samme etage som fiberboksen, men nær for eksempel en trappe eller lignende. Du kan så pladsere en accesspoint konfigureret som en repeater (kan de fleste) på den anden etage nær samme trappe. En af de repeater eller "WiFi forstærkere" som bl.a. Aldi af og til har tilbud på kan sikkert også bruges.

Man kan godt have flere repeatere efter hinanden.

Kommentar
Fra : myg

Dato : 22-01-17 14:33

Eyvind =>
Der er kun plads til 1 kabel i røret, da kat.7 kabler er noget tykkere end alm. kat. 5E kabler

Stone47 =>
Hvordan kan en switch "pille" et internet signal ud af et kabel, der bringer et TV signal ???
Udbyderen siger desuden, at man ikke kan (læs: må ) sætte en switch i signalvejen tilTV!

Soren_S_N =>
Citat
Orange/orangehvid monterer du i det ene stik på deres sædvanlige pladser.

altså hhv. pin 6 og pin 3 ???
Men hvad med de grønne ?
Er det i hhv. pin 2 og pin 1 ???

Citat
Blå/blåhvid og brun/brunhvid placerer du i det andet stik på orange/orangehvid og grøn/grønhvids pladser.

altså hhv. pin 6 og pin 3 ???
og hhv. pin 2 og pin 1 ???

Vedr. forslaget om placering ved trappen er det ikke muligt, da det vil give voldsomme kabelføringer mm.
Oppe vil jeg sætte en gl. router (Linksys wrt54gl) til det internetstik, jeg laver efter din beskrivelse her, og konfigurere den som accesspoint (det er jo samtidig en switch).
Herudover vil jeg måske investere i et par af de små billige "internetforlængere", hvor det ellers måtte være nødvendigt.
Har du nogen bestemte anbefalinger / råd vedr. dem ???

Accepteret svar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Modtaget 100 point
Dato : 22-01-17 21:58

Citat
Orange/orangehvid monterer du i det ene stik på deres sædvanlige pladser.

altså hhv. pin 6 og pin 3 ???
Men hvad med de grønne ?
Er det i hhv. pin 2 og pin 1 ???

Citat
Blå/blåhvid og brun/brunhvid placerer du i det andet stik på orange/orangehvid og grøn/grønhvids pladser.

altså hhv. pin 6 og pin 3 ???
og hhv. pin 2 og pin 1 ???

Det er altsammen korrekt forstået. Det vigtigste er dog at trådparrene monteres ens i begge ender.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 23-01-17 13:56

Og måske du skule tænke på sådan en i hver ende af dit kabel.
https://www.av-cables.dk/netvaerks-vaegdaase/lk-actassi-fuga-dataudtag-u-konnektor-2-stik.html

Og disse indsatser med knivforbindelse.
https://www.av-cables.dk/netvaerks-vaegdaase/n-a-1173.html

Der findes små rammer i forskellige farver så man ikke tager fejl.
https://www.av-cables.dk/diverse-rammer/

OBS - snoningerne skal holdes snoede helt hen til montering i kilerne.

Kommentar
Fra : myg

Dato : 24-01-17 08:51

Eyvind ->

Gode links - som jeg kendte og har brugt i forvejen - men tak alligevel for absolut relevant indlæg.

Godkendelse af svar
Fra : myg

Dato : 24-01-17 08:53

Tak for svarene Soren_Steen_Nielsen.