/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
BilstrupV: Gå fra Windows til Linux
Fra : BilstrupV
Vist : 442 gange
100 point
Dato : 27-07-16 14:52

Hej almindelige til svage brugere af PC-er.
Er der nogle erfaringer fra ikke særligt kyndige PC-brugere, som er gået fra Windows til Linux?
Er det rimeligt til at finde ud af for en ikke kyndig eller er det dumt. Jeg er træt af Win 10, som har [U]overtaget[U]min PC og gjort nogle funktioner svære eller umulige.

Tak til svarere med seriøse indlæg

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 100 point
Dato : 27-07-16 21:26

Du vil føle det som op ad bakke når du skal lære at bruge Linux i stedet for Windows, men har du modet så hop på vognen vi er nogen stykker som kan hjælpe dig i gang, læs for eksempel mere hos Ludvigs hjørne:
http://kimludvigsen.dk/linux/index.php
han skriver om Linux Ubuntu som er den jeg også vil anbefale:
https://ubuntudanmark.dk/
der er et forum hvor svarerne er rigtig dygtige og på forsiden er der link til hvor du kan hente Ubuntu

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 27-07-16 21:29

Citat
Er det rimeligt til at finde ud af for en ikke kyndig
svaret er JA jeg vidste for eksempel ikke en sk## om Linux men har lært det her på Kandu og UbuntuDanmark

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 27-07-16 22:13

Du kommer ikke sovende til at bruge Linux.
Hvis jeg var dig - ville jeg allerførst afprøve Linux i Live tilstand, altså boote fra en gratis Linux DVD uden at installere noget..................kan du lide den - er den lige til at installere.

Den jeg syntes er den nemmeste udgave er ubuntu mate, som kan hentes og brændes og så afprøves.

Der er i Linux gratis office programmer som er meget tæt på win office og som også snakker sammen med win office

Når eller hvis du vil prøve uden at installere, kan vi hjælpe dig i gang.

Jeg bruger selv win XP win7 - 8 - 10 og Linux ubuntu mate
win 10 er ikke så tosset når man har lært den at kende og justeret lidt på det forskellige.

Kommentar
Fra : stone47

Dato : 28-07-16 09:39

Mange ting er gode ved linux. Det viser sig at windows efter hånden har taget en del om filrettigheder til sig. android telefoner er jo også linux. Smarttv er også linux Nasservere er også linux. 80 % af alle hjemmesider kommer fra en linux maskine. Der er mange flere linux maskiner end windows.
Men du Kommer ikke sovende til det. der er mange ting der er anderledes.
Et eksempel: Hvis du laver et dokument med en linux skal du passe på at få det gemt så dine windows venner kan åbne det. windows forsøger jo hele tiden at gøre fildeling med linux besværligt. her tænker jeg på den nye måde at håndtere workgroup på.
Men Ubuntu er et godt bud. der findes stadig ikke megen virus der bider på en ubuntu maskine.
Hilsen Steen

Kommentar
Fra : BilstrupV

Dato : 28-07-16 10:19

Tak for gode indlæg. Jeg er stadig varm... =positiv over for Linux og =gal over for Win10

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 28-07-16 11:40

Når du vil prøve Linux eks. ubuntu så fortæl lige hvilken computer du har, for nogle computere skal lige rettes til i bios for at kunne starte / boote fra en Live DVD.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 28-07-16 22:19

??

Første gang jeg prøvede en fast installation af en Linux, var mit største ´problem´ at disken skulle deles op i ? 3 partitioner, og der gik et par timer frem og tilbage - og hvis du vælger en IKKE GRAFISK udgave af Linux (Red Heat? anno 2004) så er du virkelig på herrens mark, da du skal kunne diverse ´Linux´ udtryk/ sprog - som allerede er beskrevet, men ellers er det stort set det samme som Windows, dog er det ikke alt der virker på Linux / progammer osv.

Men har du prøvet en af de ´nemme´ udgaver som der skrives om, er der ikke de store problemer, dog hedder alt, noget man tror var fra et ´værtshus´.

Ellers kunne du jo prøve:
http://www.jide.com/remixos-for-pc
Kører også med Linux Core (Android), og samme system kræver ikke meget plads (min 8gb) - med mindre du installere som på en PC - min bruger ca: 30 GB og ligger bare på et eksternt drev og venter på at jeg bruger det - der er såkaldt Bootloader med, så du kan vælge opstart.
Systemet kan også lægges på et USB stick, og de skriver på siden at man skal bruge USB3 men det kører fint på gamle og langsomme Sticks = Absolut et forsøg værd

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 28-07-16 22:27

Citat
Ellers kunne du jo prøve:
http://www.jide.com/remixos-for-pc

Eneste problem jeg har med systemet er at jeg kun kan slukke fra START/SLUK knappen på pc.
Men har heller ikke sat mig helt ind i systemet, men ellers er det som at sidde ved en STOR TLF med samme funktioner - og ALT bliver GEMT når man slukker ned, det gør det ikke på Linux Live.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 30-07-16 09:22

Pleace - gør det ikke svært med gamle skræk scenarier.

Ubuntu er det mest brugte linux sytem (helt gratis)
Ubuntu findes i flere udgaver som alle er gode, men nogle er nemmere for begyndere.

Der er mange her på kandu som kan hjælpe med ubuntu.

Der findes et gratis forum på dansk, udelukkende med viden indenfor ubuntu.

Alle ubuntu udgaver kan snakke Dansk.

Kommentar
Fra : kurt54

Dato : 18-09-16 22:15

Efterhånden har mange 'svage' brugere kun brug for en browser - til email, netbank, facebook mm. og hvilket styresystem firefox eller google chromem kører på betyder ikke så meget.

Kommentar
Fra : BilstrupV

Dato : 19-09-16 22:55

Mange tak for ALLE indlæggene.
Jeg har fået mod på at benytte Linux, som bliver installeret på en "ny brugt" computer i nær fremtid.

Jeg har kunnet bruge alle indlæggene til at nå frem til, at jeg dropper Windows, men jeg kan jo kun give point til en, og så tager jeg bare den første, som svarede.

Godkendelse af svar
Fra : BilstrupV

Dato : 19-09-16 22:56

Tak for svaret o.v.n..