/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
Lav stofskifte
Fra : jensviggo
Vist : 348 gange
200 point
Dato : 11-01-17 09:32

Det har Eva, og det eneste der hjælper på hendes sygdom, er thyroid, som hun ikke kan få udleveret af egen læge, Hvad gør hun? det skal være den originale thyroid. Der sidder helt sikker en tandlæge eller læge der ved alt om det, eller en der kender til sygdommen.

Accepteret svar
Fra : poten

Modtaget 110 point
Dato : 11-01-17 09:59

Der må jo være en lægelig forklaring på hvorfor lægen ikke vil give det medikament...

http://stofskiftesupport.dk/thyroid

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 11-01-17 15:11

Vi, i modsætning til hendes læge, kan jo ikke vide
om Eva lider af nogle af de følgesygdomme, der forstærkes ved indtagelse af thyroid.

Og hvorfor overlade det til en tilfældig tandlæge på kandu.
Hvis hun er utilfreds/usikker med sin læges bedømmelse, så skift læge.

Med lavt stofskifte er hun sikkert overvægtig,
og her hjælper motion måske mere og sundere end tvivlsom medicin...

Kommentar
Fra : transor

Dato : 12-01-17 10:36

Det er besynderligt at EVA ved noget om behov for hormonpræparat, når lægen åbenbart ikke ved det.
Det basale stofskifte er ikke noget man kan føle selv.

Du skulle hellere tale med Eva og få hende fra disse tossede tanker.

Hvis det er fordi hun vil bruge det som slankemiddel, e rhun inde på en farlig ide.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 12-01-17 12:02

Citat
det skal være den originale thyroid

Jeg går ud fra, at problemet er, at lægen kun vil skrive recept på det produkt er er fremstillet syntetisk (eller hvad det nu hedder), og ikke på det produkt der er fremstillet af hormoner fra skjoldbruskkirtler fra grise.

Man kan læse om det mange steder på nettet, og så vidt jeg husker fremstilles det et enkelt sted i Danmark (jeg kan huske forkert).

Prøv at se på sonjas stofskifteforum: http://www.sonjas-stoffskifteforum.info/forum.php
Der er også noget om det her: http://www.thyreoidea.dk/artikler/blodproever-og-medicin/kombinationsbehandling-og-naturligt-thyroideahormon.html

Som med så meget andet, så er man nødt til selv, at tage ansvar for sit helbred, så i er nødt til selv, at sætte jer ind i tingene.

Jeg ved ikke hvem Eva er, men bed hende om, at være opmærksom på hendes fordøjelse. Hele stofskifteproblemet kan stamme fra fordøjelsen.

For 6 år siden fik jeg højt stofskifte, den hurtigste "slankekur" jeg nogensinde har oplevet.
Først prøvede lægen at regulere mit stofskifte ned, det virkede ikke ordentligt, så jeg endte med at få en stor dosis Thiamazol (mod for højt stofskifte) for at sætte skjoldbruskkirtlen helt i stå og så en tilpasset dosis eltroxin (mod for lavt stofskifte) for at regulere stofskiftet op.

Meningen var så, at jeg skulle være på denne medicin i 2 år, hvorefter jeg skulle stoppe og se, om det virkede som det skulle. Jeg blev advaret om, at der var en stor risiko for, at jeg kunne ende ud med et lavt stofskifte, som så skulle medicineres.

Sideløbende blev jeg opmærksom på, at mange andre "små-skavanker" sandsynligvis stammede fra en dårlig fordøjelse, og det har jeg så haft fokus på de seneste år.

I foråret 2015 oplevede jeg nogle diffuse symptomer, som jeg ikke havde oplevet før, samtidig kunne jeg se, at mit stofskifte havde ligget ok i ca. 2 år (med medicinen). Jeg kontaktede min nye læge/lægehus og spurgte til hvordan jeg kom ud af stofskiftemedicinen, det var der en del palaver om, men resultatet blev, at jeg blev henvist til endokrinologisk afdeling og stoppede med stofskiftemedicinen.

Efter lidt tid fik jeg en mistanke om, at der var en sammenhæng mellem mine fordøjelsesproblemer og mit stofskifte, og kort efter læste jeg denne artikel: http://sund-forskning.dk/artikler/forkert-behandling-af-for-lavt-stofskifte/

Siden (altså i ca. 1,5 år) er mit stofskifte blevet tjekket jævnligt, og jo mere jeg får styr på min fordøjelse jo pænere bliver mine stofskiftetal.

Jeg vil anbefale, at når Eva skal have taget blodprøver igen, så få lægen til samtidig, at få lavet de blodprøver der er relevante i forhold til organerne, især lever og bugspytkirtel.

Når man har stofskifteproblemer er det meget vigtigt, at man selv sætter sig ind i tingene og får kopi af blodprøveresultaterne (man kan også finde dem på sundhed.dk ) og følger med i hvad der sker.

Jeg opdagede f.eks. at mit levertal var forhøjet i forhold til referencerammen, men kunne samtidig læse mig til, at det skulle være sindssygt forhøjet før det var farligt (så kan man undre sig over referencerammen), men fakta er, at samtidig med, at jeg droppede stofskiftemedicinen og tallene lå rimeligt var det lykkedes mig, at få mit levertal ned i den nederste del af referencerammen.

Jeg har fundet nogle artikler, som jeg tror Eva kan have gavn af at læse:

http://www.naturli.dk/artikel/det-syge-stofskifte/
http://www.q.dk/livsstil/sund/har-du-lavt-stofskifte
http://naturopati.dk/stofskifte.html

Hvad angår fordøjelsesproblemer, så kan det bl.a. være oppustethed, forstoppelse (herunder "sløv fordøjelse").

Kommentar
Fra : jensviggo

Dato : 12-01-17 14:19

Fantastisk indlæg fra Troldepigen. Tusind tak, nu er der noget at arbejde videre med.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 12-01-17 14:30

Citat
Fantastisk indlæg fra Troldepigen. Tusind tak, nu er der noget at arbejde videre med. [Glad]

Velbekomme, jeg håber i bliver lidt klogere på det.

Tænk nu over det med fordøjelsen, for hvis det er dér problemet ligger, så vil Eva bare få flere/andre problemer med tiden hvis hun ikke reagerer på det.

For mit eget vedkommende har jeg kunnet stoppe med øjendråber, næsespray, stærke smertestillende og stofskiftemedicin efter at jeg er begyndt at gøre noget ved mine fordøjelsesproblemer.

Godkendelse af svar
Fra : jensviggo

Dato : 20-03-17 06:39

Tak for svaret poten.