/ Forside/ Interesser / Dyr / Fisk / Spørgsmål
10  Gennie 710
Utøj eller hvad
Fra : mig-selv
Vist : 546 gange
50 point
Dato : 10-06-16 20:58

Den sidste uges tid har jeg vist fået besøg i akvariet ? men af hvad - det er de små sorte tingester der sidder i planterne:
https://www.dropbox.com/home/Hj%C3%A6lp?preview=DSCF9758.mp4
Troede det var små yngel af rejer?? men er i tvivl.
Akvariet er kun til planter + plus en masse snegle OG NU andre smådyr.

Har i et gæt.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 11-06-16 00:30

Jeg tror der er noget galt med dit link.

Da jeg klikkede på det blev jeg bedt om brugernavn og password til dropbox, det har jeg ikke oplevet før når jeg har fulgt links til billeder i dropbox.

Da jeg så fik styr på mit password og loggede på dropbox, og gik ud af det igen, og så fulgte dit link igen, så kom jeg ind på min egen konto.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 11-06-16 17:41

Det var ikke godt, tror de har lavet om på deres side, prøver med et google link:
https://drive.google.com/file/d/0B6k4Y6TxqNO1WHlBRnRscHMxems/view?usp=sharing
Måske kan det ses uden HTTPS
http://www.dropbox.com/home/Hj%C3%A6lp?preview=DSCF9758.mp4

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 11-06-16 18:05

Min første tanke er, om det kan være dafnier?
Umiddelbart synes jeg de bevæger sig som dafnier.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 11-06-16 23:30

Syntes ikke de ligner Dafnier, og de svømmer også uden ryk det ser måske sådan ud på klippet men de svømmer i et træk - samt de er sorte - men det kan dafnier vel også være.
Og så er spørgsmålet bare, hvordan dælen de har fundet ind i akvariet
https://www.youtube.com/watch?v=07V5e52vCgQ

Accepteret svar
Fra : Troldepige

Modtaget 50 point
Dato : 12-06-16 00:34

Jeg har aldrig set sorte dafnier.

Kan det være rejeyngel?

Har du fået noget nyt ind i akvariet, hvor "noget" kan være kommet med?

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 12-06-16 13:32

Det har stået et par måneder udelukkende med planter i.
Og en masse snegle..
Der har været en humlebi i vandet på et tidspunkt, ellers intet.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 12-06-16 13:37

Lyder mystisk.
Oftest kommer sådanne ting jo når man putter noget nyt i akvariet.

Min mor kæmper med nogle små alger, som sætter sig som små "totter" på planter og sten. Vi holder dem nede så godt vi kan, for selvom vi så tømmer det og starter forfra, så risikerer vi jo, at de kommer igen sammen med f.eks. en ny plante.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 12-06-16 14:52

Det er sikkert ´kisel alger´, og de ser virkelig ikke pæne ud (det knaser når de fjernes fra ruder, med et barberblad), har selv en masse af dem og de kan kun fjernes med hånden/negl eller en stiv børste fra planter - mine har så bredt sig til et stort område på trærødderne så det ser ikke så grimt ud mere - og der er ingen fisk eller snegle der vil æde dem.
Mener de kan dræbes ved at bruge direkte UV lys = er der nogle der påstår, men det er vel heller ikke godt for planter og dyr.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 12-06-16 23:09

Citat
Det er sikkert ´kisel alger´,

Jeg googlede "kisel alger akvarie", og jeg synes mere det ligner dem, som her kaldes pensel-alger:

http://www.mony71.se/portfolio/alger-i-akvarium/

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 14-06-16 22:13

Pensel-alger??
Ville lægge et par billeder af mine herind, men det skie kamera er ikke godt til nærbilleder.
Nederste hjørne ´billede´ alge klat på ruden - træstamme fyldt med ´kisel alger/ ? pensel...´.
https://billedeupload.dk/?v=xIsjO.jpg
Sjovt nok, har jeg et Malawi akvarium hvor det eneste er ´støv´ der sætter sig ruden.
Og mit plante ditto slet ingen alger - trods de daglig får godt med gødning.
Og i mit det store med masser af alger, er der meget ´blødt/rødlig´ lys.

Men så er der så bare det med at få planterne til at gro i enten det ene eller andet lys/vand osv.
Og mine planter gror fint nu til dags - men algerne følger desværre med.

