/ Forside/ Interesser / Videnskab / Fysik / Spørgsmål
10  CLAN 630
Luftbobler i vand.
Fra : Eyvind
Vist : 413 gange
100 point
Dato : 26-09-16 20:08

Jeg trykker vand og atmosfærisk luft ind i en beholder op til eks. 3 bar.
Når jeg så tapper vandet i et glas og venter lidt, så stiger luften op til overfladen og forsvinder.

Jeg trykker vand og atmosfærisk luft i en beholder op til eks. 3 bar.
Lader blandingen vand/luft stå et stykke tid - vil luften så blive udskilt fra vandet og stige op i toppen af beholderen, som stadig er under tryk eks 3 bar.

Nogen vil fortælle mig at luften har sværere ved at udskille sig under tryk - er det rigtigt eller forkert.

Accepteret svar
Fra : svendgiversen

Modtaget 110 point
Dato : 26-09-16 20:39

Ja det er rigtigt,

en af flere årsager er, at den sammentrykkede luft jo fylder langt mindre,
og så bedre holdes sammen af overfladespændingen.

Og med det mindre rumfang er der jo også en stærkt reduceret opdrift,
så det varer længere før de mindre og tungere luftbobler når op til overfladen...

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 26-09-16 20:48

Supplerende,
der findes langt finere teorier/regler for hvordan vædsker under tryk kan optage mere luft
end det er tilfældet ved normalt tryk og endnu mindre under vakuum.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 26-09-16 21:16
Godkendelse af svar
Fra : Eyvind

Dato : 26-09-16 21:18

Tak for svaret svendgiversen..............Selvom det ikke er det svar jeg har brug for.

Mit problem er nemlig at mit lille vandværk jo skal bruge luft for at aktivere sandfiltermassen.
Og det giver en masse luft i vandhanerne.
Jeg ved godt at det kan undgås ved at hælde det filtrerede vand i et "åbent" kar og så pumpe det ud fra det kar........................men jeg ville jo gerne undgå det åbne kar.

Giver det en større udluftning hvis vandoverfladen er stor - stadig under tryk på 3 bar

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 26-09-16 21:33
Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 27-09-16 17:27

Jo tak - men jeg varmer absolut ikke vandet op.....................det skal være ca 8 gr.

Det er jo brøndvand som filtreres med tilsætning af luft og sendes til vandhanerne.