/ Forside/ Karriere / Penge / Investering / Spørgsmål
10  miritdk 860
investering i hus - 6-8 år
Fra : mabou
Vist : 645 gange
50 point
Dato : 18-07-16 14:13

Hej.
Jeg bor i dag til leje i en lejlighed hvor jeg betaler ca. 3000 kr. i ren husleje pr måned.
Jeg er i dag Jura studerende og bor med min kæreste, hvor jeg har en opsparing på 400.000 kr.
Disse penge overvejer jeg at købe hus for.
Jeg har kikket på et lille hus på ca. 106 m^2 prisen er 1.080.000.
Min ide er at købet skal være en investering. Planen er at bruge de 300.000 kr. i udbetaling og låne de resterende 700.000 i banken. ( håber på at få prisen ned på 1 mio)
Planen er så at vi skal bo i huset 6 år, hvor efter jeg vil leje det til min forældre og købe et ” rigtig” hus. Altså vores drømme hus.
Min tanke med at købe dette hus er at spare min husleje og i stedet bruge dem til afviklingen af min gæld af huset.
Hvad siger i erfarne mennesker herinde? Er det en dårlig investering?

Accepteret svar
Fra : vagnr

Modtaget 60 point
Dato : 18-07-16 15:04

Helt generelt, priserne på huse over hele landet er faldet 12% pr m2 siden 2007, så der er ingen garanti for at du tjener på at købe et hus, for at leje det ud om 6 år.

Derudover handler det om hvor huset ligger (1 mio kunne være i udkantsdk, der kan det være svært at få kreditforeningslån), hvilken stand er det i, er der en by i nærheden med skole og forretninger, god offentlig transport osv!

På Danmarks statistik kan du se prisudviklingen pr. område, der er store forskelle.

Tal med en eller flere kreditforeninger, fortæl dem om planerne, hvis de vil låne jer 600.000 kr kan I sikkert også tro på det.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 18-07-16 15:25

Når I som studerende har råd til at betale så meget i husleje,
har I sikkert også råd til at købe og betale for lån i et hus.
Og renten er jo historisk lav i øjeblikket.

Men der er flere faktorer at tage hensyn til,
jeres lejlighed ligger jo, med den pris, nok centralt,
og det gør det lille 1 Mio kr. hus næppe?

Så tænk også på de forøgede transport udgifter.

Et alternativ, det vi gjorde, da jeg studerede,
min senere kone købte en grund, som hun betalte af på,
da jeg færdiggjorde mit studium, solgte hun grunden,
og vi havde udbetalingen til vort første hus.

Så måske skulle I vente lidt og købe en grund, måske til jeres senere drømmehus??

Kommentar
Fra : AG112

Dato : 18-07-16 15:40

UDEN AFDRAG KAN I SIKKERT SIDDE LIGE SÅ BILLIGT I JERES EGET HUS, SOM I LEJLIGHEDEN. MEN AT VÆRE HUSEJER ER JO IKKE "KUN" RENTER, BIDRAG OG EVNT. AFDRAG.
DER KOMMER OGSÅ EJENDOMS SKATTER, RENOVATION, VEDLIGEHOLDELSE, OG MANGE ANDRE UDGIFTER.
HVIS KOMMUNEN SYNTES DER SKAL VÆRE SEPARAT KLOAK TIL REGNVAND ELLER JERES VAND LEDNING SKAL LÆGGES OM, KAN DER KOMME MANGE UFORUDSETE UDGIFTER, DER KAN BELASTE JERES ØKONOMI.
MEN ER I FRISKE PÅ DET, KAN DER VÆRE UDSIGT TIL AT HUSET ER STEGET I PRIS OM 6 ÅR,
MEN DET ER LANGTFRA SIKKERT. OG DET ER MEGET BEGRÆNSET, HVOR MEGET DER ER TILBAGEBETALT PÅ LÅNET EFTER 6 ÅR.

HELD OG LYKKE MED DET.
MVH AG112

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 18-07-16 15:55

Det er normalt en god ide, altså hvis vurdering / stand / beliggenhed svarer til prisen.

Kommentar
Fra : mabou

Dato : 18-07-16 16:21

Huset ligger Central i Kolding. ( Til dem der ikke kender Kolding er det i trekantsområdet i Jylland)

Ca 1 Km fra kommunal skolen og børnehaven
ca 3 km fra Kolding storcenter
ca 5 km til Kolding sygehus
ca 8 Km til kolding midtby

Vi har lidl, 2 tankstationer, en guldbager, fakta, netto, aldi, pizzaria, kro, fitnesscenter, kommunal tandlæge alt sammen inden for en radius af 2 km.

Placeringen kunne ikke ligge bedre

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 18-07-16 16:40

Og hvorfor koster det så ikke mere?

Og hvor studerer du, nok i Århus??
Skal du så køre dertil hver dag og hvad koster det???

Overvej de øgede og også uforudsete udgifter,
selv ville jeg først købe, når jeg næsten var færdig med mit studium.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 18-07-16 16:53

Kreditforeningslån er som regel de billigste.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 18-07-16 17:05

Citat
Placeringen kunne ikke ligge bedre

Det lyder fint altsammen, så er next stop kreditforening(erne).

Prisen er ret lav, når gennemsnitsprisen er

Kolding   753 (huse til salg)   13.493 kr/m²

(http://www.boliga.dk/kvadratmeter-priser-kommuner.html?houseType=1)

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 18-07-16 17:08

Og når det ikke koster mere, centralt i Kolding,
se grundigt på tilstandsrapporten inden i køber...

Kommentar
Fra : mabou

Dato : 18-07-16 18:41

Husene i Kolding er generelt bare billige.
Mine 3 brødre har de seneste 3 år købt huse på samme vej til samme pris.

Jeg bor i Kolding og pendler i forvejen til Århus hver dag. Og har gjort det de seneste 2 år.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 18-07-16 20:03

Forslag - spørg dine 3 brødre som sikkert ved alt om områdets priser og stigninger.

Kommentar
Fra : mabou

Dato : 18-07-16 21:09

Kender til områdets priser ??

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 20-07-16 22:37

@svendgiversen

En del år siden du var student
Men rigtigt, dengang var der flere som købte en tom grund, endda på lærlingløn, vi brugte ikke rub og stub på livsstil som mange unge gør i dag.
I dag bliver folk bonnet i grundskyld så grunden skal helst være aktiv, altså enten byg når/hvis kommunen har byggemodnet eller sælg lige så snart der er en gevinst på stedet

Godkendelse af svar
Fra : mabou

Dato : 26-07-16 18:56

Tak for svaret vagnr.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 26-07-16 19:19

Interesseret i at høre, hvad du/I har besluttet er for, så andre måske også kan lære af det.