Og tilbage til mine ´dyr´ købte forresten sådan en pose ????? og tror problemet stammer derfra = plus de gik ud efter 1 ugen SNYD og spildte penge, men det skulle lige afprøves.
http://www.ebay.com/itm/1000-Pcs-pet-fish-aquarium-grass-seed-Mixed-water-aquatic-plant-seeds-/331794025135?hash=item4d40770aaf:g:FQgAAOSwZ8ZW2QMF

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 14-06-16 22:31

Citat
Pensel-alger??

Ja, scroll ca. 3/4 ned på siden http://www.mony71.se/portfolio/alger-i-akvarium/ , så kan du se dem, og læse om dem.
Der står, at de elsker stærk cirkulation. Jeg fortalte min mor det i går, så hvis hun ikke har justeret på pumpen før, så gør vi det på lørdag, når jeg skal hjælpe hende med, at ordne i akvariet.
Det er da et forsøg værd.

Citat
Og tilbage til mine ´dyr´ købte forresten sådan en pose ????? og tror problemet stammer derfra = plus de gik ud efter 1 ugen SNYD og spildte penge, men det skulle lige afprøves.
http://www.ebay.com/itm/1000-Pcs-pet-fish-aquarium-grass-seed-Mixed-water-aquatic-plant-seeds-/331794025135?hash=item4d40770aaf:g:FQgAAOSwZ8ZW2QMF

Der kan da meget vel have været noget "snavs" med.

Min mor har en plecostomus, eller noget i den stil (der er flere det umiddelbart ligner hinanden) af en pæn størrelse. Sidst jeg ordnede akvariet var den ikke meget for at flytte sig da jeg ville suge noget snavs op, så jeg prikkede blidt til den med en finger, men den flyttede sig stadig ikke, så jeg grinede og kaldte den et rigtigt kæledyr, men da jeg så begyndte at kæle den på siden, så tog pokker ved den.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 14-06-16 23:12

Lige netop den ´malle´ kan blive RIGTIG stor og på ingen tid har set dem ved akvarie handlere hvor de er næsten en ½ meter lamge = og så syntes jeg skønheden går sin egen tur, har nogle gule albinoer og der er ikke over 10cm efter knap 2 år.
Mine får forresten agurk som de ELSKER, den skal helst være moden eller ½ splatten efter en tur i fryseren (så synker den selv)
Citat
Der står, at de elsker stærk cirkulation.

Også det undrer mig, at et akvarie uden andet end vand, er der kun de alger der fulgte med planterne?
Jeg er desværre nød til at have masser cirkulation i mit store, da der helst skulle være samme temp øverst som nederst, dels for kunne ´støve´ bunden op for skidt og varme - og min trærod/rødder står lige i strømmen, noget med knap 3000L/t - bag pumperne er der ingen alger, kun skidt i almindelighed.

Citat
Der kan da meget vel have været noget "snavs" med.

De får en gang Alun (stivelse til tøj) har tænkt på det flere gange, men der har altid været fisk i baljerne - nu er der kun planter og snegle/utøj - så vover at prøve det:

http://www.xn--akvariegdning-inb.dk/index.php/hjem/artikler/63/990.html

Godkendelse af svar
Fra : mig-selv

Dato : 14-06-16 23:16

Tak for svaret Troldepige.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 14-06-16 23:34

Min mor havde sådan en malle, som målte ca. 25 cm da hun afleverede den hos dyrehandleren, og ja, den var dælme grim. Men rolig og effektiv.

Det lyder ret giftigt det der alun.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 16-06-16 22:41

Citat
Det lyder ret giftigt det der alun.

Men effektivt mod snegle og deres æg, har bare aldrig tænkt på det før jeg mine ´nye´ gæster.
Citat
Men rolig og effektiv.

De kan jo æde et ævle af gangen = i den størrelse, de par stykker jeg har set, var i Randers og Aalborg og dem ville jeg ikke engang have på en fiskestang - især når jeg tænker på deres ´gælle-takker/tænder´ så hellere en ´hulk´ med giftige finder

Må, men tak for samtalen.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 16-06-16 22:50

Citat
så hellere en ´hulk´ med giftige finder

For mange år siden fortalte en kollega i dyrehandelen mig, at plecostomus har en pig ved rygfinnen, som virker giftigt på andre fisk, men på mennesker højest lidt sløvende.

Citat
Må, men tak for samtalen.

Velbekomme, og selv tak.